שאל את הרב

חזרתי בתשובה, ועכשיו לא מצליחה לעבוד את ה' ולהיות חברתית. מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/05/20 21:42 יח באייר התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני ממש במצוקה נפשית. חזרתי בתשובה לפני שנתיים בערך. הייתי בבית ספר חילוני ולקחתי על עצמי צניעות מלאה (הייתי שומרת שבת וחגים לפני זה אבל התחזקתי יותר). לפני זה היו לי המון ״חברים וחברות״, אבל הכל היה אינטרס נטו, או שפשוט אני זאת שתמיד הייתי מקשיבה לבעיות שלהם ועוזרת.. תמיד הייתי נותנת את כולי בשביל לעזור, מרוב תמימות. אבל כשאני הייתי צריכה עזרה - זה רק השם יתברך, אפילו תמיכה חברתית לא הייתה לי.

אני יודעת שהחיים החילונים הם חיים שטחיים ותכל'ס שום דבר לא אמיתי שם. תודה לה', טוב לי שחזרתי בתשובה. אבל הפכתי להיות יותר סגורה מופנמת וחשדנית כלפי אנשים. קשה לי להתחבר לאנשים וגם לסמוך עליהם. במיוחד כלפיי גברים.

בחופש הגדול נכנסתי למדרשיה ומהר מאוד יצאתי ממנה, כי לא הצלחתי להתחבר לבנות. זה הקשה עלי להתקרב לקב"ה. נכון אני באה למדרשיה ללמוד תורה, אבל מה עם הסביבה? זה גם חשוב לפי דעתי.. קשה לי מאוד וזה מתסכל. אני לא אומרת שאנשים רעים- פשוט הבעיה היא אצלי. הלוואי והייתי מצליחה איכשהו לפתור אותה.

אמא שלי ממליצה לי ללכת לפסיכולוג אבל אני רוצה עצת רב. אני רוצה להבין מה הקדוש ברוך הוא רוצה ממני, כי נכון לעכשיו אני בירידה קשה. אפילו ספר תהילים אני לא רוצה להגיד.. ובאמת, שאני רוצה רק להתקרב יותר לה'. אבל זה קשה להיות לבד ולחשוב שאני עוף מוזר.

תשובה

שלום לך.

ראשית, נהניתי לקרוא על ההתחזקות שלך והרצון להתקרב לקב"ה. חכמינו הפליגו בשבחם של החוזרים בתשובה, עד שאמרו 'שבמקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד" וכפי שהסביר זאת בעל ה'חיי אדם': כי הצדיק מנעוריו, הוא עושה כמעט בטבע (מקיים מצוות באופן טבעי), מה שאין כן הבעל תשובה שגבר על יצרו. ועל כך אני מצדיע לך, ומאחל לך שתמשיכי ללכת מחיל אל חיל ולהמשיך להתעלות.

בשאלה שלך את רוצה לברר מה ניתן לעשות כדי להתחבר לסביבה ומה דעתה של תורה בעניין? קודם אומר לך מה דעתה של תורה, ואם ירצה ה' יתברך, נציע דרכים לסיוע:

דרכה של תורה

הרמב"ם מלמד אותנו בהלכות דעות (פרק ו', הלכה א) כי: "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם. ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם". זאת אומרת, אדם צריך לעשות כל שבידו כדי להתחבר לחֶבְרָה טובה. חברה שיכולה לעזור לו להתחזק בתורה ויראת שמים. ברוך ה' התחלת תהליך טוב של חיבור למדרשיה, ששם הבנות רוצות להתחזק ולהתקרב לקב"ה בדיוק כמוך. ומה שעשית הוא בדיוק כפי שאמר הרמב"ם- להתחבר לחברה טובה. לעתים קורה שבגלל שמדובר בחֶבְרָה חדשה ולא מוכרת (או בגלל שאת חדשה בחברתם), אז יש קשיים להתחבר. צריך לדעת שהתהליך הוא תהליך בריא, ועל הפתרונות לקשיים נדבר בהמשך התשובה.

