שאל את הרב

איך מוצאים זוגיות בלי הגדרה דתית ברורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/06/20 20:32 ל בסיון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

לפני שנתיים וחצי אבא שלי נפטר ממחלה קשה בגיל 56. מאז התחלתי להתחזק יותר, בהתחלה שמרתי שבת במלואה, אבל היה לי קשה, לא הרגשתי שלם.

אני מגדיר את עצמי כדתי לייט.

עכשיו אני מאוזן כזה, מעולם לא נוסע בשבת, לא נוגע בכסף, הולך כל שבוע לשיעורי תורה, תפילות בשישי שבת, השתדלות מאוד גדולה, אבל אני נוגע בחשמל בשבת.

אני יודע שזה אסור, אבל ככה הלב שלי.

אני מחפש זוגיות. מעולם לא הייתה לי, ואין לי חברים (היו, אבל לא חברים טובים). לאחרונה, כפי שאני כותב כאן, יש לי הסתייגות במציאת קשרים, אני עושה השתדלות מאוד גדולה ועוסק בקודש בשבת, אבל תמיד נחמד להישאר במיטה מאשר ללכת לבית כנסת...

אבל זה מסמן אותי בתור "מוקצה" או דומה לזה.

השאלה מה לעשות? לומר שאני שומר שבת? להמשיך?

טוב לי כרגע עם מה שאני עושה, לא פוסל בעתיד להתחזק יותר. אבל טוב לי ככה כרגע.

תודה

תשובה

שלום לך רועי.

ראשית, אני משתתף בצערך על מות אביך, ורוצה לומר לך יישר כח על גילוי הלב שבשאלתך, ועל הרצון שלך להקים בית בישראל. גם הרצון שלך להתחזק הוא חשוב מאוד, ועל כך הערכתי הכנה. בשאלה שלך, שאלת האם מותר לומר בפגישות שאתה שומר שבת כדי לא להיות מסומן כ'מוקצה' ולמצוא זוגיות מתאימה, והשאלה השנייה היא האם להמשיך במציאת זוגיות? חשוב לי לומר קודם שנישואין הם לא פחות מקריירה מקצועית. ככל שתשקיע בתחילת הדרך (עוד בשלב החיפוש) כך חיי הנישואין שלך יהיו ברמה גבוהה, אבל אם לא תשקיע בתחילת הדרך, אפילו בעצמך, הרי שחיי הנישואין לא יהיו כפי שציפית. אתחיל מהשאלה השנייה, ואח"כ נעבור לשאלה הראשונה:

ערך הנישואין

ערך הנישואין הוא ערך חשוב מאוד ומקודש ביותר לעם ישראל. היא המצווה הראשונה שנצטוו בה כל יצורי עולם "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה", והברית המקודשת הזו, שעל ידה מתאחדים איש ואישה "ודבק באשתו והיו לבשר אחד", מביאה ברכה לעולם, מביאה חיים לעולם ומאחדת את הפירוד שקיים בו מאז חטא האדם הראשון. לכן בוודאי שרצוי מאוד שתמשיך במציאת הזיווג המתאים לך.

החיפוש

לפני שנענה על השאלה הראשונה, עליך לחשוב מה אתה מחפש בזוגתך? האם אתה מחפש מישהי ברמה דתית כמוך? האם ברמה דתית נמוכה יותר או גבוהה יותר משלך? אני יכול לומר לך מניסיוני שבחורה מחפשת אדם שנמצא ברמה רוחנית לפחות כמוה, מכיוון שהאישה חושבת על אופי הבית שהיא תקים, על הרמה הרוחנית של בעלה ושל ילדיה, ועל הדרך בה תרצה לגדל את ילדיה. לעומת זאת, הגבר מעוניין בדר"כ באישה שיותר חזקה ממנו מבחינה דתית, כי הוא מעונין באישה שתגדל את בניו לתורה ומצוות, ולמרות שהוא לא חושב על אופי הבית שיקים (האם יהיה יותר דתי או פחות דתי) הרי לכל הפחות רצונו בבית שומר שבת, ושילדיו יכירו מה זה יהדות. לכן עליך להגדיר מה אתה מחפש? עם איזו אישה תרצה להקים בית? האם אישה ברמה דתית כמו שלך? האם ברמה דתית גבוהה יותר? משאלתך אני מסיק שאתה מחפש מישהי ברמה דתית גבוהה משלך, וזה מעולה.

מה כדאי?

