שאל את הרב

בקשה לגיור שנדחתה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 14/06/19 10:24 יא בסיון התשעט

שאלה

שלום רב

לאחר שהות של שנים רבות בחו"ל , חזרנו לארץ לפני כשנתיים . אשתי איננה יהודיה וביקשנו להרשם לכיתת גיור אורתודוקסי של המדינה אך כיוון שאיננה אזרחית הארץ היה צורך להגיש בקשה לוועדת חריגים. התכוננו לראיון ,הכנו מכתבי המלצה כולל מרב חב"ד שליוה אותנו בחו"ל, הרב המראיין התרשם וכו אך בסוף קיבלנו מכתב בשתי שורות " הבקשה נדחתה כיוון שהועדה לא רואה סיבה לאשר אתנו כחריגים" כך סתם ללא הסבר או פירוט .

אמרו שניתן להגיש ערעור במידה ויש דברים נוספים שלא הובאו בפני הועדה אך איננו יודעים איזה עוד מסמכים נוכל לספק..

מיותר לציין שבמידה ולא מאשרים לנו להכנס לכיתת גיור אין יכולת בכלל להתחיל את התהליך אלא רק בעוד כמה שנים ולאחר שנעמוד בתנאי הסף ואנחנו כמובן לא מעוניינים לחכות כלכך הרבה זמן. זה לא הגיוני שלא נותנים לנו את ההזדמנות לפחות להתחיל ללא הסבר.

האם יש משהו שניתן לעשות ? והאם למישהו יש מידע לגבי איך מתמודדים עם בקשת הערעור ?

תודה רבה !

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אשריך שחזרת לארץ ואני מאחל לך הצלחה וקליטה נעימה.

לעניין שאלתך אודות ועדת חריגים, וכתבת שהבאת מכתבים מרבנים וכו', באופן עקרוני ועדה זו עיקרה הוא משרד הפנים. כל גיור בארץ מקנה אזרחות מידית, לכן יש חשש במשרד הפנים מהכנסת זרים לארץ בערמה ותרגילי גיור. על כן המשרד קובע פרמטרים שונים (שאינני מבין בהם) שהוא מעכב עד שהוא רואה את המתגייר כאדם שאמנם רוצה להצטרף לעם ישראל. כמדומני שאחר חמש שנים מקבלים אזרחות בכל מקרה ואז אין כל מניעה לגיור.

מבחינה הלכתית אין מניעה לגייר אדם מכל מדינה בעולם, אם הוא ראוי ורוצה לשמור תורה ומצוות, עיקר הבעיות בועדה שהזכרת היא לא כל כך הצד ההלכתי אלא הצד החוקי של המדינה. אמנם ועדה זו היא תחת סמכות אגף הגיור, ואתה צריך לפנות אל אגף הגיור במשרד ראש הממשלה, לגבי ערעור, אבל נקודת הכובד צריכה להיות הוכחה שלא מדובר כאן באיזה מהלך סרק כדי לקבל אזרחות.

מאידך אציע לך הצעה שאולי תועיל לך בהמשך הדרך (למרות שאין לי את כל הידע על ועדת חריגים). כדאי שאתה ובת זוגך תתחילו לקיים מצוות בצורה מעשית ויום יומית, אם צריך תקחו רב/רבנית שילמד אתכם את מצוות ועיקרי אמונה, תתחילו להיות מקושרים לחברה דתית, בית כנסת, תפילות חברים וכו', ואז אפילו אם מבחינת ועדת חריגים לא יתירו לכם מיד, אבל תעמדו במצב הרבה יותר טוב באותו רגע שיוחלט לאפשר לכם, זה אולי יכול לעזור לכם שיתנו לכם קיצור הליכים בגלל השאיפה הגדולה שלכם לשמור תורה ומצוות מיד.

הכניסה לעם ישראל היא לא קלה ורק מי שבאמת רוצה להיות יהודי שומר תורה מצוות, שבת, כשרות טהרת המשפחה וכו', מצטרף בשמחה לעם ישראל.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות