שאל את הרב

זהות עצמית וחתירה לזוגיות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/03/22 07:32 יט באדר ב'

שאלה

שלום רב,

אני רווקה בת 30, כבר כמה שנים בתוך עולם הדייטים, אני באה מבית לא הכי בריא במובן הנפשי, גדלתי במוסדות של החינוך הדתי תורני לאומי למרות שבבית לא היה שום כיוון, הורי חוזרים בתשובה, ונראה שעד היום לא ברור להם מי הם ומה הדרך שלהם ודרך החינוך, הם פשוט זרמו אחרי הסביבה שבה גדלתי, ולמה אני מספרת את זה, כי היום שאני בת 30 אני פתאום מגלה שאני לא מי שאני, תמיד הלכתי גם אחרי הסביבה אף פעם לא העזתי לסור ימין או שמאל, זה בא בעקות הנוקשות שהייתה בבית ושאני חייבת להיות בסדר בכל מקום שאני נמצאת, ואני מוצאת את עצמי כבר שנה בקונפליקט מאוד גדול, כל הבחורים שהציעו לי היו תורניים מאוד וזה אף פעם לא הוביל לקשר רציני, זה היה נגמר מאוד מהר והרבה ומהם אני חתכתי ולא ידעתי בכלל להסביר למה, לרוב תחושת בטן, והיום אני יכולה להסביר את זה שפשוט אני לא שם, אני לא רוצה בחור תורני, אני רוצה בחור טוב עם מידות טובות, וזה לא מה שאני משדרת והסביבה ממשיכה להציע בחורים תורניים, אני מאוד פתוחה לדעות שונות ולעולם, אני כרגע בקונפליקט לשנות את המראה החיצוני, אני לא מתחברת לאיך שאני נראת, ואני רוצה לשנות מחצאית למכנסיים, וקשה לי עם זה מצד שני גם קשה לי אם לא אעשה עם זה משהו, מרגישה שאני לא מי שאני והתחושות האלה פשוט קשות לי, ופה עולה גם שאלה אמונית למה הקב"ה עשה את זה כך, אני לא מי שאני, ואני אהיה מי שאני כשאעשה שינוי ולשנוי הזה יש השלכות, מרגישה שאני לא הוגנת כלפי עצמי .

אגב הפעם האחרונה ששלחתי שאלה באתר הייתה בערך בגיל 16 ואפשר לומר שהצלתם אותי, מעריכה מאוד את מה שאתם עושים, תודה רבה!

תשובה

שלום לך יקרה !

אני מאוד שמחה לשמוע שהמוקד עזר לך בפעם הקודמת שפנית. הפעם, נשמע לי, שאת בשלב בחיים של בירור עצמי והתפכחות ואני חושבת שאולי יעזור כאן משהו מעבר לתשובה בכתב. אני אכתוב לך תשובה ותראי איך את מרגישה אחרי שתקראי אותה. אם מספיק לך תהליך פנימי שלך או גם במקביל לקבל תמיכה בתהליך מבחוץ. טיפול או ייעוץ יכולים לפעמים לעזור מאוד.

1. יש כאן שני תהליכים שאת מתארת. האחד בירור פנימי אישי והשני זוגי. יש צורך להבדיל ביניהם ולדעת מה השלבים של כל אחד כדי שיהיה אפשר לעבוד עליהם במקביל וביעילות.

יש דברים שאת צריכה לברר עם עצמך וזה בסדר. תמיד אנחנו בתהליך של בירור עצמי והזוגיות לגמרי יכולה להשתלב בזה ולהיות חלק מקדם מאוד בהתפתחות האישית שלנו.

2. גם אם הלכת כל החיים אחרי החברה ולא הייתה יציבות, הנה את עכשיו כאן, שואלת את עצמך שאלות חשובות, נותנת לעצמך את המקום לשאול מה את רוצה. זה מדהים!

לעולם לא מאוחר מידי כדי לעצור את המרוץ ולהסתכל בתוך עצמנו. גם אם השאלות רבות, ואין עדיין תשובות, עצם הביקוש להסתכל פנימה הוא מבורך. אז תהיי שמחה בזה, ותדעי, שהנשמה שלך מודה לך ואומרת "ברוך הבא הביתה. חיכיתי לך".

יש לך הזדמנות, להתחבר לעצמך מחדש. לגלות את מי שאת, באהבה.

3. בבוא הזמן, את תראי שהשנים שעברו עלייך נתנו לך מתנה. יש לך שאלה אמונית והיא אותנטית ואמיתית. אף אחד אחר לא יכול לסלול את הדרך שלך במקומך. אף אחד אחר לא יכול להסביר לך למה גדלת במציאות המסוימת שגדלת בה. זה שאלה חשובה מאוד, ואת תהיי מי שתענה עליה. כי יש סיבות. אנחנו מאמינים שהכל מכוון, ובאנו לעולם הזה כדי לגדול ולהתפתח. כנראה, באיזה שהוא אופן היית צריכה לתהליך שלך את השנים האלו שעברו עלייך ואת הבית שגדלת בו.

4. נשמע לי ממה שכתבת, (לא יודעת אם אני צודקת), שיש בך רצונות, שמובילים לביקורת פנימית ואז לאשמה. גם כתבת שקשה לך עם התחושות.

זה מאוד חשוב שתקשיבי לקולות הפנימיים. שתדעי מה את מרגישה וחווה.

