שאל את הרב

רוצה שיראו אותי לומדת ומתפללת - למה זה קורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/03/22 07:36 יט באדר ב'

שאלה

היי, בתחילת שנה די התחלתי להתחזק כלומר להקפיד יותר על צניעות ועל שחרית ומנחה והתחלתי גם לקרוא יותר ספרים על אמונה ועל הנפש. אני מרגישה שלדוגמא שאני מתפללת מנחה אני כמובן מתפללת מתוך חיבור, אבל יש בי גם רצון שיראו אותי מתפללת, שיראו שאני עושה מנחה וזה קצת מציק לי כי אני רוצה לעשות דברים בשקט בצד בלי שכולם יראו. אבל כן יש בי את הרצון שיראו כזה שאני עכשיו מתפללת או קוראת ספר ואני לא יודעת למה זה ככה. והייתי רוצה להוסיף שאני מרגישה שאין לי יותר את הרצון ואת הצימאון להתחזק כמו שהיה לי עד עכשיו וזה מבאס אותי.

תשובה

שלום נועה יקרה.

מה שלומך?

נשמע שאת עוברת תהליך עמוק של התקרבות לה' ושאת רוצה שהוא ייעשה באופן שלם ואמיתי. זהו תהליך שדורש כוחות נפש אדירים, ולכן אני מחזקת אותך בבחירה ובעשייה שלך ומברכת אותך להמשיך ולהתקדם עוד ועוד בתהליך הזה.

התחזקות במצוות, באמונה ובעבודת ה' היא תהליך פנימי שלרוב יהיו לו ביטויים חיצוניים, אם בצניעות, בהקפדה על מצוות מסוימות ואף במידות האדם. לפעמים אנחנו רוצים שאנשים אחרים יראו את אותם ביטויים ולעיתים לא. הרצון שיראו שאני משתדלת יותר בעבודת ה' ושאולי השתניתי - טבעי לחלוטין. אנחנו רוצים בשלב מסוים, כשאנחנו בשלים בתהליך, שיראו שאנחנו השתנינו כדי שידעו מי אנחנו באמת וגם אולי כדי שיתייחסו אלינו בהתאם לדרגתנו הנוכחית. נכון שאנחנו שואפים לעבוד את ה' מתוך רצון לעשות את האמת מפני שהיא אמת, אך לעיתים יש מניעים חיצוניים שמדרבנים אותנו לעבוד ה'. זהו תהליך שחכמינו הכירו ואף אמרו לנו – "שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה", כלומר קיום מצוות מסיבות שאינן טהורות, עשוי להביא לקיום מצוות באמונה שלמה. לכן אל לנו לזלזל בכל קיום מצוות, גם אם הוא נובע מסיבות אגואיסטיות ולא לשם שמיים.

תשאלי, אבל איך אפשר לעבור ממצב כזה שרוצה להרשים אחרים למצב של עבודת ה' מתוך רצון לעשות את רצון ה'? ראשית, ללמוד. ללמוד אמונה, מחשבה, טעמי המצוות ועומק התורה. הלימוד עשוי לסייע לנו להעמיק את האמונה שלנו ולכוון את הרצון לרצון מדויק ואמיתי יותר. כלומר אם נבין את מהות המצוות, נרצה לקיימן באמת ולא רק כדי לסמן וי או להרשים אחרים. כשאנחנו מבינים את הרעיון העומד מאחורי מעשה מסוים, אנחנו רוצים לעשות אותו עוד ועוד.

כתבת לנו שאת חווה עליות וירידות ברצון להתקרב לה'. עבודת ה' היא עבודה שנעשית כל החיים. ובדרך כלל דבר שנעשה לאורך החיים עשוי להישחק וגם הרצון לקיימו יכול להשתנות – לעלות ולרדת. חשוב לדעת שזהו טבע האדם ולא להיבהל מכך, זה קורה לכולם. אל לנו להילחם בגל שמביא עימו ירידה רוחנית, אלא כדאי לקבל את המציאות כפי שהיא מתוך הבנה שזהו טבע העולם. לאחר מכן, אפשר לחשוב על דרכי עלייה ורענון של עבודת ה'. הרבה אנשים מגוונים את העבודה שלהם פעם בכמה שנים, לומדים קורס, עוברים מקום או מתמחים בתחום אחר. כך גם בעבודת ה'. רענון הקשר עם ה' יכול להיעשות באמצעות גיוון דרכי הקשר שלנו עם ה'. למשל, אנחנו יכולים ללמוד משהו חדש, להקפיד על מצווה מסוימת שלא הקפדנו בה כל כך, להתפלל במקום אחר מהמקום הרגיל – כל פעולה שתחדש לנו את עבודת ה'. רענון הקשר לא אמור לבאס אותנו, אלא לשמח אותנו בכך שיש לנו הזדמנות להתעלות ולעבוד את ה' באמת.

בע"ה תעלי מעלה מעלה בעבודת ה' ובכל התחומים בשמחה.

מוזמנת לפנות אלינו שוב באתר, בוואטסאפ ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות