שאל את הרב

איך ללמוד תורה מתוך שמחה ולא מתוך עצבות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/05/20 15:46 י באייר התשפ

שאלה

שלום!

לצערי אני לא מצליח ללמוד בישיבה מתוך שמחה. אין לי סיפוק ורצון ללמוד.

מה אפשר לעשות?

תשובה

שלום שואל יקר.

אתה נמצא בתקופה חשובה מאוד בחיים שלך. תקופה שבה האישיות שלך נבנית. תקופה שבה אתה מבסס את הקשר שלך לעולם התורה. עבור רבים (ואני בתוכם) תקופת הלימוד בישיבה זכורה כחוויה משמעותית מאוד. ובכל זאת, נשמע שקצת קשה לך בתקופה הזאת. שמחה היא המנוע של החיים ושל העשייה שלנו. בלעדיה, אין באמת יכולת ורצון לעבוד. ננסה לחשוב ביחד מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב, אבל לפני זה חייבים לברר דבר יסודי מאוד:

אתה נמצא בישיבה כבר תקופה משמעותית. עברת כבר איזה בין הזמנים אחד או שניים, תקופת קורונה ארוכה, והרבה שבתות וחגים. זאת אומרת שהיתה לך הזדמנות לבחון איך הנפש שלך מגיבה למרחבים שמחוץ לישיבה. השאלה היא פשוטה- האם כשאתה חוזר הביתה או עובר להתעסק במשהו אחר, מחוץ לישיבה אתה חוזר לעצמך? אם בחופשים אתה מגלה שאתה פתאום פורח, חברתי, ערני ונהנה לקום בבוקר, ייתכן מאוד שאופי הלימוד שלך בישיבה מקשה עליך. אבל אם מה שאתה מתאר קורה גם בבית, והעצבות מלווה אותך לכל מקום, יכול להיות שהיא לא מגיעה דווקא בגלל הישיבה. אז ברשותך אחלק את התשובה שלי ל-2: טיפים ללימוד תורה מתוך שמחה, וטיפים לשמחה בכללי.

לימוד תורה מתוך שמחה

תורה נועדה להילמד בשמחה. בפרק ו' במסכת אבות המשנה מפרטת את העמדה הנפשית שממנה צריך לגשת ללימוד תורה. אחד הדברים שהיא מזכירה שם זה שמחה. אנשים לפעמים מתבלבלים וחושבים שלימוד תורה מתוך עצבות הוא מצב תקין, שצריך לכפות את עצמי למרות הבאסה. וזה לא נכון. במצב של קושי יש מקום להתגבר. אבל עצבות היא סימן שמשהו לא מתנהל נכון, וצריך להתייחס אליו. אני מדבר בעיקר על עצבות קבועה. נפוץ למדי שיש תקופה כזו או אחרת שבמהלך הלימוד חווים עצבות (בעיקר בזמן חורף, יחד עם כל הטבע). אבל ממך נשמע שהדבר נמשך כבר זמן רב.

אז מה אפשר לעשות?

1. המחשבה הראשונה שלי היתה לומר לך לשקול לעבור ישיבה. נכון, אמרת שכבר עברת ונשמע שאין לך חשק לעבור שוב. אני לא יודע מאיפה לאיפה עברת, אבל יש מגוון גדול מאוד של ישיבות ויכול להיות שישיבה שלישית כן תתאים. בייחוד אם שתי הישיבות שבהן היית דומות זו לזו.

2. גם אם אתה מחליט להישאר, ייתכן מאוד שסגנון הלימוד של הישיבה לא מתאים לך. אם זה המצב, אני ממליץ לך לנסות לבנות לך לו"ז משלך. חלק מהיום אתה יכול ללמוד עם הישיבה, וחלק ממנו ללמוד את הדברים שמעניינים אותך ועושים לך טוב. אם אתה לא יודע איזה ספרים מעניינים אותך ועושים לך טוב- אז זה הזמן לרוץ ולנסות את הסגנונות השונים שיש בלימוד תורה (אמונה, מוסר, תנ"ך, הלכה, גמרא, חסידות, ועוד המון המון). מי שלא מצא את הסגנון שלו בלימוד תורה, את האות שלו בתורה, טבעי מאוד שלא יצליח ללמוד אותה מתוך שמחה.

3. הנפש שלנו בנויה למרחבים. תורה עושה לנפש טוב, אבל היא צריכה לנשום גם אוויר, לדבר עם אנשים, לשמור על קשר עם המשפחה, לעשות כושר (חשוב!), לטייל ולהתעניין בעוד נושאים. לכל אחד יש את האיזון שלו, אבל חייבים איזון כלשהו. זה לא ביטול תורה, אלא קיום התורה במרחבי חיים אחרים. יש כאלה שמספיק להם מעט מאוד מזה. יכול להיות שהאיזון שלך צריך קצת יותר חופש. (הערה- טיול קצר תוך כדי אמירות חוזרות ונשנות לעצמי- "אתה מבטל תורה, אתה מבטל תורה" לא נחשב לחופש).

4. תורה נקנית גם בדיבוק חברים. ונשמע מהשאלה שלך שפה טמונה נקודה קריטית. אמרת שאין לך עם מי להתייעץ בנושא, לא חבר ולא רב. מתוך כל הישיבות שיצא לי להכיר, זה נשמע לי מצב לא תקין. הרי מה טבעי יותר מאשר לשתף בחוויות שלך את השותפים שלך ללימוד התורה? מה טבעי יותר מאשר להתייעץ עם הרב שלך על הדרך שלך בלימוד תורה? בדיוק בשביל זה הוא שם. יכול להיות שאם זה המצב, אתה פשוט לא מסתדר חברתית כל כך בישיבה? זה קורה לא מעט, ואם זה אכן המצב, אז כדאי להשקיע יותר זמן ומאמץ נפשי בלהתחבר לחברים, ולנסות להתגבר על ה"פדיחה" (אין בזה שום פדיחה) ולהתייעץ עם הרב שלך. "עשה לך רב וקנה לך חבר". אם אתה פשוט לא מתחבר לסגנון האנשים, אז אנחנו חוזרים לשאלת בחירת הישיבה.

5. צה"ל הוא אחד המקומות הכי טובים להיות בהם אם אתה מחפש לעבוד את ה'. מומלץ מאוד לעשות זאת אחרי שסיימת את התהליך של בניית הקשר שלך לתורה. שאל את עצמך אם זה קרה כבר.

חיים מתוך שמחה

הרבה נכתב על ההתמודדות הכללית עם העצבות והמעבר לשמחה. אני מזמין אותך לחפש פה באתר תשובות לזה (הנה אחת לדוגמא: https://www.makshivim.org.il/answer?id=909358).

באופן כללי אני ממליץ להשתדל לקום עם חיוך על הפנים בבוקר (רגע מכריע בעיצוב המצברוח ביום), לעשות דברים שעושים לך טוב (נגינה, ריצה, שיחה עם חברים, שוקולד מידי פעם, מוזיקה), לשמור על קשר עם חברים טובים ולהתאמץ להיזכר בזיכרונות טובים וכיפיים.

לסיכום:

נסה לחשוב מתי אתה מרגיש עצוב, ולפי זה להבין למה זה קשור. תשקול להחליף ישיבה או לפחות סגנון לימוד, תמצא יותר "נקודות נשימה" לנפש שלך במהלך היום ובעיקר תתאמץ מאוד מאוד להגביר את החיבור לרב שלך ולחברים.

המון בהצלחה!

נתנאל

כתבות נוספות