זה מאוד מאוד לגיטימי להרגיש. כל רגש הוא לגיטימי. אין שום בעיה עם הרגשות שלך ומה שאת חווה. אנחנו רק צריכים ללמוד לתת מקום למה שאנחנו מרגישים ואז המסלול שלנו יוכל להסתדר. שימי לב, שהדברים החיצוניים הפיזיים שקורים לך בחיים (מכנס-חצאית, דייטים) הם רק טריגר להמון דברים שעולים מבפנים. לדעתי, המכנס הוא לא העניין. הדבר היותר חשוב הוא הררי אשמה פנימית ורגשות לא טובים שבאים בעקבות המחשבה עליו.

נגיד, אם לא היו לך הרבה מחשבות על עניין המכנס-חצאית ולא הייתה בך ביקורת שנובעת מהחינוך שקבלת או רגשות של אשמה וכדומה, והיית יכולה פשוט להתחבר לרצון הפנימי שלך (שקל יותר להתחבר אליו כשאת שקטה מבפנים), הבחירה שלך הייתה הרבה יותר קלה ופשוטה. הבחירה הייתה יכולה להיות כל בחירה וזה בסדר.

למעשה, זה נכון שאנחנו אוהבות יותר לבוש מסוים מלבוש אחר אבל החיבור ל'איך שאני נראית' שכתבת עליו, צריך להיות תמיד. יכול להיות, שאם לא היה לך את התלבטות מכנס-חצאית, הייתה לך התלבטות אחרת שקשורה למראה. כל התלבטות כזו רק מעלה לפני השטח דברים פנימיים שצריכים להתמודד איתם. האם אני מעריכה את עצמי ? האם אני מודעת ליופי שלי? האם אני מרגישה בנח עם מה שאני לובשת? ואם לא, למה? מה זה מזכיר לי או משדר לי? האם זה שייך אלי או לאחרים?

עקרון חשוב הוא, שכשאנחנו יודעים להתנהל נכון רגשית ולהרגיע את כל הרגשות הצועקים בתוכנו כולל האשמה והביקורת, אנו יכולים להתחיל ללמוד להקשיב לעצמנו, לקול הפנימי. לקול של הנשמה שלנו שהיא חלק אלוקה ממעל, והיא טהורה ויפיפייה ונהדרת וחופשיה. וכשאנחנו מקשיבים לקול הזה או לפחות מנסים להקשיב לו, ההחלטות שלנו לא עטופות במסכת של רגשות שליליים והבחירות שלנו, יהיו אשר יהיו, הם שלב בדרך קדימה.

תראי, אני לא מכירה אותך, לא יודעת עלייך הרבה, אבל ברור לי לחלוטין, בלי שום ספק, שאת אהובה מעבר למה שאת יכולה לדמיין. אהובה גם בלי קשר לאהבה שמתקבלת מאנשים כאן בעולם. הקב"ה איתך תמיד ואוהב אותך בלי סוף. לפעמים בעולם הזה, מכל מיני סיבות, קשה לנו לזכור את זה ולהיות מודעות לזה, אבל זו עבודה שלנו להזכיר לעצמנו.

לעמוד מול המראה ולהגיד לעצמי שזה בסדר מה שאני מרגישה ושיש לזה מקום. שאני מקבלת את זה. שאני אהובה ביחד עם כל מה שאני מרגישה.

אגב, עמידה מול המראה זה תרגיל נהדר ואני ממליצה לנסות אותו. קודם כל, כבר להסתכל לעצמי בעיניים זה ברכה. אח"כ אפשר לנצל את ההזדמנות כדי כמו שאמרנו, לחשוב על מה שאני מרגישה ופשוט לנסות לקבל את זה ולתת לזה מקום ולהזכיר לעצמי בקול שאני אהובה לא משנה מה. אפשר להמשיך עם משפטים מחזקים וחיוביים אחרים-

"אני רגועה ושמחה מבפנים"

"אני מקשיבה לעצמי ולקול הפנימי שלי"

"החיים מביאים לי מלא הזדמנויות לצמיחה והצלחה"

"האחד שלי מגיע אלי"

5. אז מה עושים עם כל ההתלבטויות והתהיות?

אי אפשר להתמודד עם כולם בבת אחת. אני מציעה לך לבחור את הדברים שעליהם את נלחמת כרגע. את הדברים שיותר חשוב לך לברר. שאר הדברים יכולים לחכות.

את יכולה לבחור לברר על הדברים בכל דרך שתרצי, בירור עצמי אישי, קריאה על הנושא, עצה עם אנשים שאת מעריכה. מה שכן, באמת חשוב שזה יבוא ממקום מאוזן. אם את כרגע בבלאגן, תנסי קודם כל להשיג סדר. להיות ברוגע פנימי ואז אפשר לברר הכל.

6. בקשר לבן זוג- זה באמת מסע לא פשוט ואני בטוחה שהיו לך התמודדויות לא קלות בנושא.

אני חושבת גם, שהצלחת לדייק את עצמך יותר למה שאת מחפשת. אולי זה לא באמת תורני או לא תורני אלא פשוט האישיות שאת רוצה. הלב שאת מחפשת. יכול להיות שיעזור בירור מקדים רחב יותר? יכול להיות שיעזור לומר לאנשים שמציעים שאת מחפשת לא רק מהמגזר התורני? אולי להרחיב את תחום החיפוש לעוד גורמים? יש הרבה אופציות- משדכנים ושדכניות של ישיבות לאתרי הכרויות ולקבוצות מפגש פרונטליות.

אני מאחלת לך דיוק פנימי, רוגע ושמחה ואהבה גדולה- גם לדרך החיים שתלכי בה וגם בדמות האחד שלך שיגיע בזמן הנכון בעזרת השם.

מוזמנת תמיד לפנות למוקד חברים מקשיבים, גם בטלפון ובווטסאפ.

אביב

כתבות נוספות