שאל את הרב

איזה בית ספר לבחור?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/04/22 01:36 י בניסן התשפב

שאלה

אני בכיתה ח' בחטיבה בירושלים. אני נורא לא אוהבת את האווירה בבית ספר שלי, זה מרגיש כאילו זה בית ספר לבנות שבאו מבית דתי ובאות אליו כדי לעשות בגרות וללכת ועדי שהם יוכלו להיות חילוניות בבית ספר לפחות. אבל הבית ספר עצמו מעולה. כל החברות שלי שכן דתיות רוצות לעבור והתקבלו לבתי ספר אחרים. יש לי עוד חברות טובות, אבל הן לא כאלו שיבואו וילונות איתי על הדת בבית ספר.

התקבלתי לבית ספר אחר שנמצא רחוק מאוד מהבית שלי והוא הרבה פחות טוב מהבית ספר שאני נמצאת בו עכשיו (שהוא נורא טוב מבחינה לימודית, דתית וחברתית פחות) ואני לא יודעת אם לעבור או לא, ואם שווה לי בכלל לעבור?

תשובה

שואלת יקרה.

אני שומעת שחשוב לך להיות דתיה ולהיות בסביבה דתית, ומפריעה לך האווירה בבית הספר בו את לומדת עכשיו. מצד שני, גם חשוב לך להצליח בלימודים ולהיות בבית ספר ברמה לימודית גבוהה.

יש לך התלבטות, וכדי לעזור לך להחליט, אני אנסה להתייחס לנקודות שחשובות לך בבחירת בית ספר ובהשלכות של כל נקודה.

לימודית - אין ספק שלימודים זה חשוב. אמנם יש הרבה שטוענים שבית ספר הוא דבר מיותר ושלהוציא תעודת בגרות זו לא בעיה, אבל הרוב מסכימים שהשנים האלו בתיכון הן משמעותיות לרכישה של מיומנויות וידע שיעזרו לנו בהמשך החיים. למשל, אנגלית - התרגול והלמידה לאורך השנים היא משמעותית, זה לא דבר שאפשר לשבת וללמוד תוך כמה חודשים ולהדביק את הפער. השאלה היא, למה הכוונה כשאת אומרת שבית הספר "פחות טוב לימודית"? האם ביה"ס מגיש את התלמידות לבגרות מלאה? במידה וכן, גם בבית ספר שהוא "פחות טוב לימודית", סביר להניח שיש למידה ברמה המינימלית הנדרשת לבגרות. אמנם, יכול להיות שהרמה הלימודית היא פחות גבוהה - למשל, אולי יש פחות שעות של אנגלית ומתמטיקה. יחד עם זאת, אם הדבר חשוב לך, אולי תוכלי להשלים את הפערים האלו בעצמך. למשל, באנגלית - את יכולה לתרגל בשעות אחה"צ, לקרוא ספרים באנגלית, לשמוע הרצאות באנגלית ביוטיוב ועוד. השאלה היא, מה הציפייה שלך מהלימודים? מה בדיוק חסר לך בבית הספר הזה, מה לא מספיק ברמה הלימודית? כדאי לנסות להבין בדיוק מה "לא מספיק טוב" שם מהבחינה הלימודית, והאם אפשר להשלים את זה לבד.

חברתית - שנות הנעורים הן משמעותיות מאוד מבחינת יצירת קשרים חברתיים ומיומנויות חברתיות. חוויות חיוביות מהבחינה החברתית, יכולות ליצור אצלך ביטחון פנימי ופתיחות, שיעזרו לך בהמשך החיים. בנוסף, זה יכול להיות דיי מבעס אם רוב הזמן בבית הספר מתעסקים רק בלימודים- זה יכול להיות שוחק. הפעילויות החברתיות מעשירות, כיף לצאת לפעמים מהשגרה - זה נותן כוחות להמשיך וללמוד.

תורנית/דתית - במקורות כתוב, "אוי לרשע ואוי לשכנו". למה? מחקרים רבים מראים שאנחנו מושפעים מאוד מהסביבה שלנו, והתורה ידעה להזהיר אותנו על כך. תחשבי בעצמך: איך את מתנהגת כשאת נמצאת עם חברות שאת מגדירה כ"צדיקות"? ואיך את מתנהגת כשאת נמצאת בסביבה שפחות מקפידה ושומרת על ההלכה? לפעמים אנחנו אפילו לא שמים לב להשפעה הזו. למשל, הרבה פעמים כשאנחנו נמצאים עם אנשים אנחנו גם מתחילים לדבר בשפה דומה לשלהם - להשתמש במילים שהם משתמשים בהן הרבה - בלי לשים לב בכלל… לכן, מומלץ להיות בסביבת אנשים שישפיעו עלינו בצורה טובה. במיוחד בגיל ההתבגרות, בו אנחנו מושפעים מהסביבה עוד יותר בקלות, אולפנא יכולה לעזור לבנות אולם רוחני עשיר ואמונה פנימית חזקה, שתלווה אותך בהמשך החיים.

אז מתוך שלושה פרמטרים עיקריים, שני פרמטרים נמצאים בבית הספר אליו התקבלת. אמנם הוא נמצא רחוק מהבית שלך - האם שווה לך לטרוח לנסוע אליו? גם חברות שלך עוברות לשם - איך תרגישי אם תשארי בבית הספר הנוכחי, בלעדיהן? בנוסף, את אומרת שהאווירה בבית הספר הנוכחי מפריעה לך.

יש לך כאן דילמה מסויימת, כדאי לשבת עם עצמך ולחשוב מה חשוב לך באמת ומה נכון לך.

בנוסף להתייעצות איתנו, כדאי להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך. אפשר לנסות להתייעץ עם דמות שנמצאת בסביבתך, שאת סומכת עליה ומרגישה איתה בנוח. למשל, יועצת, מחנכת, אמא או קרובת משפחה. כמובן, אם את רוצה להמשיך ולהתייעץ איתנו את יכולה לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות