שאל את הרב

לצד העליה הרוחנית יש גם ירידה, של צפיה בסרטים וסדרות.. מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/11/20 20:52 כה בחשון התשפא

שאלה

שבוע טוב! קודם כל רוצה להגיד תודה רבה על הפרוייקט המדהים הזה שעוזר כל כך!

בתקופה האחרונה בגלל כל הבלאגן המתלווה אליה מבחינת סגר וכו', מצאתי את עצמי הרבה במחשבות. על הדרך שלי, על החיים שלי, על דברים שאני מאמינה בהם. ניצלתי את הזמן להעמיק בכל מיני נושאים שעניינו אותי ולהתקדם בעבודת ה' שלי. ב"ה הצלחתי והקפדתי להתפלל יותר, ללמוד יותר ולשמוע יותר שיעורי תורה והרצאות. זה מילא אותי והרגשתי טוב.

אבל מצד שני, פתאום הגיע גם משהו אחר.. אני תמיד השתדלתי לא לראות סדרות וסרטים בגלל שבדרך כלל התוכן שלהם הוא לא מתאים בעייני, וגם תכלס חבל על הזמן.. אבל פתאום בסגר, חיפשתי משהו ש"יאוורר" ושיקליל לי את האווירה, אוף! אני באמת מרגישה שזה עושה לי לא טוב מצד אחד, הרבה דברים שלא מתאים לראות ואני רואה אותם והם משפיעים עלי לא טוב, אבל מצד שני אני חייבת משהו שינתק אותי קצת מכל הטירוף הזה!!!

אני ממש אשמח לעצות מה אפשר לעשות וגם בכללי איך אפשר להרגיש שאני שלמה? לא מושלמת אבל פשוט שלמה עם הדרך שלי בלב שלם..

תודה!!

תשובה

אפרת יקרה, שלום.

ראשית, קראתי את השאלה שלך והתרגשתי. יישר כוח גדול על הרצון לגדול, על היכולת להצביע על הנקודה המורכבת, לדעת לבקש עזרה, ובכלל להצליח להיות קרובה אל עצמך ולהרגיש מה עושה לך טוב ומה פחות.

בסוף השאלה שלך ביקשת עצה איך אפשר להרגיש שלמה עם הדרך שלך, אז לפני שאענה על שאלתך בצורה מסודרת, בתורת ברסלב אומרים שיהודי צריך ללמוד להיות בקיא הן בעלייה, הן בירידה – וחשוב לי לפתוח עם זה את התשובה שלי אליך.

ודאי שאת נמצאת במקום לא פשוט, אני מבינה ממך שהסגר וההשלכות שלו הביאו אותך למקומות שלא שייכים לך באמת, מקומות שהורידו ומורידים אותך, וזה כואב לך. זה בהחלט כואב. אני איתך שם, וגם נלמד מה לעשות ואיך לנסות להתקדם משם. אבל לפני זה, חשוב להבין:

כולנו כל כך רגילים שבעבודת ה' ישנן עליות, רגעים טובים, אורות, תחושה של אור. ורבי נחמן מדגיש לנו בדבריו – דעו שגם הירידה היא חלק מהסיפור, ויותר מזה, היא חלק בלתי נפרד! ואתם צריכים ללמוד להיות בקיאים ולהכיר את המקומות הללו.

לדעת את הירידות שלך, להכיר אותך כשאת בירידה, להפנים שזה חלק בלתי נפרד מהדרך בעולם הזה, ולדעת לשים לך בדרך נקודות שיעזרו לך להתקדם משם ולא לשקוע. אבל הכי חשוב היא עצם ההבנה שהירידה הזו היא חלק בלתי נפרד מהדרך. כמה שמוזר לומר את זה, זה חלק מתהליך ההשתלמות כאן בעולם הזה.

עד כאן בתחום הרוח, וכעת נעבור קצת לפרקטיקה :

את כותבת שההימצאות של הצפייה ביוטיוב יצרה אצלך בזבוז זמן, השפעה שלילית, וסדר יום שונה מזה שאותו את רוצה. ואולי כדאי לחזור לנקודה איתה פתחת – מה הסיבה שבגללה הגעת למקום הזה?

כל מקום אליו אנו מגיעים (גם מקומות מורכבים ולא פשוטים שאנחנו לא אוהבים) מגיעים מאיזה שהוא צורך. ריבונו של עולם ברא את הגוף והנפש שלנו בריאים, ובאופן אינסטינקטיבי כשיש להם צורך הם מחפשים מענה. לעיתים המענה שהם ימצאו יהיה מענה לא מדויק, ולכן מקומנו יהיה לנתב את הרצון והצורך למקומות שאנו שמחים בהם ושתואמים את העולם הפנימי שלנו.

במקרה שלך - כתבת שחיפשת משהו שיאוורר אותך, ו'יקליל' קצת את האוירה ואת המקום שהסגר ייצר לך בנפש. והאמת, שזה צורך מבורך! איזה כיף שהצלחת להגדיר אותו, הצורך מבורך, אמיתי וחשוב מאד! רק שכעת, אחרי שראית שהמענה שסיפקת לעצמך לא מדויק לך – בואי נחשוב על מענה נכון יותר.

תחשבי עם עצמך –

מה בדר"כ בחיים שלך מאוורר אותך ונותן לך כוח? מה משמח אותך שמחה פשוטה?

איך את יכולה למצוא בתוך החיים לאור הסגר את הנקודה הזו בצורה שאת שלמה איתה?

לדוג' – אם הסניף נותן לך כוח וכרגע אין מסגרת שכזו, אולי תנסי לבנות לך מסגרת של מפגש עם חניכות שיכול לספק את המענה הזה, או אם בדר"כ יציאה עם חברות הייתה עושה לך טוב – בואי תקדימי תרופה ולפני שתגיעי לסדרות וסרטים, תבחרי איך את יכולה להוסיף משבצת כזו כיפית ונעימה ללוז שלך?

חשוב לי לומר שבהחלט גם תחום הסרטים והסדרות הוא תחום מאוורר, לא סתם הגעת ישר אליו, ויתכן שהפתרון שיהיה לך מדויק ביותר היא היכולת לבחור אילו סרטים וסדרות מתאים לך לראות – מלכתחילה. לא להגיע לרגע האמת ולהיסחף אחרי הסדרות שיש ביוטיוב אלא לבחור מה אני רוצה לראות / כמה אני רוצה לראות, ולאפשר לעצמי להיות שם מתוך החלטה ולאחר דיוק, בלי נקיפות מצפון.

לאחרונה חברה שלי אמרה לי משפט יפה "על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו" – זה בדיוק התקופה הזו, ככה היא אמרה. אנו רגילים שהנסיעה וההתקדמות צריכים להיות על פי ה', והתקופה המיוחדת הזו מלמדת אותנו גם לחנות על פיו. במקומות היותר מורכבים, בחניה, בעצירה שלנו – לעשות זאת על פי הרצון האלוקי מתוך החלטה ובחירה פנימית.

הצלחה רבה בדרך המיוחדת לך!

תמשיכי לגדול ולשאול,

טליה

(12)

כתבות נוספות