שאל את הרב

האם יש לנו תפקיד גם בעולם הבא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/12/21 15:04 יח בטבת התשפב

שאלה

שלום, סבא שלי נפטר לפני שלושה חודשים ואני מתגעגעת אליו מאוד. הדבר היחיד שיעודד אותי זה אם אני אדע שהוא רואה אותי, שומע אותי, כל דבר! שהוא חי פשוט במקום אחר. האם הוא יכול להיות מליץ יושר? יכול באמת להיות גאה בי שם למעלה? האם יש לנו גם תפקיד בעולם הבא? תודה מראש.

תשובה

שלום לך ותודה שפנית אלינו עם השאלה שלך.

פרידה מאדם אהוב היא חוויה לא פשוטה, במיוחד סבא שאת אוהבת ומתגעגעת אליו. שאלה כמו שלך היא מתבקשת, אני כבר אומר שאין לי תשובה חד משמעית, אבל מקווה שהדברים יעזרו לך.

לפני שנענה לשאלות הקיומיות של העולם בואי נדבר קצת על החוויה האישית שלך. אובדן של אנשים קרובים הוא חוויה קשה שכולנו פוגשים בגילאים ובשלבים שונים בחיים. אני חושב (או מרגיש) שהתחושה הכי קשה היא החוסר והגעגוע. אדם שהיה חלק מהחיים שלך פתאום איננו. לכאורה זה נראה כאילו בבת אחת המציאות השתנתה לגמרי, אבל אני רוצה לטעון שלא לגמרי.

נוכחות של אדם אהוב בחיינו והקשר שלנו איתו באים לידי ביטוי באופנים רבים. אנחנו יכולים להיפגש איתו, לחבק אותו, לשוחח איתו בטלפון, לחבק אותו ועוד. בדוגמאות האלו הנוכחות שלו ברורה ופשוטה, ואת כל הדברים האלו אנחנו לא יכולים לעשות אחרי שהוא נפטר. אבל אנחנו יכולים גם לחשוב על מישהו, להיזכר בחוויה משותפת, אנחנו יכולים לתת לדמות שלו להשפיע על המעשים שלנו ביום יום, אנחנו יכולים לדבר -אליו- בדמיון שלנו, או לכתוב לו מכתב. כל הדוגמאות האלו הן סוג של קשר, זה אמנם לא קשר מוחשי כמו עם אדם חי אבל זה קשר, אמנם קשר עדין יותר ובלי "פידבקים", אבל קשר.

אז אם את מדברת לסבא שלך, גם אם לא בטוח שהוא שומע מה את אומרת, הדיבור הזה הוא קשר עם סבא שלך! למה? כי הדברים שאת אומרת לו והצורה שאת אומרת אותם מושפעים מהדמות ומהאופי שלו. זה דיבור אמיתי. ואם את חושבת על האהבה והמידות הטובות של סבא שלך וזה גורם לך לעשות מעשים טובים - גם זה קשר, כי את נותנת לסבא שלך להשפיע עלייך.

ועכשיו לשאלות הקיומיות:

נתחיל ממה שאנחנו מאמינים בו בלי ספק, וזה שאדם הוא לא רק עצמות ושרירים ואיברים, לכל אדם יש חלק אלוקי שלא "מת" ולא מתכלה וזו הנשמה. אז במובן הזה וודאי יש קיום לאנשים שנפטרים. לא קיום פיזי של איברים, אלא קיום בצורה אחרת שקשה לנו להבין.

וכאן נכנסים לתחום מסובך עם הרבה דעות מעניינות, בתורה שבכתב העולם הבא לא מוזכר בפירוש, אך בגמרא עוסקים בו רבות. חלק מהדעות מחלקות בין "עולם הנשמות" לבין "העולם הבא", כאשר עולם הנשמות הוא העולם של נשמות שלא נמצאות בעולם הזה, והעולם הבא הוא העולם שיבוא אחרי הגאולה, בימות המשיח בעזרת ה'.

האם יש לנשמה תפקיד למעלה? כיצד הוא יכול להיות מליץ יושר? האם הוא רואה וגאה בי? האם הוא חי במקום אחר?

שאלות עצומות שאין עליהן תשובות ברורות, כמו שאמרנו וודאי יש קיום כלשהו, גם אם לא חיים פיזיים כמו אלו שאנחנו מכירים. מקובלנו שמבקשים מהקב"ה שאדם שנפטר יהיה מליץ יושר על אלו שנשארו בעולם הזה. אנחנו לא יודעים מה תפקיד הנשמה למעלה והאם הוא רואה אותנו מלמעלה.

אז לסיכום, על הרבה שאלות אין לנו תשובה ברורה, אבל אנחנו כן יודעים שהקשר שלנו עם אדם שנפטר ממשיך לפי המקום שאנחנו נותנים לו בחיינו. אני מקווה שהדברים עזרו לך ומאחל לך נחמה מן השמיים ולסבא שלך מנוחה נכונה תחת כנפי השכינה.

את מוזמנת בחום לפנות אלינו שוב בשאלות למייל או למוקד הטלפוני, בכוכבית 8298.

בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות