שאל את הרב

היחס של התורה לחקלאות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/12/19 21:22 יא בכסלו התשפ

שאלה

שלום הרב.

אני לומדת במדרשה ואנחנו כותבות עלון עם אוסף של מאמרים על נושאים שמעניינים אותנו.

אני מתנדבת בחקלאות במהלך השנה וחצי האחרונות ואחד הנושאים שמעסיקים אותי הוא היחס של התורה לחקלאות והקשר בין עמ"י לאדמתו. המון מההלכות הן הלכות שמתייסות לעבודת האדמה, לוח השנה היהודי גם קשור למועדים חקלאיים ומצאתי הרבה מקורות שמדגישים את החשיבות של החקלאות אבל רציתי לדעת מה עומד מאחורי הקביעות האלה? מדוע התורה מעניקה ככ הרבה יחס לחקלאות והאם זה משהו שלפי היהדות עדיין רלוונטי לימינו?

אשמח לשמוע את דעת הרב בנושא.

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוחך על הדרך בה את חיה, ופתיחת שערים גדולה להמשך.

לשאלה שאת שואלת יש כנראה שני רבדים: מבחינה היסטורית, אכן החברה הייתה חברה חקלאית, ועיקר פרנסת אנשים הייתה חקלאות. זה אפוא לא תיאור של משהו מיוחד במישור המהותי, אלא מציאות פשוטה של חיים.

אולם יש גם רובד שני, שהרב קוק כתב על כך פעמים רבות: יש משהו מיוחד בחקלאות. זו שותפות במעגל החיים של זריעה וצמיחה וקציר והמילה וחוזר חלילה; זו קירבה עמוקה וישירה לבריאה האלוהית שריבונו של עולם ברא; אלו חיים ש״מאמין בחי האלוהים וזורע״, ומתוך אמונה עמוקה מבססת את חייה על תפילה לגשם ושמחה בטל; זה מעשה של עמל כפיים והנאה ממנו; זו יצירת הבסיס התזונתי של העולם ועוד ועוד.

יש בכך דבר מה מיוחד. גם כיום. גם לאחר כל השינויים הענקיים שנעשו בפרנסה ובתעשייה, בתזונה ובמיחשוב, יש משהו מיוחד בעולם החקלאי, שהוא גם ביטוי למצוות ישוב ארץ ישראל, שנצטווינו שלא להניח אותה לשממה.

זכות גדולה.

כל טוב

כתבות נוספות