שאל את הרב

שאלות של בעלת תשובה - עבודה וכסף

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 02/07/19 11:43 כט בסיון התשעט

שאלה

שלום רב ,

אני בת 22 וחוזרת בתשובה שנה וחצי ברוך השם

ברצוני לשאול מספר שאלות שחשובות לי מאוד .

1. אני בדרך כלל נמנעת ממצבים כאלה , אבל ביום רביעי האחרון הייתי בדרך לשיעור תורה ,

ולא שמתי בושם , אז נכנסתי רגע לסופר פארם ושמתי בושם , וטיפה אודם , כמובן מהטסטר . (דוגמית כזאת שמותר להשתמש לצורך ניסיון )

זה גזל ?

2. אני עובדת במוקד טלפונים (טלמרקטינג), מידי בוקר אני הולכת למטבח, להכין לי טוסט לפת שחרית .

אני מאוד אוהבת טוסט .

וכשאני מגיעה לעמדה לאכול אז יש ריח חזק של טוסט (מאפה) ,

והרבה אנשים מהמוקד אומרים: "וואו איזה ריח" , "מתי תעשי גם לנו טוסט ?" , " איזה ריח עשית פה !! ואו בא לי גם". ולפעמים אני מציעה "רוצה חצי?" אבל תמיד הם אומרים "לא " , "לא אני בדיאטה" , אבל בכל זאת , נראה שהריח מגרה אותם .

פעם שמעתי שאסור לאכול מאכלים שמפיצים ריח חזק , לדוגמא באוטובוס או במקומות סגורים ,כדי לא לגרות אותם .

אז מה עליי לעשות ?

אני רוצה לציין שאני לא רוצה לאכול במטבח כי זה גוזל לי זמן הפסקה , יש לי שעה הפסקה ואני מנצלת את זה לארוחת הצהריים ולתפילות וכוי ...

3. בדרך לתחנת האוטובוס יש המון המון רמזורים מיותרים שצריך סתם לחכות , ואין הרבה מכוניות , כלומר ניתן לעבור באדום , אך שמעתי שאסור . שאם עוברים באדום זה מנקה לנו מהזכויות.

מה עליי לעשות ?

לפעמים אני נורא ממהרת לאוטובוס ואני מוצאת את עצמי סתם עומדת מחכה דקה לרמזור ,ואין אף מכונית בכביש ובאופק.

4.אפשר לתת צ'ק (כסף) לחתונה דתית מכספי מעשר? כשהחתן אברך (בחור ישיבה) , וגם אם החתן לא אברך (רק קובע עיתים לתורה), וכמובן לשבת לאכול .

5. אני עובדת בחברת ביטוח ואני מוכרת ביטוחי רכב , ואני חוששת מגזל , אסביר את עצמי .

לדוגמא פלוני נתן הצעה מחיר ללקוח , והלקוח אמר "תן לי לחשוב על כך" , ולאחר כמה שעות\ימים הלקוח חוזר למוקד ומגיע בשיחת הטלפון אליי.

אני רואה במערכת כי הלקוח דיבר עם פלוני .

אך בכל זאת אני סוגרת את הלקוח ומקבלת עמלה(בונוס) עליו.

מבחינת ההנהלה זה תקין , הם אומרים ש"אפשר לגנוב" .

השאלה אם זה גזל .?

6.אם אני לוקחת הפסקה בעבודה יותר ממה שנותנים , כלומר לדוגמא חורגת ב5-10 דק,והמנהלים לא שמים לב , זה גזל?

7.לאחר שאני אוכלת טוסט בעמדה אני עושה ברכת מזון . ואם מגיעה שיחה אני שמה את השיחה על " המתנה" (שמה ללקוח מוזיקת רקע) , עד שאסיים לברך .

מדובר בעניין של דקה שתיים שלוש , לא יותר מזה .

אבל פעם המנהל עבודה תפס אותי והתעצבן, ואמר שבזמן ברכת המזון עליי לשים את המערכת על "הפסקה" או "עבודת ניירת " כדי שלא תיכנס שיחה והלקוח ימתין סתם.

מה עליי לעשות ?

נ.ב הדבר קורה גם לעיתים שאני קוראת תהילים \ מדברת עם חברה מהעבודה \ משחקת בנייד .

8. אני ב"ה נותנת מעשר חודש בחודשו ב"נ , 85% אחוז בערך הולך בדר"כ לנשות תלמידי חכמים . אך חלק מהכסף אני נותנת ל"מדרשיית ערב" שבה אני לומדת .

