שאל את הרב

אמונה - שאלות יסוד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/04/20 13:57 כח בניסן התשפ

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה!

1. שאלתי שמטרידה אותי לאחרונה. גם אם אלקים קיים, מה מחייב אותנו לציית לו. שמעתי שהסיבה לכך היא שהוא ברא אותנו ואנו חייבים לו ולא הבנתי את זה כ"כ. זה לא שביקשנו להיברא וזה לא שכל רגע בחיינו הוא דבש. אם כך למה עלינו לציית לו. האם הרב מסכים בכלל עם התשובה הזו והאם יש לו תשובות נוספות? אם אפשר בבקשה לפרט אני אשמח.

2. מה ההבדל בין מחיית עמלק לבין (ואני לא מתכוון לומר זאת בשביל פרובקציות) תורת הגזע?

מה עמלקי בן ימינו אשם במה שאבותיו עשו? כל הספרים אומרים שעמלק מייצג את הרשע וכו' זה ממש נשמע גזעני. מה הם עשו לנו שנמחה את כל צאציהם ובמה הצאצאים אשמים? אני לא מדבר לשיטת הרמב"ם שפסק שצריכים קודם לבקש גם מהם לשלום ורק אם הם מסרבים למחותם אלא לדעת רש"י על החומש שאומר שאין להם את האופציה הזאת.

תשובה

שלום וברכה

שאלת חובת הציות לריבונו של עולם היא אכן שאלת כבדת משקל.

קשה למצוא לה הצדקה בטיעונים כפי שכתבת – הוא ברא אותו בעל כורחנו, ועל כן היכן החובה שלנו ? הוא הוציא אותנו ממצרים, ועל כן אנו חייבים לו וכדו' – והלוא הוא הוריד אותנו למצרים וכדו' ?

אנחנו מוצאים בתורה שתי שפות להתמודדות עם שאלה זו: ראשונה בהן היא שכר ועונש. כפייה. ריבונו של עולם כפה עלינו הר כגיגית, והוא מחייב אותנו לעשות זאת. כמובן שהעמדה הזו מעלה הרבה מאוד שאלות לדיון, ומחייבת לברר מה טעם בכלל יש בעולם מצוות כזה, ועוד ועוד, אבל זה בסיס אחד יסודי שהתורה מתחילה בו.

השפה השניה, העיקרית, שהיא השפה האמונית שאני הולך ומדבר בה עם ריבונו של עולם, היא שפה של ברית עמוקה. ריבונו של עולם כרת עימנו ברית, ואנחנו נאמנים לברית הזו. דומה הדבר לנישואין (להבדיל) – בני וג כורתים ברית כי הם רוצים לכרות ברית, ומשעה שהם כורתים ברית נישואין – הם מחויבים זה לזה. זה הדימוי השכיח ביותר בדברי הנביאים. אשמח אם תקרא את https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6176.

מחיית עמלק שונה מתורת הגזע בשל העובדה שבראשיתה היא יונקת מבחירת מייסדי השבט העמלקי לכונן את עצמם כתנועת טרור, המלסטמת את הדרכים, ופוגעת בכל בני האדם, לשם הפגיעה עצמה. בשל העובדה, המלחמה כנגד גוף האומה העמלקי היא בלתי מתפשרת. האם העמלקי הבודד יכול לעזוב אותה ? האם יש לו דרך כבודד ? ראה: https://ph.yhb.org.il/05-14-08/

כל טוב, ויישר כוח על הדיון

כתבות נוספות