שוני בין אנשים

כידוע, טעותו של קרח הייתה בדבריו: "כי כל העדה כולם קדושים", שלדבריו כולם שווים, וצריכה להיות אחדות דעים בכל דבר, וכולם צריכים לעבוד את ה' בצורה שווה ללא הבדל. ובאמת אנו יודעים שאין הדבר כן, כי לכל אדם יש את המיוחדות, וסגולותיו הייחודיות, ולפיהם הוא עובד את ה' - אחד בתורה, ואחד בעבודה, ואחד בגמילות חסדים. כך אמרו חז"ל במסכת ברכות (דף נח ע"ה) "שאין דעתם דומה זה לזה, ואין פרצופיהם דומים זה לזה". מפה נבין שהשוני בין אנשים הוא דבר מובן, וכל אחת ואחד הוא עולם בפני עצמו, ועוד יותר מובן שלא תמצאי משהו משותף בינך לבין אנשים אחרים. ייתכן שהקושי שלך להתחבר לאותן בנות היא השוני שאת מרגישה ביחס אליהן. זה לא אמור להפריע כי כפי שאמרנו- כל אחת שונה מחברתה. התפקיד שלך הוא לזכך את מידותיך, כדי שיבואו לידי ביטוי בצורה חיובית בחברה. אותו ביטוי חיובי- יהיה ייחודי רק לך, וכך יכירו אותך. על איזה ביטוי חיובי מדובר? בנקודה הבאה.

הרצון לעזור לאנשים

ציינת בשאלתך שאת תמיד היית מקשיבה לבעיות של חברייך וחברותייך, ותמיד עזרת להם והיית נותנת את כל כולך בשביל לעזור להם. זה לא מרוב תמימותך! זו תכונה נפלאה מאין כמותה! זה נדיר למצוא אנשים כמוך שנותנים את כל מרצם למען אחרים ללא תמורה. זו מידה חיובית, שאם תשכילי לפתח אותה גם בחברה החדשה אליה נכנסת (במדרשה או בכלל) היא תעזור לך להיפתח שוב ולהתחבר לחברה. ואם את מרגישה קושי או בושה לעשות את זה, תוכלי להתחיל בקטן- בת אחת אליה התחברת או ליזום עזרה או גמ"ח יחד עם דמות בכירה במדרשיה. תחשבי על זה.

מסגרת מתאימה

ציינת שבחופש הגדול נכנסת למדרשיה אך מהר מאוד יצאת ממנה, כי לא הצלחת להתחבר לבנות. ידוע שלכל מוסד- ישיבה לבנים או מדרשה לבנות- יש אופי מיוחד משלו בהתאם לרוח של ראש המוסד או הצוות. לעתים אופי המוסד הוא חסידות, לעתים ליטאי, לעתים ספרדי מזרחי, לעתים הרב קוק וכדו'. אם לא הצלחת להתחבר לאופי של המקום, ייתכן כי הוא אינו מתאים למה שנשמתך מחפשת, וזה בסדר גמור! אני מאמין שיש מקום אחר שם הבנות דומות לך יותר, ואופי המקום יתאים לך יותר. ישנן הרבה מדרשיות טובות וצריך רק להמשיך לחפש, וחלילה לא להתייאש. כבר אמרו חז"ל (מס' עבודה זרה יט ע"א): אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ.

ייעוץ אישי

אמנם יש סיבות רבות שיכולות לגרום לאדם להסתגר ולהיות מופנם. אינני יודע האם זה בגלל שציינת שלא קיבלת שום תמיכה מהסביבה כשהיית זקוקה לה בעבר. עצת רב היא מועילה כדי לתת כיוון רוחני, אך בכל מקרה רצוי ללכת לייעוץ מקצועי - אישי או פסיכולוגי (כדאי למצוא מישהו/י שנותן ייעוץ ברוח התורה), בו תוכלי לקבל כלים מועילים יותר כיצד להתערב בחברה, וכיצד להתחבר מחדש לאנשים.

שיתוף

רצוי מאוד לשתף דמות בוגרת מהמדרשה בקושי שלך. הדמות הזו יכולה להיות ראש המדרשה, תלמידה וותיקה במדרשה, חברה טובה, בת משפחה או כל אחת אחרת שתיראה לך לנכון שניתן לדבר איתה ולשתף אותה. דבר זה יכול להועיל ולהקל מאוד, שכן אם היא תדע מה קשה לך היא תוכל לייעץ לך כיצד להתחבר לבנות שם. וגם אם לא, עצם העניין שיש לך חברה טובה או דמות בוגרת אחת שמחוברת אליך וקשובה לך יכולה להקל עליך מאוד, וכבר אמר שלמה המלך במשלי (פרק י"ב): "דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ - יַשְׁיחֶנָּה, וְדָבָר טוֹב יְשַׂמְּחֶנָּה".

