שאל את הרב

דילמה - בחירת סנדק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/06/19 07:20 י בסיון התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

(רק אתוודה שבחירת הרב אליו תופנה השאלה הייתה אקראית כי אני לא מכיר, סליחה).

אנחנו לקראת הולדת הבן הבכור שלנו בע"ה ורציתי להתייעץ לקראת בחירת סנדק.

אני מניח שאבא שלי בתור אבי הבן ירצה להיות הסנדק, וגם אנחנו נשמח שהוא יקבל את הכבוד, מפני שבאמת מגיע לו והוא עזר ועוזר הרבה לי ולאשתי. גם זו תהיה הפעם החמישית שלו כסנדק אם אינני טועה.

מצד שני, משהו גורם לי לספק וזה קשור באבא שלי. הוא אינו אדם דתי (אשתי ואני כן דתיים), אך הוא מקפיד לשמור שבת לפחות באופן מלא (הולך לתפילות, אך גם מדליק אור), הוא מניח תפילין כל בוקר, כמובן שומר כשרות, מקיימים חגים וכו'.

אלא שלפני כמה שנים (כמעט 18) גיליתי שהוא פוגם בטהרת המשפחה (נשים אחרות). מפאת הכבוד לאבי לא אפרט כאן, אך זה בוודאות והוכח וכמה שניסיתי להתעלם או לחפש הסברים אחרים, תמיד זה חוזר ואני מגלה פרטים חדשים וודאיים (לא רק עם אחת לצערי). באמת שהייתי שמח מאוד אם זה היה נשאר בגדר ספק או היה מתבדה, אך לצערי זה לא המצב וזה אכן נכון.

על פניו נראה כי לו ולאמי יש זוגיות מאושרת ותקינה, הוא מפגין כלפיה אהבה והם כמו זוג רגיל, אך לדעתי אף אחד מבני המשפחה מלבדי לא יודע על כך.

ופה נובע הספק שלי - האם לאחר הידיעה הזו (אשתי לא יודעת) זה בסדר שניתן לאבי להיות סנדק לבן שייוולד לנו בע"ה? האם זה עלול חלילה לפגום או להעביר משהו הלאה? או שאולי יש אפשרות לתיקון ולהבעת סליחה במעשה זה?

מן הרגע שגיליתי באופן משהו ביחס שלי כלפי אבא שלי נפגע, אבל לפני כמה שנים החלטתי פשוט לסלוח בתוכי, למרות שכל פעם שאני נחשף לזה מחדש ומגלה עוד פרטים זה מכעיס ומטלטל אותי מחדש. מעולם לא אמרתי לו דבר על כך, למרות שהייתי רוצה, ולא כדי להוכיח אותו אלא כדי שיפסיק את זה פשוט. אבל מפאת כבוד אני לא עושה זאת, אני גם ממש לא יודע איך אומרים לאבא דבר כזה, במיוחד לאור המצב שהכל על פניו נראה תקין...

מצד השני, אין לנו ממש מועמדים אחרים, כי נגיד אבא של אשתי הוא אדם ביישן ולא מעוניין, וזה יהיה מוזר לבחור אח או דוד או מכר אחר ולא את אבא שלי. כיצד אוכל להסביר לו זאת?

אבל כמובן שגם לא ארצה לבצע בחירה שיכולה מראש לגרום לפגם או לסיכון כלשהו לבן.

הייתי שמח לעצה מכם כיצד לפעול בעניין הסנדק.

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

ראשית ולפני הכל – שתזכו ללידה קלה ונעימה, בשמחה גדולה.

המציאות אכן מורכבת ומביכה.

ואף על פי כן, הדברים שמצוטטים בגמרא בשם דוד המלך צריכים להיות נר לרגלנו:

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קז עמוד א

"....ולא עוד אלא בשעה שהם עוסקין בארבע מיתות בית דין - פוסקין ממשנתן ואומרים לי: דוד, הבא על אשת איש מיתתו במה? אמרתי להם: הבא על אשת איש - מיתתו בחנק, ויש לו חלק לעולם הבא. אבל המלבין פני חבירו ברבים - אין לו חלק לעולם הבא".

לא זו בלבד, אלא שאתם עצמכם מכירים בעזרה שהוא נותן לכם, ועל כן קיימת גם חובה של הכרת טובה.

ודווקא בשל העובדה שתקפידו על אי-הלבנת פנים במקום בו זה לא מוביל כלל לתיקון, ובהכרת הטוב – יהיה מעשה הסנדקאות מכוון לטובת הילד ולהטמעה סגולית של ערכים אלה בתוכו.

וכל זה, בלי להמעיט מחומרת הפרת ברית הקודש שבין איש ואשתו.

כל טוב ושמחה גדולה

כתבות נוספות