אם עדיין לא החלטת מה אתה מחפש, אוכל לומר לך כך. ככל שהאישה שתחפש תהיה חזקה יותר מבחינה דתית – גם לך זה ייטב, שהרי דרכו של האיש להיות נמשך אחרי אישתו, ואם הוא יודע שחשוב לה לשמור שבת מלא-מלא, הוא יהיה אחד כזה בשבילה. אם חשוב לה שיתפלל במניין- הוא יהיה אחד כזה. אם חשוב לה שילדיה יתחנכו בדרך התורה והמצוות- גם לו זה יהיה חשוב! לעתים אנשים דתיים בוחרים באישה ברמה דתית נמוכה יותר- כי לא חשבו בהתחלה על אופי הבית ועל חינוך הילדים, ובסוף הם מצאו את עצמם לבד בבית בשבת, כי האישה נסעה בשבת להוריה עם ילדיו, או שהילדים התחנכו במוסדות חינוך חילוניים, או שהיו ויכוחים סביב נושאים דתיים. כל זה בגלל שהאיש לא חשב על טיב ועל אופי הבית שאותו הוא רוצה להקים. לכן עצתי לך לחפש אישה ברמה דתית גבוהה, כדי שהבית שתזכה להקים בעזרת ה' יהיה בית דתי, שומר שבת, טהרה, כשרות וצניעות.

להשקיע בעצמך

ידוע לך שכדי למצוא בחורה איכותית חשוב שתשקיע בעצמך. כדי שתמצא בחורה דתית ברמה טובה- חשוב שגם אתה תהיה אחד כזה. בחורה חזקה מבחינה דתית לא תרצה בחור דתי שממשיך לישון בשבת במקום ללכת להתפלל... אז האם זה אומר שתצטרך לשמור שבת בצורה מלאה? כפי שאמרתי בפתיחת דבריי – ככל שתשקיע ותתאמץ בהתחלה, התוצאה תהיה מתוקה יותר אח"כ. "לפום צערא- אגרא" לפי הצער- כך השכר שיגיע אחר כך. מעבר לזה שאתה תקנה את עולמך ככל שאתה תתחזק מבחינה דתית ושמירת שבת, אתה תרוויח גם בית שמתנהל בקדושה. וכשיהיו לך ילדים בעזרת ה' – אתה תבין כמה הרווחת כשהחלטת להתחזק.

מה להגיד?

לגבי שאלתך האם לומר שאתה שומר שבת או לומר את האמת, הרי שחשוב לומר את האמת. וכי יעלה בדעתך לומר שאתה שומר שבת, ואחר כך היא תגלה שאתה נוגע בחשמל בשבת? הרי שזו הונאה חלילה, וצער גדול לבחורה. לכן עצתי לך לומר את האמת, ורק אותה. אם תאמר, והרי אני אפסיד את אותה אחת שאני מעוניין בהמשך הקשר איתה במידה ואומר לה שאינני שומר שבת באופן מלא? הרי שהתשובה נמצאת בנקודה הקודמת...

לסיכום, שאלת מה לומר בפגישות לגבי שמירת השבת והאם להמשיך במציאת קשר. כתבתי לך שחשוב מאוד למצוא קשר לשם נישואין והדבר מביא ברכה עצומה לך ולעולם כולו. לגבי שמירת שבת הכל תלוי בך- במידה ותרצה מישהי שומרת שבת- הרי שגם אתה תצטרך להיות כזה, והסברתי לך כמה זה חשוב למצוא מישהי שתהיה חזקה מבחינה דתית, כי זה ישפיע על אופי הבית שתקימו, על הילדים שיהיו לכם, וישפיע גם עליך. כמובן, שאם אינך מעוניין באחת כזו, או מעוניין במישהי ברמה דתית זהה לשלך כפי שתיארת בשאלה- עליך להמשיך לחפש ובעזרת ה' גם תמצא. עם זאת בוודאי שצריך לומר את האמת שאינך שומר שבת באופן מלא, ושאתה מחפש מישהי כמוך מבחינה דתית. אני מאמין שזה יקל עליך ועל הבחורה שתהיה מעוניינת להיפגש איתך, כשהכל ידוע מראש.

מאחל לך הצלחה רבה, ומברך אותך שתזכה להקים בית בישראל שיהיה מלא בתורה, מלא טהרה ומלא שמחת ילדים. אני גם בטוח שהדבר יעשה נחת רוח גדול לאביך ז"ל.

בהצלחה ידידי,

אבי

כתבות נוספות