שאל את הרב

המוות שלי קרב והמשיח מגיע

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 20/11/18 16:34 יב בכסלו התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב חנן שוקרון

כבוד הרב לאחרונה התפתחה אצלי בעיה שאני מפחד להתבגר ולהזדקן ממה שאני פוחד בעצם זה הפחד להיות מבוגר ולדעת שהמוות קרוב ואני אמות בקרוב ויש לי גם פחד מהמוות זאת אולי הסיבה שאני פוחד להתבגר. אז עכשיו לשאלותי

1. האם תוכל לעזור לי מהפחד שלי מזקנה ולדעת שהמוות קרוב ושאני אמות בקרוב?

2. יש לי עוד שאלה שהיא לא כל כך קשורה לנושא לאחרונה קראתי באתר שאחרי שהמשיח יבוא כל העולם ימשיך בעיסוקו רק שהשלום ישתנה ויהיה שלום בעולם והעולם יהיה יותר טוב אבל העולם ישאר כמו שהוא והאנשים ימשיכו בשגרת חייהם הרגילה (מלבד זה שהמתים יקומו לתחייה) האם זה נכון כי גם הרמבם אומר את זה.

תשובה

לשואל היקר שלום,

1. אל לך לדאוג. יהודי חי בתודעה של חיים, הוא מציב מטרות, יש לו תפקיד בעולם ובורא עולם מאפשר לו להשלים את כל מה שהוא צריך בחיי חיותו. לרשעים יש תודעה של עשו שאומר "הנה אנכי הולך למות" כבר בגיל 13.

אני חושב שמה שיקל מהפחד שלך זה האמונה בקדוש ברוך הוא שנותן לכל אדם את מספר השנים והחודשים להם הוא צריך בכדי להשלים את תיקונו. לכן, התקדם בעבודת ה' והתעלה, זה המוטל עליך.

2. יש כאן ערבוב של מושגים בין ימות המשיח לבין עולם הבא. נושא זה הוא עמוק מני ים ודורש בירור רחב שאין כאן המקום והפנאי להאריך בו.

אתן כאן קווים כלליים (אין בהם משום הצגת העמדה השלמה):

א. בזמן ימות המשיח לפי הרמב"ם עולם כמנהגו נוהג, ואמר שמואל: "אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד". חלק עליו הראב"ד וסבר שאכן ישתנה הטבע ויהפך להיות מוסרי יותר.

מי צודק? לא יודע. נחכה ונראה. כרגע, בתחילת ימות המשיח, ידו של הרמב"ם על העליונה.

ב. עולם הבא לדעת הרמב"ם הוא עולם הנשמות שמגיע אחרי סיום העולם הזה. לדעת הרמ"ה והרמב"ן עולם הבא הוא עולם שמורכב מגוף ונפש בצורה שמשלימה אחד את השני ולא מתנגדת.

מי צודק? לא נדע עד שנגיע לשם. ולמען האמת אין לזה השלכה מעשית בכלל.

ג. לפי הרמב"ם בתחיית המתים קמים חלק מהאנשים (לא לפי מדרגה), צדיקים שזכו לעוד זמן של תיקון בעולם הזה. לפי הרמב"ן תחיית המתים היא לכולם, ותחיית המתים מביאה לידי עולם הבא.

להרחבה: עיין עוד הלכות מלכים לרמב"ם ובהשגות הראב"ד, וכן בספר דעת תבונות לרמח"ל.

אני מקווה שתשובותיי מספקות את צמאונך, אם תרצה תוכל לשלוח בשמחה שאלה נוספת.

בהצלחה בלימודך ובכל מעשה ידיך!

כתבות נוספות