שאל את הרב

ויכוח על כספי ועד הורים של הגן

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/05/19 05:01 יח באייר התשעט

שאלה

שלום,

ביתי בת 4.

בתחילת השנה היתה אסיפת הורים גן.

במהלך האסיפה הוסכם על כל ההורים (בהצבעה "פה אחד") שכל הורה ישלם 150 ₪ דמי "ועד הורים". הכסף ישמש לכל מיני "פינוקים" לילדים במסיבות לפני החגים, ולקניית מתנות לצוות החינוכי לקראת סוף השנה. כל ההורים אכן שילמו את הכסף.

לועד ההורים התנדבו 3 אמהות, כשלאחת ("הגיזברית") זכות חתימה לחשבון בנק ייעודי בו הופקד הכסף.

במהלך אסיפת ההורים היה דיון מפורט על אופן השימוש בכספי הועד (פינוקים ומתנות לצוות) אך לא היה דיון כלל כיצד יחליטו חברות הועד כמה כספים להוציא ומתי.

במהלך השנה הסתכסכו ביניהן חברות הועד.

לטענת 2 האמהות, "הגיזברית" אינה מקבלת את החלטת הרוב (מקרב חברי הועד) ואינה משחררת כספים ליוזמות שלהן, אלה רק ליוזמות שה-"גזברית" מעוניינת בהן. ה-"גזברית" טוענת כי 2 האמהות הן חברות טובות הפועלות בכל נושא כ-"גוף אחד", ושהיוזמות שלהן אינן חופפות למטרות המקוריות למענן העבירו ההורים את הכספים – פינוקים לילדים ומתנות לצוות.

אנחנו מתקרבים לסוף השנה והמתנות לצוות עדיין לא נקנו כך שנותר כסף בקופה.

2 האמהות החברות בועד מעוניינות שכל הכסף העודף שנשאר בקופה יחולק חזרה שווה בשווה בין ההורים, ושההורים יקנו מתנות לצוות באופן עצמאי. לשיטתן, ההורים הסמיכו את 3 חברות הוועד בתחילת השנה להחליט על אופן הוצאת הכספים, ומאחר וחברות הוועד אינן מסכימות ביניהן הרי שהם לא מיישמים את החלטת ההורים והפתרון צריך להיות החזר הכסף. חלק מההורים והגיזברית אינן מסכימים וטוענים כי ההורים החליטו לשלם במטרה לקנות לצוות מתנה משותפת בסיום, ומרגע שהורה משלם את הכסף הוא כבר יצא מבעלותו.

בשלב אילוצי זמנים קשה לכנס מחדש את כל ההורים ולקבל החלטה מחודשת על מה לעשות עם כספי הועד.

תהיתי לעצמי מבחינה הילכתית – מה הדבר הנכון לעשות כאן? לחלק חזרה את הכסף בין ההורים? או לקנות מתנות לצוות?

תודה!

תשובה

שלום וברכה

קשה להכריע בשאלות מעין אלו בלי לשמוע את שני הצדדים.

ברם, נראה כי כיוון שמדובר כאן בנושא שיש בו מנהג מדינה, אם כי לא חוק מחייב, וככל הידוע לי, ברוב מוחלט של הגנים קונים מתנה משותפת לגננת מכספי הקופה המשותפת, יש לשער כי ההורים ששילמו את הכסף בתחילת השנה ראו זאת כחלק אינטגרלי מהקופה, ועל דעת זאת הם הסכימו.

אם אני צודק בהערכת המצב אפשר שאפילו אם הוועד כולו יחליט שהשנה לא קונים מתנה משותפת, ויהיה ערעור מצד ההורים - אפשר שחובה לקנות.

במצב הזה, על אף שיש לכאורה רוב בוועד להשבת הכסף (העובדה ששתיים הן חברות טובות ומתאמות היניהן את עמדתן אינה רלוונטית כלל ועיקר), נראה לי שיש לקנות מתנה ולא להחזיר מעט כסף לכל משפחה.

ובכל מקרה - כל כך עדיף לעשות דברים בשלום.

כל טוב

כתבות נוספות