שאל את הרב

הדלקת נרות שבת והבדלה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/12/21 22:13 כה בטבת התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב!

ברצוני לשאול כמה שאלות הקשורות בשתי מצוות;

1. הדלקת נרות:

בביתי אנו נוהגים כל שישי להדליק נרות שבת עבור כל בני הבית, מאחר ואימי לא נולדה בארץ והיא אינה בקיאה כל כך בשפה העברית. לכן אחותי הגדולה אומרת כל פעם מילה מהברכה ואימי חוזרת אחריה עד סיום הברכה.

רציתי לשאול האם זה נחשב כהדלקה כהלכה בדרך הזו? ויש מקרים שבהם אימי לא כל כך יכולה להדליק את הנרות מסיבות כאלה ואחרות, ואז אחותי הגדולה מדליקה את הנרות במקומה. יש לציין שהיא אינה נשואה. השאלה היא האם זה נחשב ברכה לבטלה? ואם אימי לא יכולה להדליק - עדיף לא להדליק בכלל?

2.הבדלה:

גם כאן יש את אותו עניין שאבא שלי מתקשה עם הקריאה מסידור בעברית, מאחר והוא לא נולד בארץ, כך שאחותי הגדולה היא זו שעושה את ההבדלה. שוב, אני מציינת שהיא לא נשואה. האם זה נחשב ברכה לבטלה? האם זה אפשרי לנהוג כך? האם זה עדיף על לא לעשות בכלל?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, אני רוצה לשבח אותך על כיבוד ההורים שלך ושל אחותך. אמנם סיפרת על העזרה רק בהדלקת הנרות ובהבדלה, אבל אני בטוח שזה רק קצהו של כיבוד הורים גדול יותר. יישר כח.

אשתדל לענות לפי הסדר:

הדלקת נרות

את שואלת האם את יכולה לברך על הדלקת נרות שבת, ואימך תחזור על הברכה אחריך? והאם אחותך יכולה להדליק נרות שבת במקום אימך (במידה ואימך לא יכולה להדליק)?

התשובה היא כן לשתי השאלות. מותר לאימך לחזור על הברכה שלך כדי שתוכל לברך על הדלקת נרות שבת, מפני שאימך אינה בקיאה בשפה העברית. במידה ואימך לא יכולה להדליק נרות, אחותך יכולה לברך על הדלקת נרות במקומה. עם זאת, רצוי שאבא שלך יעשה זאת במקומך, מפני שהוא מצווה יותר על הדלקת נרות שבת (לדעת פוסקים רבים מצוות הדלקת נרות שבת היא שלו, ואשתו היא רק השליחה שלו מפני תיקון החטא של חווה אמנו). ורק אם הוא לא רוצה או לא יכול – תוכלי את או אחותך, להדליק נרות שבת בברכה.

הבדלה

את שואלת האם אחותך הרווקה יכולה לעשות הבדלה במקום אביך? התשובה היא כן. במידה ואביך לא יכול לעשות הבדלה, ואין גבר אחר בבית שיכול להבדיל בשביל בנות הבית – אחותך יכולה להבדיל בעצמה ולשתות מן היין, ואין זו ברכה לבטלה חלילה. אמנם יש חילוק לגבי ברכת 'בורא מאורי האש', שלשיטת האשכנזים האישה תברך על כך בסוף ההבדלה, ולספרדים תברך על נר ההבדלה במקומו המתאים לאחר ברכת הבשמים. אך אין זה משנה כל כך, ואפשר לנהוג גם לפי הדעה השנייה (ברכת מאורי האש במקומה).

בהזדמנות זו אציין שישנם סידורים רבים שיש בהם את ברכת נרות שבת ונוסח ההבדלה, המודפסים בשפות שונות, לטובת אנשים שאינם בקיאים בשפה העברית. כדאי לבדוק בחנויות או באינטרנט.

אני מאחל רפואה שלימה להורייך, ושתזכו לקיים מצוות כיבוד הורים בשלימותה, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות