שאל את הרב

ילדה בשכבה שנדבקת אלינו

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/03/22 18:21 ל באדר א'

שאלה

שלום,

אנחנו 4 בנות חברות מאד טובות, כמעט בהכל אנחנו ביחד (אותם כיתות, מגמות הקבצות, תחומי עניין, אותו חדר בפנימייה)

יש לנו ילדה בשכבה (כנראה עם בעיות חברתיות, לא מבינה מצבים חברתיים,קצת חסרת טקט במובן מסויים) שממש נדבקת אלינו וזה פשוט נורא. בהתחלה זה סתם ללכת אחרינו לכל מקום שאנחנו הולכות (אבל *ממש* לכל מקום), ולא היה נעים לנו. לא רצינו לפגוע בה אז זרמנו , אבל עכשיו זה כבר נהיה מאוד מעיק, היא נדבקת אלינו כל הזמן, מתערבת לנו כל הזמן, מבקשת לישון איתנו בחדר (על הרצפה!! כי אין מקום), (וברמה האישית אצלי זה יותר קיצוני מאצל חברות שלי. היא חוזרת אחריי מילולית, כל פעם שאני אומרת אפילו למשל "וואי אני רוצה ל- היא אומרת "גם אני" אפילו שבכלל לא סיימתי לדבר ואין לה מושג מה אני הולכת להגיד מחבקת אותי שכבר אני מרגישה לא בנוח ועוד כמה דברים שממש מעיקים עליי)

בגדול היא בטוחה שאנחנו חברות ממש ממש טובות שלה.

התחלנו קצת להתעלם ממנה אבל היא פשוט לא מבינה. היא לא קולטת שאם 10 דק שהיא צמודה לזנב שלנו לא הגבנו לה, אז כנראה שאנחנו פשוט לא רוצות שהיא תהיה פה. הבעיה שאנחנו בטוחות שאם אנחנו נסביר לה- היא תיפגע מאוד. אבל אם היא תמשיך לחיות באשליה שאנחנו חברות או משו, היא תיפגע הרבה יותר בסוף ...

חשבנו לדבר איתה עכשיו אבל אנחנו לא יודעות באיזה צורה לפנות אליה שלא תיפגע, אנחנו לא יודעות אם בכלל נצליח לפתוח איתה את זה, כי אין לה כל כך חברות, ואנחנו לא יודעת איך היא תגיב וכמה קשה היא תיקח את זה.

לא בא לנו להיות הבנות שהיא תראה במסדרון ותיזכר שהם פגעו בה..

(חשוב לציין שזה מכניס אותנו אוטומטית למצב 'דרוך' שהיא איתנו, באמת לא נוח לנו, מעיק ממש!

ברגע שהיא מתקרבת אנחנו הופכות לאנטי ואנחנו כבר מנסות כל הזמן לברוח כדי שהיא לא תראה אותנו ותידבק לנו לחיים)

נשמח לעצה מה לעשות. אנחנו לא חושבות שאפשר להמשיך ככה זה פוגע גם בנו וגם בה.

תודה רבהה

תשובה

שלום לך !

אני ממש מבינה את התסכול שלך ושל החברות. זה באמת מצב שיכול להוביל להרבה חוסר אונים ותסכול.

תזכרי שאתן לא היחידות שזה קורה להן, מצבים כאלה או דומים להם קורים הרבה כשאנחנו נמצאות במצבים חברתיים ואינטראקציה חברתית תמידית. מצב דומה למה שתיארת קרה גם לי וזה קורה כמעט לכולם במינונים כאלה ואחרים. הרבה פעמים יש מצבים של חוסר הבנה, חוסר טקט, חוסר נעימות וכולי.

מה שחשוב שתזכרי, שאלה מצבים עוברים ולא נצחיים. גם אם כרגע הסיטואציה מעיקה מאוד ונראית כאילו היא כאן כדי להישאר, היא תעבור בסופו של דבר. דברים משתנים כל הזמן.

אני ממש מעריכה את זה שכל כך חשוב לכן לא לפגוע בה. זה מקסים ובוגר ויותר מכך- זאת הגישה הנכונה כדי להגיע לפתרון טוב שבאמת ישפר את המצב.

תראי, אני חושבת שהתסכול שלכן נובע לא רק מהבחורה ש"נדבקת" אליכן אלא בעיקר מהמאבק הפנימי שלכן- מצד אחד אתן פשוט רוצות להגיד לה "עזבי אותנו" אבל מצד שני אתן לא תעשו את זה כי זה דבר לא יפה להגיד. זה מאוד מתיש להיות במצב כזה- בין לבין. אתן צריכות למצוא דרך להקשיב לרצון שהוא שלכן ודרך לבטא אותו ביחד עם הערך שלכן לא לפגוע בחברה.

לפני שנגיע לדברים פרקטיים לעשות שיכולים לעזור אני רוצה להציע משהו קטן שיכול לעזור שקשור להסתכלות שלך על המצב.

לא משנה איך הבחורה רואה אותך, זה לא צריך להשפיע על איך את מרגישה כלפיה. כלומר, גם אם היא חושבת שאת החברה הכי טובה שלה עלי אדמות, זה לא משנה את מה שאת מרגישה כלפיה.

מבחינתך היא יכולה להיות ידידה סבירה מינוס. כשאני כותבת את זה אני מתכוונת להסתכלות פנימית שעוזרת להתמודד עם המצב נפשית ולאו דווקא לתגובה מילולית. זה בסדר שהיא תחשוב מה שהיא תחשוב. זה לא צריך לשנות לך.

ממה שכתבת נשמע שכנראה היא רואה חברויות באופן שונה ממך ומבינה קשרים חברתיים באופן שונה. איך שהיא רואה את הדברים בעיניים שלה- זה שלה. לך יש את הבחירה המלאה לבחור איך להרגיש כלפיה.

זה מוביל אותי לתגובה אחת שאני יכולה לחשוב עליה בקשר למצב. אם משהו לא נעים לך או שאת מרגישה שזה יותר מדי, נגיד מתי שהיא מחבקת אותך מלא זמן, פשוט תגידי לה שזה לא נעים לך.

זה בסדר להגיד שלא בא לך חיבוק עכשיו. זו זכותך לומר מה נעים לך ומה לא. תמצאי דרך מכבדת להגיד את זה, שאת מרגישה בנח איתה. זה בסדר שתגידי מה שנכון לך גם אם הצד השני יפגע.

אם את רואה שהיא נפגעת ממש מזה שאמרת שאת לא רוצה חיבוק עכשיו נגיד, את יכולה להסביר לה שהכול בסדר איתה ושאת פשוט צריכה את המרחב שלך לפעמים.

בקשר לתגובה שלכן בתור חברות, קודם כל אני בטוחה שאתן יכולות למצוא פתרונות טובים להתמודד עם המצב כי אתן מכירות אותו הכי טוב.

אני מציעה שתנסו לבדוק מה כמות תשומת הלב שאתן נפשית מסוגלות לתת לה בלי שיהיה לכן יותר מידי מעצבן. ( נגיד בסיטואציה שהיא נמצאת במרחב שלכן אבל לא מפריעה למפגש החברתי )

אם היא באמת מפריעה למפגש החברתי שלכן בתור חברות טובות, תנסו למצוא דרכים להיפגש רק אתן.

תזכרו שיכול להיות שהסתכלות שונה שלכן על המצב תשפר את התסכול שלכן ממנו.

תעשו מה שאתן יכולות כדי ללכת בדרך שהיא נעימה ולא פוגעת אבל אם זה כבר עולה על החברות שלכן, מותר לכן להתמקד יותר בכן.

תמיד טוב לבקש מה' חכמה והדרכה איך להתייחס בצורה נכונה, וכמובן תמיד אפשר לחזור להתייעץ עם המוקד שלנו גם בטלפון, בכוכבית 8298.

בהצלחה!

כתבות נוספות