שאל את הרב

היתר לשימוש ב אוזניות בשבת | פנייה למלאכים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 31/12/19 13:32 ג בטבת התשפ

שאלה

שלום לכבוד הרב,

אני סובל מבעיה של נוזלים באוזנים מה שגורם לצפצוף מטריד בעיקר בלילה. אני משאיר בשבת את הרדיו שמשמיע רחש קליטה שגורם למיסוך ומקל עלי. השאלה היא האם מותר להשתמש בשבת באוזניות שמחוברות?

שאלה נוספת. הפיוט מכניסי רחמים וכו' עורר בזמנו פולמוס בגלל שאין לערב בתפילה שום גורם שהרי הכל לכל אלוקות גמור כפי שאומרים חסידי ברסלב. אם כן כשאנחנו אומרים "ואמרו אמן" בתפילת הלחש, למי אנחנו פונים? כלומר מתקני התפילה הכריעו לכאורה שאין בעיה לבקש בנוסח הפיוט הנל. מה דעת כבוד הרב?

תשובה

לשואל שלום,

ראשית אברך אותך ברפואה שלמה והחלמה מהירה. אמן כן יהי רצון.

א. הדבר מותר. כמובן יש לחבר את האוזניות מערב שבת. לעניות דעתי פתרון זה אף טוב יותר מלהשאיר את הרדיו בקול (כי מצמצמים את סוגיית 'אוושא מלתא').

מובן שאין להתיר לכתחילה בלא צורך, הן משום זילות השבת והן משום חשד שנעשתה המלאכה בשבת.

(מקור: שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן ט | חלק ב סימן כ | יביע אומר חלק א סימן כ)

ב. אכן כתבו הפוסקים ש 'ואמרו אמן' פונה למלאכים - "כשמתפלל ביחיד יאמר אחר עושה שלום ואמרו אמן שאומר כן להמלאכים השומרים אותו". אלא שרק מבקשים מהם לאשר את דברינו, שיאמרו 'אמן'.

כמו שאמר ר"י (סנהרין מד ב) לעולם יבקש אדם רחמים שיהו הכל מאמצין את כחו (ופירש רש"י שיסייעהו מלאכי השרת לבקש רחמים) ואל יהיו לו צרים למעלה.

הפולמוס הגדול בזמן המהר"ל היה על בקשה מהמלאכים להתפלל עלינו.

(מגן אברהם סו ז | סידור רס"ג עמוד כ)

ואם לא נסביר כמוהם, אפשר להגיד בפשטות שהמילים 'ואמרו אמן' נשארו מנוסח הקדיש שממנו לקוח המשפט "עושה שלום וכו' ".

אגב, בחלק מנוסחי התימנים אין המילים 'ואמרו אמן', אלא 'אמן ואמן'.

ברוך תהיה, בהצלחה!

כתבות נוספות