שאל את הרב

הפרדת בנים ובנות מרכול מרכולית

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/09/18 10:12 כו באלול התשעח

שאלה

שלום הרב,

היום קיבלתי בטלפון ידיעה על קביעת הפרדה של בנים ובנות במכולת בקיבוץ שעלבים . זאת הלכה? אני יודע שבריקודים מפרידים, אבל למה במכולת? אין כאן הגזמה?

אשמח להתייחסותך. ראה כאן- קישור למכתב של הרב מהישיבה

תשובה

לשואל שלום,

תודה רבה על השיתוף, נושא הצניעות הוא חשוב לבירור ודיוק. הרוחות מסביב לעיתים מבלבלות אותנו עם כל מיני סיסמאות שווא, וצריך לשוב וליצור שיח של בירור בעניין בכל עת.

לפני שאגש לנושא, אעיר הערה קטנה על תופעה שלצערי מתרחשת לעיתים במרחבי הרשת, ואולי ישמעו לנו. כשבאים לברר נושא, כשאנחנו רוצים באמת לגרום לדיון פורה להתפתח, אי אפשר להציף את הדברים בצורה זולה. על מרחב דיון פורה לצמוח בצורה מכובדת ועניינית, ולא מגונה. עד כאן.

כעת למכתב. אני לא מתכוון להתנגד או לתמוך, רק להציג בפניך ניתוח פשוט של המכתב. מה כתוב בו? אם נניח לרגע בצד את הניסוח (אפשר להתווכח עליו אבל אני לא חושב שזה מהותי), מבחינת תוכן אפשר לחלק אותו לשלושה חלקים: א. זיהוי בעיה. ב. הגדרת האידיאל. ג. הצעת פתרון.

א. זיהוי הבעיה. אני סמוך ובטוח שרוב ככל הבוגרים במגזר הדתי יסכימו שיש בעיה בערבוב של בנים ובנות מתוך קלות דעת. קל וחומר בגיל התיכון. כולנו היינו שם, אנחנו יודעים איך הערבוב והטשטוש משפיע על העולם הרוחני של המתבגר, ועל התפיסה של הנוער את מוסד הזוגיות והמשפחה. בחינוך ובתיקון בעניין הזה אנחנו עסוקים כל היום.

(בתקשורת כמובן מוצגת אג'נדה מוטעית שמבטאת חוסר צניעות ומיטוט החוסן הזוגי והמשפחתי.)

ב. האידיאל. אנחנו רוצים ליצור חברה בה קשר בין גברים לנשים נסוב סביב דיבור ערכי או טכני מכובד ולא זול וחיצוני. חֶברה בה אישה לא מרגישה ש'מסתכלים עליה', חֶברה בה גבר לא מרגיש שהוא 'מטריד' פוטנציאלי, חֶברה בריאה ברוח חכמינו שהציבו גדרים נהדרים וגאוניים שרק היום אנשי הרוח והמדע מבינים כמה הם חשובים (ראה ערך דברי יאיר לפיד על שמירת הלכות ייחוד).

ג. הצעת פתרון. בחלק הזה כנראה טמונות רוב המחלוקות. האם להפריד בתוך החנות לשורות של בנים ושל בנות? האם להפריד לשתי מכולות? האם לפצל את שעות הפעילות בהפסקות? האם לאסור יציאה המונית לשלוח רשימה של קניה מרוכזת? אינני יודע. משתי סיבות איני יודע מה נכון לעשות:

א. קודם כל מהסיבה הפשוטה שאני לא מכיר את המקרה הספציפי ולא בחנתי אותו לעומק.

ב. שנית, איני איש חינוך בעל ניסיון שיכול לכוון לאמת.

לכן אשאיר את החלטת הפתרון לדמויות החינוכיות שנמצאות בשטח. ועדיין אפשר לחלוק על ההחלטה, כמובן, מתוך ידיעה ובחינת הפרטים.

לסיכום- הפן ההלכתי במקרה הזה נתון להכרעת מרא דאתרא, הרב המקומי שמכיר היטב את הנפשות הפועלות, הסיכונים ומערכת השיקולים. בהתאם לנתונים הללו, ימצא פתרון הולם שישמור על ערכי היהדות שציינתי.

כתבות נוספות