שאל את הרב

אמונה בשעת משבר: איך אפשר להמשיך להאמין ולתפקד גם כשיש קושי עצום שמאיים לשבור אותנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/06/20 22:01 ז בתמוז התשפ

שאלה

היי, יש לי עבודה במחשבת להערכה חלופית והתבקשתי לחשוב על שאלה שעולה לי על אמונה בשעת משבר, אשמח לתשובה, תודה מראש.

איך אדם שחולה במחלה סופנית יכול להמשיך להאמין בקדוש ברוך הוא? ויותר מזה, איך המשפחה של אותו חולה יכולה להמשיך להאמין ולפעמים גם ברמה גדולה יותר?

שאלה זו על אמונה בשעת משבר מטרידה אותי מכיוון שמאוד קשה לי לחשוב על איך אדם שעבר דבר כל כך נורא בחייו יכול להמשיך להאמין בה' באותה מידה או אפילו ברמה גבוה יותר? במיוחד שמדובר בחיים של קרוב אליו או במיוחד בחיים שלו עצמו? למרות שאני מאמינה בקדוש ברוך הוא עדיין שאלה זו מטרידה אותי. בנוסף, במשך חיי שמעתי כל מיני הרצאות בנושא של אנשים שעברו תקופה שבן אדם קרוב להם או שהם עצמם חלו במחלה שסופה היה יכול להיות מוות או במקרה הפחות גרוע, חולי שבסופו האדם לא נפטר, אך בסופו של דבר האמונה שלהם נשארה, ובמקרים מסוימים אף גדלה והתעצמה. אני מנסה לחשוב במקום אותם אנשים על אם אירוע זה היה קורה לי האם הייתי ממשיכה לחיות בדרך האמונה. אני חושבת שהייתי שואלת את עצמי ואת הקדוש ברוך הוא למה דבר זה קרה דווקא לי ולמה אני צריכה לסבול ולחיות ככה. אני לא מבינה איך אדם יכול לעמוד במשבר כזה שידוע לו שהוא או אדם קרוב אליו הולך למות או אפילו לא למות אך כמובן שזה גם נורא קשה לחיות במצב שבו קרוב שלך חולה.

תשובה

שלום דינה.

השאלה שבחרת טובה ומעניינת, והעסיקה הרבה חוקרים לאורך הרבה שנים ובתחומי דעת רבים: פילוסופיה, פסיכולוגיה, ועוד. יהיה קשה לסכם את הדיון הזה בתשובה אחת, ולכן אציע לך כמה נקודות שתוכלי להעמיק בהן בהמשך.

ראשית, אני מציע להרחיב את השימוש במונח "אמונה" לשימוש במונח בסיסי יותר: משמעות. אמונה לא חייבת להיות דתית. בבסיס ובמהות שלה היא משקפת תחושת עמוקה של משמעות, שליחות, ייעוד, והכרה בכך שהעולם הוא לא מקום חסר תוחלת שבו אנשים מתרוצצים ועושים דברים בלי מטרה, אלא "בלגן מאורגן". לאורך שנים חוקרים מגלים שאנשים דתיים, שמבססים את תחושת המשמעות הזאת לעצמם, חווים יותר אושר מאשר כלל האוכלוסיה. מבחינת החוקרים, זה לא בגלל ש"אלוקים שומר עליהם" ומיטיב איתם, אלא משום שיש להם תחושה חזקה של ייעוד ומשמעות. של תכלית.

מצב של קושי חריף או טראומה נוטה לשבש באופן ניכר את התחושה הטבעית ש"העולם בסדר". פתאום הכל מתערער, ונוצר חוסר ביטחון כולל. המחקרים מראים שדווקא במצב של חשש קיומי גדול, האינסטינקט הטבעי של האדם דוחף אותו להחזיר את הביטחון על ידי שיקום תחושת המשמעות. האדם הוא מומחה לא רע ליצירת משמעות, לפעמים אפילו מהדברים ההזויים או הקטנים ביותר. כך למשל רבים מהאנשים שמצטרפים לכת מסוימת, עושים זאת בתקופה שלמשבר אישי עמוק. הכת "עוזרת" להם בכך שהיא מוחקת לחלוטין את כל מה שייחסו לו חשיבות בעבר, ומעניקה להם מסגרת התייחסות חדשה ומלאה על העולם. היא מציעה הסבר החלטי ומלא (כביכול) לכל תופעה בעולם, באופן שמחזק את האמונה בצדקת דרכה של הכת ושל מנהיגיה, תוך שהיא מבטלת כל ערך בכל דבר שמצוי מחוץ לגבולות של הכת. וכך היא יוצרת מעגל קסמים שמזין את עצמו, ולוכד עמוק יותר ויותר את המאמין בתוך רשת הקורים שהכת טווה סביבו, עד שאין לו שום יכולת להיחלץ.

כתות הן דוגמא למצב שבו אפשר לעשות שימוש זדוני ואפל בטבע האנושי ובחולשות שלו כדי לצבור כוח והשפעה. אבל זה לא חייב להיות כך. בספר "האדם מחפש משמעות" מראה ויקטור פראנקל כיצד החיפוש המתמיד אחר משמעות איפשר לאנשים לשרוד את אחת מהזוועות הגדולות ביותר שידע העולם: השואה. יצירה של משמעות וערך בתוך התהום האפלה הזאת חיזק את רוחם של רבים, וסייע להם לצלוח קשיים פיזיים עצומים. גם כאן לא תמיד הייתה זאת דת או אמונה דתית דווקא. הספר מעניין ומאוד מומלץ.

ספר נוסף ומוצלח מאוד שעוסק לא מעט בנושא הזה הוא "להיתקל באושר", מאת דניאל גילברט (את כל הספרים שציינתי תוכלי למצוא בספריות העירוניות). בספר יש סקירה מקיפה של המון מחקרים עדכניים, ואחת השאלות המרכזיות בו היא מדוע אנשים מסוימים מאושרים יותר - ואחרים פחות? האם זה עניין של כסף? האם זה קשור בתנאים הפיזיים? ואולי דווקא במזל? הספר מראה שהרבה מהגורמים שיכולים לייצר אושר הם רגשיים ותלויים בנקודת המבט שלנו, ולאו דווקא חומריים או "עובדתיים". אפשר לומר שמי שנקודת המבט שלו על העולם היא "מאושרת", יצליח להיות מאושר יותר מאחרים, גם אם הוא חולה או עני. באופן דומה, מי שנקודת המבט שלו היא "אמונית", יכול למצוא משמעות וערך גם כאשר הוא חווה קושי. בסופו של דבר, כשאנחנו מנסים לחיות באופן משמעותי ובעל ערך, זה יכול לספק לנו הרבה הגנות נפשיות בפני קשיים ומכשולים.

ספר נוסף ומומלץ מאוד הוא "בוחרים להרגיש טוב" מאת דיוויד ברנס. גם כאן יש המון דוגמאות לאופן שבו אדם יכול להתגבר על קשיים לאו דווקא באמצעות שינוי של המציאות, אלא באמצעות שינוי זווית ההתייחסות שלו עצמו - למציאות שבה הוא פועל. בספר יש גם טבלאות לתרגול מעשי של השיטות, שנמצאו גם במחקרים רשמיים יעילות מאוד בהפחתה וריפוי של תופעות כמו דיכאון וחרדה.

לסיכום: לכולנו יהיו קשיים כאלה או אחרים, ובכל שלב ניתקל כנראה בקשיים מסוגים שונים. כדי להיערך ולהצליח להתמודד כדאי לנו לייצר "חוסן", כלומר עמדה נפשית חזקה שתסייע לנו בעת צרה. לשם בדיוק מובילה אותנו השאלה המצוינת שלך. החדשות הטובות הן שיש הרבה ידע בנושא הזה, והרבה כלים שכל אחד מאיתנו יכול להפעיל כדי להצליח להאמין גם בעת צרה, לגבש תחושת משמעות מוצקה, ולהיות שמחים ומאושרים.

בהצלחה,

אוהד

כתבות נוספות