שאל את הרב

התמודדות עם היצר בזמן הקורונה: איך מנצחים את השיעמום שמביא לידי חטא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/04/20 15:34 ג באייר התשפ

שאלה

שלום!

ההתמודדות עם היצר קשה כל השנה ואודה ואתוודה שגם במהלך השנה אני לא תמיד מצליח להתמודד (וזאת למרות שיש לי סינון לפאלפון).

ידועים דברי חז"ל "בטלה מביאה לידי שיעמום ושיעמום מביא לידי חטא". אחת העצות שתמיד נותנים היא להיות תמיד עסוק וכך לנצל את כוחות החיים לדברים טובים.

הבעיה היא שבתקופה הזאת שכולנו סגורים בבית, אין יותר מידי מה לעשות ואני מוצא את עצמי עם הרבה יותר זמן ובטלה שמביאה גם למה שתיארתי למעלה...

אשמח ממש אם תעזרו לי למצוא איזשהו פתרון לבעיה. תודה רבה לכם!!

תשובה

שלום דניאל.

אתה מאוד צודק ששבירת השגרה מאוד מקשה על התמודדויות שונות. אנחנו פוגשים את זה בכל שנה בחופש הגדול, למשל.

אז למזלנו התקופה של הסגר המוחלט כבר חולפת, ויש יותר ויותר אפשרות לחזור ל"שגרת קורונה". אפשר לצאת החוצה, לעשות ספורט, להתאוורר - כמובן עפ"י ההנחיות. יש גם הרבה דרכים לתקשר עם אנשים מהמשפחה, חברים וכו', וגם זה חשוב ומוסיף למצב הרוח.

הרבה אנשים מנצלים את התקופה לעשות כל מיני שיפוצים בבית: לצבוע קירות, לתקן תיקונים, לעבוד בגינה, להכין עציצים, וכו'. זה יכול להיות מאוד מספק לקחת על עצמך פרויקטים, לבד או עם אחים/אחיות, ולהשלים אותם. הרבה דברים בתחום הזה אפשר ללמוד מהאינטרנט. יש ביוטיוב בעלי מקצוע שמסבירים איך לתקן ולעשות כמעט כל דבר.

המפתח הוא לשלב בין שגרה לבין גיוון. אין צורך בשגרה צבאית, שבה כל יום "מתוקתק" על הדקה", וכל יום דומה לזה שאחריו. מצד שני לא צריך להמציא את הגלגל בכל יום מחדש. אפשר להכין מאגר של משימות, חוויות ומטרות, ובכל שבוע להחליט "על מה הולכים הפעם". בין הדברים הללו טוב לשלב את יתר הדברים היומיומיים: תפילות, לימוד, ארוחות, מנוחה, קריאה, קשר עם משפחה וחברים, ספורט, וכו'.

כשיש לנו מטרות ויעדים, הזמן הופך מ עול - לנכס. אנחנו רק רוצים להספיק כמה שאפשר. וזה גם מפתח חשוב.

יחד עם כל זה - טוב לזכור שאתגר הצניעות הוא קשה ומתמשך לא פחות מאתגר הקורונה. גם באתגר הזה אנחנו שואפים "לשטח את העקומה", כלומר לא להגזים ולא ליפול יותר מדי. ועדיין, זה מאוד נורמלי שלפעמים יש נפילות, ואין צורך לחשוש או להתייאש בגללן.

מוזמן להיכנס למאמר שפרסמנו בנושא שגרת הקורונה, ולמצוא שם עוד שלל טיפים מועילים:

https://www.makshivim.org.il/post/%D7%90%D7%AA%D7%92%D7%A8_%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%A6%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%A8

אתה בהחלט יכול לכתוב אלינו, לשתף אותנו ואת יתר הקוראים בפתרונות שעובדים בשבילך, ונוכל ללמוד ולקבל ממך השראה!

בהצלחה - והרבה בריאות,

אוהד

כתבות נוספות