שאל את הרב

האם יש דבר כזה פירוש חלומות? איך מפרשים חלום מטריד?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/11/19 22:02 ו בחשון התשפ

שאלה

שלום.

רציתי לדעת בבקשה אם יש דבר כזה פרוש לחלומות.

כי לפני תקופה חלמתי שמשהי מבני משפחתי אוכלת בשר, וקרובת משפחה שלי אמרה לי שהמוות קרב.

אבל גם קראתי באתר שלכם שאין הרבה משמעות לחלומות כמו בעבר ואני קצת לחוץ מזה.

תודה מראש.

תשובה

שלום.

ניסחת יפה את השאלה: האם יש דבר כזה. ובכן - כנראה שכן. יש פירוש חלומות עפ"י זרמים שונים בפסיכולוגיה, וגם ביהדות עפ"י הקבלה יש משמעויות שאפשר לייחס לחלומות. וכמובן בכל מסורת ותרבות אנושית יש מנהגים ואמונות לגבי חלומות. יחד עם זאת, כבר נאמר במקורות: "חלומות שווא ידברו". זה אומר שבחיי היומיום שלנו, האנשים הפשוטים, אין חובה לייחס לחלומות משמעות רבה, ובטח לא לאפשר להם לנווט את חיינו. הבחירה המודעת שלנו היא כוח הרבה יותר נכון ללכת אחריו, מאשר רשמים וקטעי אירועים שאנחנו חווים בשינה.

בקבלה אין הרבה שמבינים בימינו, ולכן פחות רצוי ללכת בכיוון הזה. הפסיכולוגיה מציעה הסברים שעונים על השאלה מדוע (אולי) חלמנו על דברים מסוימים, אבל לא מייחסת לחלום משמעות דתית או על טבעית. יש ספר מצוין ומעניין בשם "עולמה המופלא של השינה" מאת פרץ לביא (כיום נשיא הטכניון), ובו בין היתר הסברים על תהליך החלימה והדרכים שבהן מעוצבים החלומות שלנו, ואפילו דרכים להשפיע על מה נחלום. סביר שהוא נמצא גם בספריה העירונית ומאוד מומלץ לקרוא אותו.

ביהדות יש הליך יפה שנקרא "הטבת חלום". בפשטות, מדובר בשיחה עם 3 אנשים חכמים ומלומדים, שבה החולם מציג את החלום והחכמים מציעים לחלום פירוש מיטיב ואופטימי. אפשר לעשות תהליך כזה גם עם אנשים שקרובים אליך ושאתה סומך עליהם. לשתף אותם בתוכן של החלום, ולמצוא יחד איתם פרשנות חיובית. אתה יכול גם לנהל יומן חלומות, ואז לבדוק למשל לאורך זמן כמה חלומות נעימים יש לך, לעומת חלומות פחות טובים. זה בכלל יכול להיות מאוד מעניין לזכור את החלומות ולמצוא את הקשר ביניהם לבין החוויות והרגשות שלך ביומיום.

עוד בנושא תוכל לקרוא בתשובה הזאת:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=628635

ולגבי ההיבטים הפסיכולוגיים, וכן דרכים ליצירת יומן חלומות - כאן:

http://www.macom.org.il/what_now/topic_hard_time/nightmare/

חלומות נעימים!

אוהד

כתבות נוספות