ללמוד על ייעוד האדם בעולמו

תורתנו הקדושה מציבה מצד אחד ערכים וגבולות ללכת על פיהן, ומצד שני נותנת מקום גדול בתוך הגבולות הללו לביטוי העצמי שלך. כדי לדעת מה מקומך וייעודך בעולם, אותו את צריכה לבטא בחייך, עליך ללמוד. אני מציע לך ללמוד את ספר מסילת ישרים או תומר דבורה או אורחות צדיקים. שמלבד הכיוון הראשוני שהם נותנים להתבוננות האדם על ייעודו בעולם- אף נותנים הדרכה כיצד לנהוג בחברת אנשים. אני מאמין שהלימוד השיטתי מספרים אלו יעזור לך מאוד למצוא את מקומך בחברה.

ירידה לצורך עלייה

לאור הנקודה הקודמת, אל לך להרגיש שאת בירידה קשה כדברייך. הקושי הזה נובע מתוך הצורך הגדול של נפשך למצוא מקום מתאים בו תוכלי להרגיש נוח להיפתח ולהתקרב לה' יתברך. גם הירידה הרוחנית שאת מרגישה בחיים היא לעיתים הכנה לעלייה גדולה. הרי כבר כתב החכם באדם בספר משלי (פרק כד): "שבע יפול צדיק וקם" והפירוש: מי שנפל רוחנית וקם- אפילו שבע פעמים- הוא הצדיק! הנפילות הן חלק מעבודת ה' של הצדיק (בלי הנפילות- הוא פשוט רובוט). ואני יכול אפילו לומר שצדיק הוא מי שקם מתוך הנפילות. ברוך ה' יש בך רצון גדול להתקרב לה', וזו מטרה חשובה שעומדת בפני עצמה למרות הנפילות או הירידות הרוחניות.

תפילה

כמו בכל דבר בחיים, צריך הרבה תפילות כדי שנצליח. חשוב מאוד להתפלל לקב"ה שיצליח אותך במעשה ידייך, ושיצליח את הדרך שאת רוצה ללכת בה. להתפלל מעומקא דליבא לקב"ה שיעזור לך לקיים מצוות ולהתחזק ביראת שמים. מניסיון, אין לי ספק שהקב"ה עוזר לכל מי שרוצה בעזרתו.

לסיכום, דרכה של תורה היא שכל אדם יעשה כל שביכולתו כדי להתחבר לחֶבְרָה טובה, שתעזור לו להתקרב לה' יתברך, ותעזור לו בעבודת השם. עם זאת כאשר יש קושי בחיבור הזה, צריך לבדוק ממה הוא נובע. ייתכן וזה נובע מחוסר חיבור לסוג הבנות או לאופי המדרשה, ולכן ניתן לפעול בכמה מישורים- ראשית חשוב להעצים את הנקודה החיובית שבך- שהיא הנתינה והעזרה לאחר. זו נקודה שבנות רבות ירצו להתחבר אליה וכך תוכלי גם את להיפתח לחברתן. לשתף דמות בוגרת מהמדרשה או מהמעגל הקרוב אליך, ואם צריך אף לקבל כלים מקצועיים בטיפול אישי- פסיכולוגית או מאמנת אישית. ייתכן שגם אופי המקום אינו מתאים למה שנשמתך מחפשת ולכן כדאי לך לחפש מקום מתאים יותר. והכי חשוב- לא להתייאש מהירידות או הנפילות אלא להמשיך להתחזק- במצוות, בתפילה, ובעיקר בלימוד של ספרי מוסר, שיתנו לך כיוון לייעוד שלך בחיים, ולהתנהגות הרצויה בעיני אלוקים ואדם.

כמובן שאם תרצי - את יותר ממוזמנת ליצור איתנו קשר באמצעות שליחת שאלה חדשה, או להתקשר למוקד הטלפוני שלנו, בימים ג' ו ה', בין 9 בערב ל 11 בלילה, במספר: 1599-5000-54. נשמח מאוד לדבר איתך, וללבן איתך את הקשיים שציינת.

יהי רצון שתזכי להתחזק במידות טובות וביראת שמים, ותזכי למצוא את המקום שבו יהיה לך קל להתעלות במעלות התורה.

בהצלחה רבה!

אבי

כתבות נוספות