שאל את הרב

מה זה "הרהורי עבירה"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/04/22 14:18 כט באדר ב'

שאלה

הי,

אני יודעת שאני הולכת להישמע הכי בורה שיכולה להיות ולצאת הכי דבילה שיש וגם התלבטתי אם בכלל לשלוח את השאלה הזו:

אמממ מה זה הרהורי עבירה? (שמעתי את המושג הזה כמה פעמים במהלך החיים ואף פעם לא באמת הבנתי)

אשמח להסבר.

תודה מראש.

תשובה

שלום תאיר, מה שלומך?

שמחתי לקרוא את השאלה החשובה שלך, ועוד יותר שאזרת אומץ לשאול. כל הכבוד! לא כולם מגיעים מאותו הרקע ואין דבר כזה לדעת הכל. כשיש שאלה – חשוב לשאול ולברר. טוב עשית!

לענייננו: המקור למושג "הרהורי עבירה" הוא הגמרא במסכת ברכות: על הפסוק "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" אומרת הגמרא ש"ואחרי עיניכם" – אלה הרהורי עבירה. כלומר, להסתכל על דברים לא צנועים המביאים את האדם להרהר בדברים לא טובים – זה נחשב הרהורי עבירה.

המושג הזה מצוטט הרבה מאד כמשפט: "הרהורי עבירה קשים מעבירה". אמנם הדברים מתייחסים להרהורי עבירה הקשורים בענייני צניעות, אבל האמת היא שהדברים נכונים על כל הרהור עבירה שהוא. מדוע?

1. כאשר אנחנו חוטאים חלילה, העבירה נעשית בגוף. כלומר, באופן שהוא חיצוני לנו. הידיים והגוף שלנו הם האיברים החיצוניים, ובעיקר על ידם אנחנו מוציאים מן הכוח אל הפועל, ומביאים דברים לידי ביטוי באופן חיצוני. אבל כשאנחנו חושבים על משהו, מהרהרים בו, אין כאן מעשה חיצוני, אלא פנימי! ההרהור הוא פנימי ולא בא לידי ביטוי באופן מעשי, ולכן הרהורי עבירה קשים מעבירה. כיוון שהעבירה היא חיצונית, בעוד שהרהורי העבירה מגיעים דווקא מהפנימיות של האדם. וכמובן שכאשר משהו הוא חיצוני יותר (שריטה בעור לדוג') היא פחות חמורה, מאשר חתך שהוא עמוק יותר. (הרמב"ם במורה נבוכים)

2. הרבה פעמים אנחנו מרגישים אחרי שאנחנו עושים מעשה מסוים איזו תחושת סיפוק. הדברים נכונים בדברים טובים, אבל לאו דווקא. כשאדם עובר עבירה ח"ו, הוא מרגיש סיפוק והנאה רגעיים, וזהו. אח"כ הוא כבר מתחרט ויכול לעשות תשובה. אבל אחרי הרהורי עבירה אין שום תחושת סיפוק. אפשר להמשיך לחשוב ולהרהר על הדברים כל הזמן, וכיוון שלא מגיעים לשום תחושת סיפוק – הם גם לא יפסיקו. ממילא אין לו זמן להתחרט וגם לא לחזור תשובה. לכן הרהורי עבירה קשים מעבירה. העבירה במעשה היא חד פעמית ונגמרת לרוב בחרטה וחזרה בתשובה. לעומת הרהורי עבירה שלא מפסיקים כי אין תחושת סיפוק ולכן האדם גם לא מתחרט וחוזר בתשובה. (האור החיים הקדוש)

3. יש אדם שעושה עבירה, אבל בפנים הוא ממש לא רצה לעשות אותה. לזה קוראים "עבירה". אדם עושה עבירה בשוגג, לא בכוונה. אבל אם אדם עושה משהו במזיד, כלומר, רצה והתכוון לעשות את אותה העבירה – זה נקרא הרהורי עבירה. הוא לא עשה ללא רצון וכוונה, אלא גם הרהר בה וחשב לעשות אותה, ולכן עשה. לכן הרהורי עבירה קשים לנפש האדם יותר מהעבירה עצמה. (הבן איש חי)

אחרי כל זה, בכל זאת נזכיר, שאנחנו בנים של הקב"ה והוא אוהב אותנו תמיד ובכל מצב. הוא תמיד רוצה לראות ומחפש בנו את הטוב, ואין דבר שאי אפשר לחזור עליו בתשובה! אנחנו אומרים בתפילה שהקב"ה "רוצה בתשובה". הוא מחכה שנעשה תשובה, הוא עושה הכל כדי שנצליח להתעורר בתשובה, והוא שמח יותר מאיתנו כשאנחנו חוזרים אליו ורוצים בקרבתו.

אם כן, ניסינו לעמוד קצת על המושג "הרהורי עבירה". התחלנו במקורו, ראינו את ההקשר בו הוא נאמר בד"כ, הבאנו כמה תשובות מדוע הרהורי עבירה קשים מעבירה, וגם הזכרנו שאין דבר שהקב"ה רוצה ואוהב יותר מהתשובה. הקב"ה אוהב אותנו עד בלי די ורק רוצה בטובתנו!

מאחל לך רק טוב, וכמובן שאת יותר ממוזמנת להמשיך ולשאול בלי להתבייש.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות