שאל את הרב

אמונה וניסיונות: למה שאבא שלי יעשה לי רע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/08/21 00:38 טז באלול התשפא

שאלה

הקב"ה הוא כמו אבא שלנו. אבא שלי תמיד רוצה שיהיה לי טוב, ושאהיה שמחה ושאעשה דברים שעושים לי טוב. הוא גם לא יזיק לי בשביל שאני אבוא לדבר איתו או בשביל לראות כמה האהבה שלי אליו חזקה ואמיתית כי הוא יודע את זה גם בלי לעשות לי רע,

אז למה הקב"ה עושה לנו רע בשביל לראות את הדברים האלה?

תשובה

שלום עטרת יקרה.

מה שלומך?

עניין הטוב והרע בחיינו מעסיק אותנו לא מעט, והעסיק משחר ההיסטוריה את העולם ובפרט את היהדות. אנחנו אומרים בכל יום "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", ושואלים בטבעיות, אז למה כואב לנו? איך זה ששורש ומקור החיים הוא טוב ובכל זאת אנחנו סובלים בחיים האלה? השאלות האלה מלוות אותנו לאורך כל החיים וטוב שאת מעלה אותן ומנסה להניח את דעתך בהן. בגלל החשיבות הרבה של הנושא, חשוב שאחרי שתקראי את הדברים כאן תנסי לחשוב מה מתאים לך ומתיישב בדעתך ובליבך, ושתמשיכי לחפש וללמוד בנושא עד שתתיישב דעתך.

קודם כול, כשמדברים על הנהגת העולם, יש לצאת מנקודת הנחה שאיננו מבינים חשבונות שמיים. אנחנו בני אדם, קרוצי חומר, ובשל ראייתנו המצומצמת והמוגבלת לעולם לא נבין כאן בעולם את המהלך האלוקי השלם. עלינו להיאזר באמונה שהעולם מנוהל בצורה מדויקת וטובה, גם אם כרגע זה לא נראה כך.

אחרי שיצאנו מנקודת ההנחה הזו, אפשר לנסות להבין חלקית את המציאות המורכבת שלנגד עינינו. החיים מורכבים מטוב ורע. אנחנו חווים חוויות משמחות וחוויות מצערות, אלה החיים. הבחירה בידנו איך להסתכל על החוויות האלה. אנחנו יכולים לראות את החוויות האלה כחוויות מדכאות או כחוויות מצמיחות לעבר השלב הבא בהתקדמותנו. אם נסתכל עליהן כחוויות מדכאות, ודאי שההנהגה האלוקית תיראה לנו רעה ומזיקה לנו. אך אם נסתכל עליהן כחוויות מצמיחות שנועדו ללמד ולקדם אותנו, נראה את ההנהגה כמדויקת להפליא.

לפי זה, אפשר להבין ש"טוב ה' לכול" הכוונה היא שכל מהלך חיים הוא מדויק להפליא, וכל אירוע נועד לקדם אותנו הלאה ולפתח את אישיותנו. אין הכוונה שלא נחווה סבל או קושי, אלא שהקושי בא להצעיד אותנו קדימה ולכן הוא טוב לנו. טבע האדם שואף לטוב וברור שאיננו רוצים לחוות סבל, אך יש לדעת שהוא חלק מהחיים ומביא אותנו להשתנות ולעלות לקומה הבאה בחיינו.

למעשה, איך נתמודד עם החוויות הפחות טובות בחיינו? כדאי לקבל את קיומן, לא להיאבק בהן, לתת מקום לתחושות שמתלוות לחוויות האלה. אם הן נמצאות בחיינו, כנראה שאין זה מקרה. לכן אחרי שאנחנו נותנים מקום לתחושות והן עוברות מעצמן, אנחנו יכולים לראות לאן החוויות האלה מקדמות אותנו ולהתקדם בעזרתן הלאה במסלול חיינו. לעיתים גם אפשר לתת לחוויות לעבור מעצמן ורק לאחר זמן מה להתבונן בהן, או שאולי בכלל לא ולהמשיך הלאה בחיינו.

אם אענה במדויק על שאלתך – אז למה הקב"ה עושה לנו רע בשביל לראות את הדברים האלה? – החוויות הפחות טובות הן כמובן בעינינו נחוות כך מנקודת מבט המצומצמת שלנו. הן נועדו לקדם אותנו ולסמן לנו לאן אנחנו יכולים להתקדם. ואולי אפשר לומר שבלעדי התחושות והחוויות האלה, לא היינו מתקדמים בחיינו. למה להתאמץ לשנות אם טוב לנו?

מוזמנת להעמיק בנושא בספרים רבים כמו 'אוהב ימים' ו'מי שטעם יין הונגרי'. וכמובן מוזמנת לפנות אלינו שוב באתר, בוואטסאפ ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות