שאל את הרב

במה הכפרה עוזרת, אם בכל מקרה אתה נענש בעולם האמת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/06/20 21:34 יט בסיון התשפ

שאלה

מה עוזרים תיקונים וחזרה בתשובה על חטאים? הרי במילא בעולם האמת אתה נותן את הדין ומקבל עונש על החטאים, יוצא שהתשובה לא עוזרת בכלום. (כנ"ל אם ה סולח לך ביום הכיפורים אבל בסוף אתה מקבל עונש על החטאים אז מה זה עוזר?)

תשובה

שלום לביא.

זו שאלה ממש חשובה ויסודית בהבנת המושג תשובה. כל הכבוד על תשומת הלב לחטאים ועל המשמעות של העונשים. ישר כוח!

זו שאלה שמעסיקה אנשים רבים. מעצם היותנו בני אדם זה הכי טבעי ונורמלי שלפעמים נופלים. לאחר שנופלים המטרה היא לעשות תשובה ולקום. התשובה היא מתנה מופלאה שניתנה לנו מאת הבורא. באמת לפי ההיגיון האנושי הפשוט אם עשינו מעשה רע אז לא משנה כמה נתחרט עליו זה לא יעזור. למשל אם גרמנו נזק למישהו – חייב לשלם! ברור שאם נצטער על מה שעשינו זה גם יהיה טוב. אך המעשה נעשה ואי אפשר לתקן אותו ולהחזיר את המצב לקדמותו.

ונביא מדרש שממחיש את מה שאמרנו:

"שאלו לחכמה: החוטא מהו עונשו? אמרה להם: 'חטאים תרדֵף רעה'. שאלו לנבואה: החוטא מהו עונשו? אמרה להם: 'הנפש החֹטאת היא תמות'. שאלו לתורה: חוטא מה עונשו? אמרה להם: יביא אשם ויתכפר לו. שאלו להקב"ה: החוטא מהו עונשו? אמר להם: יעשה תשובה ויתכפר לו..".

במדרש אנו רואים שבכל רבדי ההיגיון, החכמה, הנבואה והתורה אין מושג של תשובה. רק הקב"ה צריך לבוא "ולחדש" שיש תשובה. הקב"ה נתן לנו יכולת לתקן את מעשינו, לא רק להחזיר את הגלגל לאחור אלא להתרומם יותר גבוה ממה שהיינו לפני כן.

כמו שהגמרא מסבירה על מי שעושה תשובה מאהבה: "גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכויות". כשאנו עושים תשובה מאהבה, לא רק שאנו לא מקבלים עונש על מה שעשינו אלא זה ממש נהפך לנו לזכויות! לא רק "למחוק" את העבר אלא להפוך את העבר השלילי לחיובי!

מאחל לך המון הצלחה! מוזמן לפנות שוב בשמחה.

כפיר

כתבות נוספות