שיעורי תורה קבועים מידי ערב , אני קונה דברים לצורכי המדרשיה (כוסות ,ניירות , מים , חטיפים וכוי) על מנת להנעים את אווירת השיעורים. ואני עושה את זה באהבה גדולה.

זה תקין ?

תודה רבה על קידוש יקוק שאתם עושים . ותודה על מתן התשובות.

תשובה

לשואלת שלום,

בהצלחה בדרכך, בטוחני שחייך ייטבו מתוך רצון לעשיית הטוב והישר בעיני א-להים ואדם.

כעת ניגש לשאלותיך:

1. באופן שאין כוונתך לבדוק את הבושם לשם קנייה, דעתי היא שפעולה זו אסורה.

קיים ציווי בתורה לפיו אין לאדם להונות את רעהו, וחושש אני לדבר זה במקרה שתיארת. שכן המשנה מבארת "לא יאמר לו בכמה חפץ זה, והוא אינו רוצה ליקח".

(מקורות: שולחן ערוך חושן משפט סימן רכח סעיף ד | נושאי כלים שם)

2. אני לא מכיר איסור לאכול אוכל שמריח טוב. אפשר לומר שזו מידה טובה בנפש באופן כללי לא לגרות אנשים אחרים בדברים שאין להם. אבל במקרה שלך נראה לי פשוט שהתגובות מסביב הן על דרך החברוּת והאווירה הטובה, ולכן אין בעיה לעשות כך מצד זה.

ייתכן שיש אתגר מצד אחר, ונדון בו בסעיף 7 להלן.

(מקור: תפילת רבי אלעזר בתלמוד ירושלמי ברכות ד ב)

3. לא מכיר את חשבונות השמיים בניכיון זכויות, אך אשיב ישירות: מעבר כביש ברגל ברמזור אדום הוא מסוכן, ו"חמירא סכנתא מאיסורא" (דין סכנה חמור מדין איסור). ואמנם, אם מדובר בכביש פנוי, בשעה שבקושי עוברות מכוניות, ואין בכך שום סכנה בקנה מידה אובייקטיבי - אפשר לחצות לדעתי.

אמנם יש שיטענו כי קיים הכלל ההלכתי 'דינא דמלכותא דינא', לפיו חוקי התעבורה מחייבים כמו דין הלכתי. אשיב על כך שמסתבר לומר כי חוקים שלא נאכפים (מעבר הולך רגל ברמזור אדום בכביש פנוי בשעה מאוחרת), לא חל עליהם דין זה.

4. הסכום הרגיל שנותנים - אין להשתמש בכספי מעשר. אפשר להוסיף על הסכום הסטנדרטי, ולנכות מכספי מעשר.

שהרי מעשר כספים הוא מנהג המסונף למצוות צדקה, וצדקה מוגדרת כהוצאה מעבר להוצאות הבית.

5. אם מבחינת הנהלת החברה באופן רשמי אלו הנהלים, אינני רואה בעיה, שהרי כל שיחה מתחילה על דעת כך. מה גם שכשהדבר ידוע לכל, ודאי משתדלים לסגור בשיחה אחת, וכן מקבלים לקוחות מנציגים אחרים בהתאם.

(מקור: כל תנאי שבממון קיים)

6. בוודאי. זה גזל המעסיק, ויש להשיבו בסוף היום או במשמרת הבאה. יוצאת מן הכלל הזה, חריגה מועטת שבוודאי מוסכמת. אבל זה גבול עדין.

7. בזמן העבודה - עובדים. לא קוראים תהילים, לא מברכים ברכת המזון, ובטח שלא אוכלים. בדיוק בשביל הדברים הללו נועדה ההפסקה. אסור לנו כדתיים להיות עובדים פחות טובים. להפך, צריך להפנים ולהראות שעבורנו מוסר בעבודה הוא ערך תורני.

לגבי שימוש בנייד או דיבור עם חברה - מותר לעשות רק את מה שמקובל בחברה ובחברות דומות. "מנהג המדינה" בלשון הפוסקים.

לשים לקוח בפועל על המתנה לשם עיסוק בדברים שאינם עבודתך - חושש אני כאן לגזל המעסיק, ואין לעשות כן.

8. כמדומה שעניתי על שאלתך זו בקישור הזה

תודה על החיזוק.

מקובל יותר לכתוב קידוש השם, ולא קידוש יקוק. כי אנחנו מקדשים את שם השם, ההתגלות במציאות, ולא את השם המפורש שהוא מעל המציאות ובטח מעל השפעתנו.

כתבות נוספות