שאל את הרב

איך להתמודד עם ספק באמונה, ולמה אני חייב להישמע לקב"ה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/07/20 11:22 כא בתמוז התשפ

שאלה

שלום וברכה. יש לי שתי שאלות שמפריעות לי.

1. איך מתמודדים עם ספקנות? אני לא מדבר על ספקנות שנובעת מרציונליזם (שאיתה אפשר להתמודד ע"י רציונליזם) אני מדבר על ספקנות שנובעת מעמדה נפשית שאומרת: "מה הטעם לכל זה? בשביל מה לקום בבוקר? מה הטעם?" עם ספקנות כזאת לא משנה איזה תשובות שכליות אני אקבל, אני עדיין לא יצליח להאמין מכיוון שאני ספקן... וגם אם יגידו לי שזה לא רציונלי להיות ספקן זה לא נראה לי שזה יעזור... סליחה על חוסר הבהירות, אני אודה אם תוכלו לעזור לי.

2. למה אני מחויב להשמע לרצונו של אלוקים? אז מה אם הוא ברא אותי. לפי ההגיון שלי זה היה אמור להיות להפך, העובדה שהוא יצר אותי אמורה לכאורה "להכריח" את היוצר כלפי היצירה ולא להפך מפני שאם הוא יצר אותי אז אמור להיות לו אחריות כלפי…

תשובה

שלום נפתלי.

איזה שאלות יפות ועמוקות שאלת, שאלות שכבר גדולי ישראל לפני אלף שנה לפחות כבר עסקו בהן.

נמקד לרגע את השאלות. הראשונה היא איך אפשר לדעת, לא רק שכלית, את קיום אלוקים? ושאלה שניה היא- מה בעצם סיבת החיוב שלי כלפיו? הרי הוא יצר אותי מכאן שהאחריות שיהיה לי טוב אמורה להיות עליו ולא להפך?

אם אנחנו מבקרים את שורש השאלות, אפשר לראות שהן ממש כמעט אותו דבר. כשאבין היכן מה האם וכו... על הבורא, אבין גם למה אני מחוייב אליו.

אז באמת ישנן תשובות רבות של כמה מגדולי ישראל, כל אחד בשיטתו הוא. לכן גם אם תשובתי לא תספק אותך... אל תדאג ישנן עוד תשובות רבות (בספרים וגם באתר שלנו), וכדאי מאוד להמשיך וללמוד.

אתמקד דווקא בשיטת ההסבר של ר' יהודה הלוי, שחי לפני בערך אלף שנה.

ר' יהודה הלוי כתב כמו ספר שאלות ותשובות המכונה כוזרי. בספר זה מביא ר' יהודה הלוי את יסודות האמונה היהודית ע"י תיאור של שיח בין מלך כוזר לחכם יהודי. בתחילת הספר מלך כוזר חולם חלום, בו נאמר לו שכוונתו רצויה אבל מעשיו אינם רצויים. הבין המלך, שגם היה כהן דת בכוזר, שעליו לחפש את הדת האמיתית שמכוונת טוב יותר לרצון אלוקים. כך המלך עובר ושואל את הנצרות, את האסלם וכן גם את הפילוסופיה. לאחר ששלושתם אינם עונים על מבוקשו באופן מספק עובר הוא לחכם היהודי.

אומר החכם היהודי למלך, אנחנו מאמינים באלוקי אברהם, יצחק ויעקב, שחצה לנו את ים סוף ונתן לנו בעזרת משה, את התורה. שואל המלך את החכם- הריי היית צריך לומר לי שאתם מאמינים באלוקים שברא את העולם, שולט בו וכו.... אם כן למה זה משנה שהוא אלוקי אברהם...?!

וכאן עונה לו החכם היהודי את שורש אמונתנו. איך, למה, איפה ומתי בדיוק נברא העולם קשה לנו מאוד לומר, כי לא היינו שם. לא ראינו את הבריאה במו עינינו. אבל היה מקום מאוד מיוחד בו ראינו במו עינינו את ה', חזינו את כוחו, שפגשנו אותו פנים אל פנים, והוא נקרא מעמד הר סיני. אני יכול להביא לך המון תאוריות מדעיות למה בריאת העולם הייתה כך ולא אחרת, אבל הם ישארו עדין תאוריות. לעומת זאת את מעמד הר סיני אנחנו ראינו. לא נוכל להסביר את זה לאדם זר, רק מי שהיה שם יבין. אנחנו פוגשים את הקב"ה כל יום ויום בעצמינו. מתוך נקודת החיים הפנימית שנמצאת בכל אחד מאתנו בשורשו. נק' החיים שמחברת כל אחד מאתנו לאותה נקודת מפגש עם ה', שם על הר סיני. אנחנו לא מחפשים הוכחות מבחוץ, אנחנו מחפשים אותו מבפנים. לכן גם ברור לנו שמה שהוא מבקש מאתנו זה רק לטובתנו. אנחנו יודעים שיש אלוקים, שהוא אחד, שהוא קדמון וכו... לא בגלל הוכחה כזו או אחרת. אלא בגלל שאנחנו מתבוננים פנימה אל השורש שלנו ומוצאים אותו שם. ביהדות נקודת החיים הפנימית הזו נקראת נשמה.

כמובן שתשובה זו צריכה עוד הרחבה גדולה, אבל אני חושב שכרגע היא מספיקה. אני ממליץ לך בחום להמשיך להעמיק בנושאים הללו בכל דרך אפשרית. רב, חבר או אפילו לימוד עצמאי.

לשאלותיך הללו תשובות שונות ומגוונות שתוכל למצוא גם בספרים:

-'מורה הנבוכים' של הרמב"ם.

-'אמונות ודעות' של רס"ג.

-'חובות הלבבות' של רבינו בחיי בן פקודה.

וגם של בני דורנו כמו ספרי ביאור של הרב אבינר או הספר 'אמונה ברורה' של הרב פריימן.

וכמובן שגם ר' יהודה הלוי מרחיב יותר בספר ה'כוזרי' עצמו.

בהצלחה ענקית בחיפוש פנימה אחר ה'.

"אשריכם גבורי החיל".

איתן

כתבות נוספות