שאל את הרב

הידרדרות רוחנית מאז החופש: איך יוצאים מזה ומתחברים מחדש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/12/19 23:34 כא בכסלו התשפ

שאלה

שלום.

אני בן 16. לפני שנה הייתי במצב רוחני ממש טוב, ובחופש פשוט הכל צנח. בשבתות אני קם ב 10 וביום יום אני לא מתעורר לתפילות. ההורים שלי דואגים לי אבל אני לא מרגיש כבר חיבור. באמת שאני מנסה אבל אני לא מצליח. עולות לי הרבה מחשבות כי אני רוצה להיות דתי אבל פשוט קשה לי!

מה אני עושה ??

תשובה

שלום לך!

ראשית, אני משבח אותך על הכנות שלך ועל הרצון החזק שלך להיות שומר מצוות, למרות הקשיים. הרצון שלך להיות שומר תורה ומצוות הוא בריא, וגם הקושי שאתה מתאר הוא טבעי לחלוטין ואין מה להיבהל ממנו. חשוב שתבין שגם הנפילות שלך וחוסר החיבור שלך לדת הם חלק מתהליך בניית האישיות שלך (שהוא שלב חשוב כרגע בגיל ההתבגרות), וחלילה לך לחשוב שהכל אבוד. כידוע לך, כולנו מורכבים מחומר ורוח (גוף ונשמה), והנשמה שלך, הרצון הפנימי שלך, היא זו שמבקשת לקיים קשר איכותי יותר עם בורא עולם. לא קשר שמובן מאליו.

לכן אציע לך כמה כיוונים שיכולים לעזור:

1. "תחשוב טוב יהיה טוב"

תסתכל על הטוב העצום שיש בך. אתה מנסה להתחבר לתורה ולמצוות ולא מתייאש, רוצה להיות דתי למרות הקשיים. זוהי מעלה אדירה, וכבר עברת את חצי הדרך. לקב"ה חשובה יותר היגיעה והמאמץ מאשר התוצאה הסופית ('אנו רצים ומקבלים שכר'- למרות שלא הגענו עדיין ליעד...), וכל עוד אתה לא מתייאש, אין דבר יותר טוב מזה.

2. מתנות קטנות

לפעמים כשאנו מנסים 'ללכת על כל הקופה' ונופלים- זה מייאש. אל תנסה לחזור בבת אחת למה שהיית לפני החופש. כמו שלוקח לנו זמן להסתגל בבוקר לאור היום אחרי לילה ארוך וחשוך, וקשה לנו להדליק מיד את האור, כי עדיין לא פקחנו עיניים מלאות, כך גם בעשיית המצוות קשה לנו לקחת את כל האור הרוחני שהיה לנו בהתחלה. לכן אני מציע שתקבל על עצמך קבלות קטנות כמו: נטילת ידיים של בוקר, ברכות השחר, הנחת תפילין רק עם קריאת שמע (בבית, ללא מניין), ובכל פעם שאתה מרגיש מוכן- תתקדם שלב נוסף, ותקבל על עצמך עוד משהו קטן.

3. לשתף

חשוב שתמצא מישהו שאיתו תוכל ללבן ולברר את השאלות שעולות לך בראש - המחנך, היועץ, דמות רבנית בשכונה או בישיבה. אולי גם לקבוע חברותא עם בחור בן גילך או בחור ישיבה בשעות שנוחות לך. הבירור הזה הוא חשוב. כי כשמבינים למה צריך לקיים מצוות- יותר קל גם לקיים אותן ממש.

4. להתפלל

כמו על כל קושי בחיים, כך גם על הקושי בקיום המצוות צריך להתפלל. להתפלל לפני בורא עולם שיתן לך את הכוחות ואת האומץ להתמודד מול הקשיים שלך, שייתן לך כוח להגיע לבירור האמת, ושיעזור לך להגשים את רצונך- להיות עובד ה' בשמחה.

לסיכום, הקושי שהעלית בשאלה שלך הוא טבעי לחלוטין. הסברתי שזה רצון פנימי שבוער בך להגיע לחקר האמת, ולעבוד את ה' מתוך בחירה מושכלת בו, ולא מתוך הרגל. ראינו כמה דרכים שיעזרו לך בכך- להסתכל על הטוב שבך, לא להתייאש ולא להשוות את עצמך לאחרים שאצלם קיום המצוות בא בקלות. לקבל על עצמך קבלות קטנות, שיעזרו לך להתקדם בצעדים קטנים אבל בטוחים בקיום המצוות, להתפלל לבורא עולם שיצליח את מאמציך להיות מקיים מצוות, ומאוד חשוב- למצוא מישהו שאיתו תוכל ללמוד או לברר את נושאי האמונה וטעמי המצוות בצורה מסודרת. כמובן שאם לא תמצא מישהו מתאים אתה יותר ממוזמן לפנות אלינו באמצעות שליחת שאלה חדשה, או להתקשר למוקד הטלפוני שלנו, בימים ב' ו ד', בין 9 בערב ל 11 בלילה, במספר: 1599-5000-54. נשמח מאוד לדבר איתך.

בהצלחה רבה!

אבי

כתבות נוספות