שאל את הרב

האם יש לדווח על נזק לרכוש שחבר גרם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/11/21 23:42 ז בכסלו התשפב

שאלה

שלום וברכה,

כאשר ישבנו על ספסל בחו"ל (שנמצא במתחם של חנות כלשהי שנתנה לנו אישור לשבת אצלה), אחד החברים שבר את אחד השלבים של הספסל עליו ישב אולם לא עדכן את בעלי המקום על כך וכשסיימנו כולנו הלכנו. באותו רגע רציתי ללכת לבעל המקום ולעדכנו אך לא עשיתי זאת במקום החבר. אמנם הספסל היה רטוב ו"אכול" מבפנים, כלומר מועד לשבירה, אולם האם הייתי צריך ללכת במקום החבר להגיד לבעלי המקום על כך?

אני מאוד רגיש לנזקים של בין אדם לחברו. זו שאלה נקודתית אולם גם עקרונית, כלומר מה עושים במקרה שאני מודע לנזק שעשה חבר שאינו רוצה לדווח על כך?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, תודה רבה שפנית אלינו בשאלה מאוד חשובה. זה מראה על הרצון שלך להיטיב לחברה, ולהביא לתיקונה.

אתה שואל שאלה גדולה. האם מותר לדווח למשטרה או לבעלים על נזק שחבר עשה לרכוש? במיוחד כאשר הנזק נעשה בחו"ל, שם יש מלכות של גויים, שענישתם לא תמיד תואמת את רוח ההלכה או המשפט העברי....

אמנם לא כתבת האם הנזק נעשה בכוונה או לא. במידה ולא נעשה בכוונה, עליך להוכיחו על כך, אבל אין חובה עליך לדווח עליו. כך גם במקרה שציינת שהספסל היה רעוע או מועד לשבירה (שלא בטוח שחייב לשלם על הנזק), אין עליך חובה לדווח.

לפי ההלכה, כאשר הנזק נעשה בכוונה, ומתוך רצון להזיק, וציבור גדול סובל ממעשיו - מותר לדווח עליו למשטרה (שו"ע חו"מ שפח,יב). אבל אם זה מקרה חד פעמי, ולא כל הציבור סובל מזה - נחלקו הדעות מה לעשות: יש מי שמתיר לדווח למשטרה (הציץ אליעזר, שבט הלוי ועוד), יש מי שמתיר רק לקורבן עצמו לדווח (בית יצחק), ויש מי שאוסר לגמרי (אגרות משה, הרב עזרא בצרי זצ"ל).

לכן, במידה ותרצה לדווח יש לך על מי לסמוך. אבל יותר חשוב זה לפתח שיח עם אותו חבר, לדבר אל ליבו, להחזירו למוטב ולדרך הישר, ולגרום לו לשוב בתשובה על מעשיו ולשלם על נזקיו במידת הצורך. כדאי גם לציין שיש חילול השם במעשיו במידה ומישהו ראה, בוודאי אם מדובר במדינה זרה ואתם נראים כיהודים...

מאחל לך להמשיך באותה רגישות כלפי כל אדם, ותזכה לקדש שם שמים תמיד.

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות