שאל את הרב

משעמם לי בבית הספר- איך למצות את כוחותי בצורה המיטבית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/03/21 13:52 ו בניסן התשפא

שאלה

שלום,

כבר זמן רב אני מרגיש שהבית ספר הוא סתם בזבוז זמן.

הכוונה שלי היא שבמקום לעשות משהו טוב וחשוב אני יושב בשיעור מתמטיקה או אנגלית או כל נושא אחר ומשתעמם בו. לא, מתמטיקה ואנגלית מבחינתי זה לא חשוב(למרות שמבחינת אנשים רבים כן) אני מעדיף לשבת כל היום וללמוד תורה ולהתפתח ומי יודע אולי בע"ה גם להיות ת"ח, אבל איך אפשר להיות ת"ח אם אני מבזבז 9-8 שעות(שרובם כמובן לא תורה) מהיום שלי(ועוד 8 שעות על שינה וש.ב ארוכים ומעיקים) על זה- אחרי כל יום אני מסתכל על מה שלמדתי באותו יום ואני מגלה שכמעט ולא למדתי כלום כי רוב היום היה על שטויות והקצת שנשאר על לימוד קצר וחזרה עליו כמה פעמים כדי שאני לא אשכח. שאני מדבר על הנושא עם ההורים הם מייד אומרים שאני תלמיד טוב שמצליח ולמה לי לעזוב או איך יהיה לך כסף אם תעזוב הרי אם אין קמח אין תורה וכו'. אין לי פתרון או בית ספר אחר כי במילא יש קורונה כך שהכל בערך סגור(וגם כי הישיבות היחידות שלומדות כל הזמן תורה הן חרדיות ואנחנו לא חרדים אז זה לא מתאים...) אני מרגיש שיש לי פוטנציאל גדול, אבל הוא פשוט מתבזבז ולא יודע מה לעשות.

אפשר עזרה או עצה?

נ.ב תודה רבה על העזרה שכבר נתתם לי בעבר. מעריך מאוד.

תשובה

שלום אבישי.

איזה כיף לשמוע על יהודי שכל כך משתוקק לתורה... בטח ובטח בימינו שלצערנו לא רואים מספיק כמוך.

אחלק את השאלה לשנים. האם להמשיך בלימודים למרות שאני מרגיש שזה חסר משמעות? ואיך אוכל לגדול בתורה כשהתנאים שלי ושל סביבתי לא מאפשרים לי?

אנחנו מאמינים שהקב"ה מכוון לכל אחד תפקיד פה בעולם. לשם כך הוא גם נותן לאותו אדם כוחות למימוש אותו תפקיד. אבל עם זאת אנחנו מאמינים שכל מה שה' עושה הכל לטובה. אז זיהוי הכוחות שלך כלומד תורה זה דבר נפלא, אבל לא כדי להתחרט על טוב אחר שצמח מעבר למה שאת חושב שהתפקיד שלך.

ההחלטה של אדם לגדול בתורה היא החלטה משמעותית. אבל אין זה אומר שאדם חייב 24/7 ללמוד תורה כל היום וכל הלילה. לימוד התורה הוא לימוד של חיים ומשמעות, לכן הלימוד מחוייב להיות מחובר לכל רבדי חיי האדם, הפנימיים והחיצוניים, ובחיבור ליכולותיו. כלומר מאדם שלא יכול ללמוד תורה או להתנדב במקום מסויים, אין גם דרישה שיעשה זאת. מסופר על בעל התניא שהיה יחד עם אחד מחסידיו כלוא בכלא. ומכיוון שפח בית השימוש היה יחד איתם בתא הכלא הצטער ונהיה עצוב החסיד שמשום כך הוא לא יכול להתפלל. אמר לו בעל התניא, הרי אם הקב"ה היה רוצה שנוכל להתפלל הוא היה דואג שלא יהיה כאן פח זה. מכאן שכנראה שהקב"ה לא רוצה שנתפלל ועלינו להיות שמחים בהחלטתו. מכיוון שהמטרה והתכלית היא עבודת ה' ולא זה שאדם יהיה גדול ומכובד, אם כן על האדם להיות שמח גם אם תפקידו בעולם הוא להיות מנקה רחובות ועליו לעשות את זה בצורה הטובה ביותר. דרך אגב, סוף הסיפור הוא שבעל התניא וחסידו, מהבנה זו, שמחו כל כך עד שהם התחילו לרקוד ובכך שמחו את כל הבית כלא. ראה את זה השומר ושאל את אחד האסירים מדוע הם כל כך שמחים? ענה לו האסיר שהוא לא יודע אבל זה קשור לפח בית השימוש. התעצבן השומר והחליט שאם כך הוא מוציא להם מהתא את הפח למשך כל היום. כך יכלו בעל התניא וחסידו להתפלל ועוד יותר לשמוח בכך שה' זיכה אותם להתפלל.

הסתכלות זו עלי כבעל תפקיד משמעותית גם לגביי הלימודים. הלימודים הם כלי. כלי שיכול לתת לנו כח להוציא בעתיד את תפקידנו בצורה טובה יותר. כך שיש אנשים שטוב להם ללמוד כדי להוציא את תכליתם ותפקידם אל הפועל דרך לימודי החול. ובאמת יש כאלו שלא צריכים, והתפקיד שלהם לא עובר דרך לימודים ותעודת בגרות. אמנם לא תמיד העניין סותר ולפעמים אפשר למצוא דרך שתשלב את שניהם בהרמוניה.

אין דבריי עד עכשיו כמובן סותרים את זה שאנחנו שואפים להוציא את כוחותינו לפועל בצורה הטובה ביותר. וכמובן שזיהוי כוחותיך כלומד תורה זה דבר מבורך ולכן אנסה לתת כמה עצות לכל כיוון בתקווה שמשהו אולי יעזור.

א. אפשר לנסות לשתף את אחד מהמורים הקרובים אליך מבית הספר בשיקולים. אולי יהיה אפשר ליצור לך מערכת אישית עם מרכוז גדול יותר על לימודי קודש.

ב. יש עוד כמה ישיבות תיכוניות ציוניות בארץ עם פנימיה ששמות יותר דגש על קודש. אולי אחת מהן יכולה להתאים יותר לצרכים. אני יכול להמליץ בחום על ישיבות הזורעים בצפון וישל"צ בירושלים שמשלבות לימודי תורה ברמה גבוהה ועם זאת לא מוותרים על לימודי חול ברמה כזו או אחרת. כמובן שישנן עוד המון כאלו ברחבי הארץ ורק צריך למצוא את זו שתגדל אותך בצורה המתאימה ביותר.

ג. "לא עליך המצווה לגמור ואין אתה בטל ממנה". כלומר יכול להיות שכרגע לקב"ה יש תוכניות ותפקידים אחרים בשבילנו, והאמון שלו זה שנעשה את הטוב ביותר שנוכל היכן שאנחנו. כך שברגע שיתאפשר, אחרי התיכון, בישיבה גבוהה או ההסדר תצליח יותר לגדול בתורה ולהוציא לפועל יותר את כוחותיך.

ד. אולי יש ישיבה גבוהה/בית מדרש/ כולל... קרוב לבית שלך שלפחות תוכל למצוא שם חברותות ושיעורים ברמה גבוהה שתאתגר אותך...

ה. הגדלות היא לא למצוא את הופעת הקב"ה רק בקודש... אלא למצוא אותו אפילו בעולם החול. כך שאולי תנסה למצוא איך אתה מצליח לגדול גם מלימודי החול שלך בעולם הקודש. וראה אורות התשובה טו',ב'.

בכל מקרה מה שלא יהיה תזכור שהכל תחת השגחה. "איזה הוא עשיר, השמח בחלקו".

שתזכה לגדול בעולם התורה ולממש את כוחותיך בעולם בצורה המיטבית.

אשריכם גבורי החיל.

בהצלחה.

איתן

כתבות נוספות