שאל את הרב

חברים שהתרחקו ממני - מה עושים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/07/21 20:27 כא בתמוז התשפא

שאלה

שלום,

יש 2 ילדים בכיתה שלי שהיו חברים שלי כמה שנים טובות, אבל בחודשים האחרונים אני שם לב שהם מנסים להתחמק ממני.

הם? יותר נכון אחד מהם...

הוא מושך את השני נגדי, ואני- אנה אני בא?

יש לי אופצייה לחפש בכיתה חבר אחר אבל מאוד חבל לי לאבד אותם...

אשמח לדעת מה לעשות,

תודה רבה.

תשובה

שואל יקר.

אני שמחה שפנית אלינו עם השאלה שלך. זה מראה על בגרות, למרות הגיל הצעיר שלך, על יכולת לפנות לעזרה ורצון למצוא פתרון - במקום להרים ידיים ולוותר כשקשה. אז כל הכבוד על זה!

אתה מספר שיש לך שני חברים כבר הרבה שנים, מגיל צעיר, ופתאום בזמן האחרון הם מתרחקים ממך. אתה מרגיש שאחד מהם משפיע על השני וגורם לו לרצות להתרחק ממך. חבל לך על החברות ביניכם, בכל זאת - אתם חברים טובים כבר הרבה זמן… אני מאוד מבינה אותך, זה באמת מאוד מאכזב ופוגע שחבר טוב פתאום פונה נגדך.

חשוב שתדע שהעובדה שהחבר פתאום מתרחק - היא לאו דווקא כי משהו לא בסדר בך. אתם נמצאים בגיל ההתבגרות, זה גיל שבו הרבה פעמים אנשים משתנים קצת. גם אתה. משתנים גם מבחינה גופנית, וגם באופי. יש כאלה שזה יותר קיצוני אצלם, ויש כאלה שפחות. אולי אתה מרגיש את זה גם על עצמך. יכול להיות שיש חבר שהיית מאוד קרוב אליו, ופתאום הוא כבר לא מה שהכרת פעם… תחומי העניין משתנים, ולפעמים גם ההתנהגות.

בגיל הזה אנחנו גם מאוד מושפעים מהסביבה, ובעיקר מחברים בגיל שלנו. ההשפעה הזו של החברים, שגורמת לנו לעשות דברים שלא היינו עושים בדרך כלל, נקראת "לחץ חברתי". לפעמים בני נוער עושים כלמיני דברים שממש לא היינו מצפים מהם ושהם בעצמם אולי לא ממש רוצים לעשות, בגלל לחץ חברתי.

אז יכול להיות שאחד החברים באמת מושפע לרעה מהחבר השני, שמנסה להרחיק אותו ממך. יכול להיות שהם השתנו, והחברות השתנתה.

אז מה עושים?

מצד אחד, אפשר לנסות להחזיר את החברות האבודה. אתה יכול לנסות לדבר עם כל אחד מהחברים על איך שאתה מרגיש כלפי החברות שלכם - שאתה מרגיש שהתרחקתם, והחברות מאוד חשובה לך וחבל לך לוותר עליה. כדאי לעשות את השיחה הזו במקום פרטי, בארבע עיניים. אתה יכול לשאול מה קרה, למה הם התרחקו, האם זה משהו שאתה עשית? אולי נפגעו ממך בלי ששמת לב?

אם קשה לך לעשות את השיחה הזו, אפשר לנסות דרך חבר או שליח, שיבדוק איתם מה קרה.

בנוסף, כמו שאמרת, אתה יכול לנסות למצוא חברים חדשים. אתה בעצמך אומר שאתה מסוגל לזה, מה שמראה שאתה מאמין בעצמך וביכולת שלך ליצור חברויות. מהמכתב הקצר שלך אני גם מתרשמת שיש לך הרבה תכונות טובות ושמי שיזכה בך כחבר - ירוויח!

בגיל בית-ספר החברים הם מאוד משמעותיים בשבילנו, לפעמים זה מרגיש שהמצב החברתי שלנו הוא הדבר הכי חשוב שיש. חברים הם באמת משמעותיים לחיים - הם עוזרים לנו, תומכים בנו, נמצאים שם בשבילנו, מקשיבים לנו, מבלים איתנו זמן מהנה, ועוד. יש חברים שילוו אותנו רק תקופה מסויימת, אך בדרך כלל מעטים יישארו קרובים אלינו לאורך החיים - אם נהיה ברי מזל. לכן, למרות שאתה מצטער על החברות ואוהב את החברים האלו, כדאי לזכור שגם אם החברות הזו לא תימשך - זה נורמלי וטבעי כחלק מהחיים.

בנוסף, אם העניין הזה מפריע לך, כדאי להתייעץ עם אנשים שנמצאים בסביבה שלך. מישהו שאתה סומך עליו ומכיר אותך. זה יכול להיות הורה, קרוב משפחה, דמות בבית הספר (יועץ, רב מחנך, מורה שאתה קרוב אליו...), או כל אדם אחר... אפשר לשתף אותם בדילמות ובתחושות שלך, ולבקש עצה ותמיכה. אפשר גם לדבר עם המשיבים שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות