שאל את הרב

גזל מאתרי פורנו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/07/19 15:46 ו בתמוז התשעט

שאלה

שלום הרב,

לצערי, לאחרונה נכשלתי באתרים אסורים, כאלו שגובים כסף תמורת צפייה בתכנים.

על מנת להתנער מהם ו'לסגור את הדלת', שלחתי להם מייל בו שיקרתי להם שהבן שלי הוא שפתח חשבון אצלם באתר, ושאני דורש שיחסמו לי את האפשרות להשתמש בו.

הם אכן סגרו לי את הגישה, וגם החזירו לי את הכסף ששילמתי.

האם יש בדבר גזל כלפיהם? שהרי סוף סוף הם לא עברו איסור (מדובר בגוים, והם אינם מצווים על 'ולא תתורו' ולא על 'לפני עור')...

אמנם, מדובר כאן בטעות הגוי (שכן הם אלו שיזמו את הפיצוי) ולא בגזל הגוי, וגם הם אנשים מתועבים ורשעים שעוסקים בתעשייה הזו, אז אולי יש צד להתיר....

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה מרתקת מאוד מבחינה הלכתית.

אקדים ואומר גם יישר כוח על ההכרעה שלך להיגאל מהגועל, ועל היציאה שלך משם; למותר לציין כי אתרים אלה מדרדרים את דמות האדם, במרכיבים רבים שלו (אלימות, החפצה, ניצול וכדו׳), ולוואי והם לא היו קיימים, ופגיעתם הרעה בנפשו של האדם ובנזקים שהם גורמים (לפי מחקרים רבים) הייתה נמנעת.

ולוואי ורבים היו הולכים בדרכך.

ברם, שאלה בפני עצמה היא האם מותר לגנוב מהם ?

שאלה דומה, אך לא זהה, קיימת בהלכות השבת אבידה, לגבי השבת אבידה של דברי איסור, וכתבתי על כך לפני שנים רבות: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6181

אינני חושב שהם לא עוברים על איסור. גם גויים מצווים על הדברים היסודיים ביותר של בני אדם, וכאן מדובר גם בעריות, גם בהשחתה, גם בתוצאות הבעייתיות שנאמרו לעיל, ולמעשה גם ללא איסור התורה אלה דברים מתועבים שמתרחשים בעולם.

אולם, מצד שני, יש להם בעלות ממונית על מה ששלהם, ורק שלטון רשאי להעניש על עבירות הפוגעות בבעלות ממונית, ולא אדם פרטי. על ההרשמה אתה אחראי, והעובדה שאתה רוצה ברצון מבורך לתקן ולהיטהר אינה מתירה את הממון שהתחייב לו.

למה בכל זאת אני סובר שאינך חייב להשיב להם את הכסף ? מהסברא שכתבת בסוף. אתה לא תבעת מהם את הכסף, וזו הייתה הכרעה שלהם לעשות זאת. אמנם, ההכרעה הזו נעשתה כתוצאה מהבנת המציאות באופן שגוי על ידם (הם משיבים כסף שמבחינתם הבן שלך התחייב עליו שלא כדין), אולם עדיין זו הכרעה שלהם, ועל כן אני חושב שאינך חייב לעשות זאת בנסיבות האלה.

ואולי טוב שלא תשתמש בכסף זה, אלא תעשה איתו משהו לטובת הציבור המתגונן בפני פגיעתם הרעה של האתרים האלה.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות