שאל את הרב

מפחד שבגלל איך שאני נראה לא ירצו להתחתן איתי: מה עושים עם מראה חיצוני לא טוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/06/20 21:14 יט בסיון התשפ

שאלה

שלום.

אני בן 15 מדריך בבני עקיבא ולומד בישיבה תיכונית.

ולאחרונה אני לא מפסיק להיחלץ לגבי המראה החיצוני, במיוחד הפנים שלי.

אני שמעתי כבר מספר פעמים מאנשים שקוראים לי מכוער, אפילו אנשים שאני לא מכיר לפעמים בוהים בי בצורה מאוד מופתעת שמאוד מעליבה אותי.

אני מפחד שכשאני אתבגר ואתחיל לחפש שידוך, לא ימשכו אלי בגלל המראה שלי.

אני יודע שכולם אומרים שהמראה זה לא מה שחשוב, אבל האם זה באמת נכון אם אני אפילו מסתכל על עצמי במראה ורואה את הכיעור שבי??

כשהייתי ילד קטן בכלל לא הייתי היגייני ואני חושב שזה מה שגרם ל"צלקת" במראה שלי, אני הייתי עצלן מדי לצחצח שיניים או לשטוף פנים, עכשיו כמובן אני מקפיד כמה שיותר.

בבקשה אם יש דבר שיכול לגרום לי להירגע בנושא הזה מאוד יעזור!

תודה!

תשובה

אהלן אחי!

זאת שאלה מטרידה מאוד, מבין אותך לגמרי. כמו שכבר הזכרת המראה החיצוני הוא באמת לא הכל אבל עדיין יש לו השפעה על איך שאנחנו תופסים את עצמינו ואיך אחרים תופסים אותנו, ה"קטע" עם המראה החיצוני זה שבגלל שהוא חיצוני והוא הדבר הראשון שפוגשים לפעמים מייחסים לו יותר חשיבות ממה שהוא באמת. בא נצלול ביחד לדברים.

נהוג לומר שבשיחה בין שני אנשים התוכן המילולי תופס רק שליש מהתקשורת. זה נשמע הזוי: אתה מדבר עם בן אדם אבל רוב המסרים שאתה מעביר לו הם בכלל לא המילים! אז מה כן? שפת גוף, הבעות פנים והקול שלנו. אז כמו שאמרנו קודם המראה החיצוני הוא הדבר הראשון שפוגשים ואנחנו משתמשים בו, בגוף שלנו, בשביל תקשורת עם אנשים אחרים, לכן יש לו השפעה –מסוימת– על איך שתופסים אותנו ואיך שאנחנו תופסים אחרים.

בנוסף יש אפקט בפסיכולוגיה שנקרא "אפקט ההילה", מה זה אומר? אם בן אדם טוב או מצטיין בתחום מסוים אנחנו נחשוב שהוא טוב ומדהים בכל תחום בחיים. אם בתור ילד הערצת ספורטאי או זמר (או מדריך בבני עקיבא...) אתה בטח יודע על מה אני מדבר, נראה לנו שהוא מדהים בכל דבר שהוא עושה. אחד הגורמים הכי נפוצים לאפקט ההילה הוא המראה החיצוני, המראה של מישהו נעים לעין ולכן אנחנו חושבים שהוא גם חכם, נדיב ומוסרי.

למרות מה שאומרים- אפשר לשנות רושם ראשוני. כן, אפשר לשנות אותו- אבל זה לוקח זמן. שמעתי מהרב יהושע שפירא רעיון שגיליתי שלפחות עליי הוא ממש נכון: אם תיקח כיתה של תלמידים שלא מכירים אחד את השני ביום הראשון ללימודים ותבקש מהם לדרג מי הכי יפה בכיתה מהראשון לאחרון, הם ידרגו את חבריהם לכיתה בסדר מסוים. תעשה את אותו תרגיל בסוף שנת הלימודים והפלא ופלא, הדירוג השתנה לגמרי. למה? המראה החיצוני לא השתנה! למה שהדירוג יהיה שונה? כי כמו שהמראה משפיע על איך אנחנו תופסים את האופי של האדם גם האופי משפיע על איך שאנחנו תופסים את המראה. פתאום כשאתה מכיר את האנשים יכול להיות שהילד הכי "יפה" בכיתה נראה לך לא כל כך יפה ולהפך. אני בטוח שהאנשים הקרובים אליך שמכירים אותך רואים אותך באור נעים וחיובי, כי הם "מושפעים" מתכונות האופי החיוביות שלך- ואני בטוח שיש בך לא מעט.

עוד חשוב לדעת, בגיל ההתבגרות הגוף עובר המון שינויים כדי להתכונן לתקופת הבגרות. השינויים האלה ניכרים גם במראה הפנים, ורוב החבר'ה בכיתה י"ב או קצת אחרי כבר עברו את רוב השינויים ואז המראה החיצוני "מתייצב". השינויים האלה קורים גם בנפש ובמח ולפעמים יכולים לגרום לנו להוציא דברים מפרופורציות, יכול מאוד להיות שהאנשים שראית בוהים בך לא חשבו שאתה מכוער, אבל בגלל שהראש שלך מתעסק בזה כך פירשת את המבט שלהם.

עכשיו, אחרי שהבנו את המקום של המראה החיצוני, והפנמנו שהאופי שלנו יותר משפיע באמת ולא כקלישאה. חשוב גם להשקיע בנראות האישית, אם זה בניקיון ואם זה בלבוש. לא צריך "להשתגע", דברים מאוד בסיסיים: להריח טוב, לגזור ציפורניים, להתלבש בצורה מסודרת, להסתפר כשצריך. כל הדברים האלה הם חלק מהיחס שלנו לאנשים סביבנו. העיקר זה האופי, אבל אם אני לא מתקלח שבוע בקיץ ויושב ליד מישהו בחדר סגור זה לא יפה ב"בין אדם לחברו".

אחרון חביב, יכול להיות שבאמת יש דברים במראה שאפשר לשפר, תשאל מישהו קרוב שאתה מרגיש בנח אתו וסומך עליו שהוא רוצה בטובתך, אולי חבר קרוב, אח גדול או הורים. על השיניים חשוב לשמור גם בשביל הבריאות, ויש הרבה טיפולים שמשפרים את מראה השיניים (אל תשאל מה היה לי בפה בגיל 13...) ויכול להיות ששווה להשקיע בזה עכשיו עוד כמה שנים. אפשר בהחלט להתייעץ בנושא הזה גם עם רופאים מומחים לרפואת הפה או העור. זה בדיוק הזמן המתאים.

אז לסיכום, דיברנו על החשיבות והמשמעות של המראה החיצוני בקשר בין בני אדם. אבל הבנו שבטווח הארוך דווקא לאופי יש יותר מקום והשפעה. דברנו על כך שגיל ההתבגרות זאת תקופה שבה המראה משתנה ואחר כך מתאזן, ושהשינויים בנפש גם משפיעים על הדרך שבה אנחנו תופסים את עצמינו. למדנו שחשוב לתת את הדעת על נראות אישית שתהיה נעימה לסביבה שלנו, ושיכול להיות שיש דברים ששווה לטפל בהם.

אני מקווה שהדברים עזרו לך,

ומזמין אותך לפנות שוב בשאלה או סתם כדי לעדכן.

בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות