שאל את הרב

האם הקב"ה "צריך" שנקיים את המצוות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/10/21 09:51 א בחשון התשפב

שאלה

שלום! קודם כל תודה רבה על המפעל חסד הענק הזה שלכם, אתם פשוט מצילים את הנוער שלנו, תודה רבה!

בתפילת יוה״כ עלתה לי שאלה, אני לא כ״כ מצליחה להבין למה הקב״ה כביכול רודף אחרינו (אחרי עמ״י) כ"כ, רוצה שנעבוד אותו? עם כל הניסים שהוא עשה וכל הנבואות.

וגם בתפילה אני לא מצליחה להבין למה הקב״ה כביכול תלוי בנו, מה הוא צריך אותנו,

למה הוא סולח לנו אחרי כל החטאים שלנו? למה הוא לא מוותר מראש, ולמרות הכל רוצה כל הזמן שנשוב בתשובה הרי הוא לא צריך אותנו?

הוא מלך אל חי וקיים זה נראה כאילו הוא צריך אותנו וכאילו זה יחסי גומלין, ובאמת הוא לא...

תשובה

שלום וברכה הדר היקרה!

תודה רבה על שאלתך המיוחדת, העמוקה והמשמעותית. שאלה שאם נצליח לענות עליה כמו שצריך, נוכל להבין יסודות חשובים ביחס שלנו לקב"ה ומתוך כך לקיום המצוות.

ראשית נאמר את הדבר הבסיסי – הקב"ה לא צריך אותנו, ולא צריך מאיתנו שום דבר. שום פעולה שאנחנו פועלים לא מחסירה מאיתו שום דבר ולא פוגעת בו.

אז למה הוא רוצה שנעבוד אותנו ובוחר להשקיע בנו כל כך הרבה?

כי הוא אל טוב מלא רחמים שאוהב אותנו ורוצה בטובתנו. כמו שאנו מעידים עליו "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", "המנהג עולמו בחסד ובריותיו ברחמים", "הזן את העולם כולו בטובו בחן בחסד, וברחמים".

האם זה שהוא רוצה שנקיים מצוות ועל ידי כך יהיה לנו טוב, זה אומר שהוא "תלוי" בנו?! ממש לא.

ניתן להמשיל זאת למדריך שרוצה שחניכיו יתנהגו יפה, לצורך כך הוא משקיע ומכין "מבצע" שמי שיצליח בו יקבל גמול נאה ונעים. האם הרצון של המדריך מעיד על "חוסר" ו"תלותיות" שלו בעשייה החיובית של החניכים? לא. אלא היא נובעת מלב טוב הרוצה בטובתם של החניכים, אך זה לא פוגע בעצם מהותו ואישיותו של המדריך.

כך גם הקב"ה. המחשבה שהקב"ה צריך אותנו היא מצחיקה. הקב"ה הוא הכל, הוא לא צריך שום דבר. אלא הוא בחר להציל אותנו ממצרים ולשמור עלינו לכל אורך ההיסטוריה מסיבה אחת פשוטה "הבוחר בעמו ישראל – באהבה", באהבה שאינה תלויה בדבר, הקב"ה אוהב אותנו וחפץ בטובתנו.

זו גם הסיבה לכך שהקב"ה מצווה אותנו לקיים מצוות, לא כי הוא צריך, אלא כי הוא רוצה לזכות אותנו לקבל שכר על קיום המצוות ולעדן את נשמותינו בפעולתם הרוחנית של המצוות, כמו שכתוב "רצה הקב"ה לזכות את ישראל – לפיכך הרבה להם טוב ומצוות", וכן כתוב בתורה "וַיְצַוֵּנוּ ה' לַֽעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַֽחֻקִּים הָאֵלֶּה, לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּֽה. וּצְדָקָה תִּֽהְיֶה לָּנוּ כִּֽי נִשְׁמֹר לַֽעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵינוּ כַּֽאֲשֶׁר צִוָּֽנוּ".

ולכן את צודקת, אין כאן שום יחסי גומלין והוא וודאי לא צריך אותנו.

גם התפילה אותה הזכרת בדבריך אינה "צורך" של הקב"ה, אלא שלנו. כלומר, הקב"ה הטביע במציאות "חוק טבע" שהעולם יתקדם וישתכלל על ידי תפילות האדם, כמו כל פעולה גשמית אחרת שהאדם פועל בעולם כדי לשכללו ולפתחו. היסוד לכך הם דברי הגמרא שהדשאים לא צמחו בבריאת העולם עד שאדם הראשון התפלל עליהם (חולין ס:). ואם כן הם לא מעידים על צורך ותלות של הקב"ה באדם חלילה, אלא על רצון אלוקי שהאדם יהיה שותף איתו בקידום ופיתוח העולם. וזה גם יסוד התשובה, שכל אלו הינם ביטוי קטמן למידותיו הנשגבות של הבורא, ועוד צוהר להבין את גודלו וטובו של הקב"ה אשר הינם ממלאים את עולם בחסד ורחמים!

שוב תודה גדולה של השאלה הייחודית ומופלאה הזו!

כאן תמיד לכל שאלה ומחשבה!

מאחל לך הצלחה גדולה בכל!

ידידיה

כתבות נוספות