שאל את הרב

אמונה בה' מהלב

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/03/22 00:49 יב באדר ב'

שאלה

מאז שנולדתי קיימתי מצוות, תמיד ידעתי מה מותר ומה אסור וכשלא ידעתי שאלתי, תמיד האמנתי בה', ידעתי שהוא קיים וידעתי שהוא תמיד איתי. אך בזמן האחרון זה לא מספיק לי, אני רוצה באמת להרגיש אותו. אני רוצה להרגיש את ה' ומשום מה אני לא מצליחה. אני פוחדת להתרחק בסוף, ולא כי זה דבר רע שיש עליו סטיגמות, אלא כי החיים שלי באמת טובים ונכונים כרגע עם המצוות. דרך החיים של התורה היא הדרך הנכונה ובזה אני מאמינה, אבל אני רוצה להרגיש את ה' איתי תמיד. איך מגיעים למקום הזה? שהוא באמת שם, שבאמת מרגישים אותו בכל צעד, בנפילה ובעלייה?

תשובה

שלום דנה יקרה.

מה שלומך?

יש לי שאלה אלייך. האוכל שאכלת בגיל 10 מספק אותך היום?

אני מניחה שהתשובה היא לא. האוכל שאנו צריכים בגיל צעיר אינו אותו אוכל שאנו זקוקים לו בהמשך החיים. אם המקביל זאת, לאמונה, גם האמונה שספגנו מכל מיני מקומות בגיל צעיר, עשויה לא לספק אותנו בהמשך מפני שהנפש שלנו גדלה ודורשת תשובות ומידע רחבים ועמוקים יותר. אם כך, ההרגשה שלך טבעית לחלוטין וב"ה שהיא הופיעה. זו הזדמנות לעלות שלב בעבודת ה'. בכל תחום, כאשר אנחנו מרגישים תקיעות או חוסר סיפוק, כדאי שנחשוב איך לשפר את המצב ולעלות קומה. עצם תשומת הלב למצב היא שלב הכרחי בתנועה לשינוי ולגדילה, שבלעדיה לא ניתן לנוע לשינוי. יישר כוח שאת לא מתעלמת מהתחושות שלך ופועלת לשינוי.

כדי להתקרב לכל אדם, אפשר לעשות שני דברים: להכיר אותו ולעשות למענו. למי ארצה לעזור יותר ולהתאמץ בשבילו — לאח שלי או לאדם שגר מולי ואני לא מכירה אותו? סביר להניח שלאח שלי כי אני מכירה אותו ורוצה שיהיה לו טוב, אכפת לי ממנו. אומנם אולי אסייע גם לשכן אבל לא אצא מגדרי בשביל לסייע לו. מטבענו אנחנו חשים קרבה למי שאנחנו מכירים ולכן גם נעשה למענו. כך גם בקשר עם ה'. ככל שנכיר אותו ואת דרכי הנהגתו, נרצה להתקרב אליו ולקיים את מצוותיו. "ההיכרות" עם ה' בימינו נעשית בעיקר דרך לימוד תורה. ה' מתגלה אלינו דרך התורה וכך אנחנו יכולים "להכיר" אותו ולהתחבר אליו. אם את שואלת מה ללמוד, אז נאמר שמה שליבך חפץ בו. פרשת שבוע, אמונה, הלכה, חסידות ועוד. כל תחום בתורה מחבר אותנו לה' ולדרכי הנהגתו. את יכולה לקבוע חברותא עם חברה או מדריכה, ללמוד בשיעורים מהאינטרנט או בקרבת מקום מגורייך וגם ללמוד לבד. היום כל תחום כמעט בתורה מונגש מאוד לכול. משום ששאלת על קשר עם ה' בכל רגע, כדאי אולי לנסות ללמוד מסילת ישרים שמדבר איך מכניסים את עבודת ה' ליומיום. את יכולה ללמוד עם פירושים עכשוויים וכן עם שיעורים מוקלטים ברשת.

לצד הלימוד שעשוי להביא להתקדמות ולחיבור פנימי עמוק יותר, אפשר גם לפעול באופן מעשי לחיבור עמוק יותר. דבר אחד שאפשר הוא לבחור מצווה אחת שבה תעמיקי יותר הן בלימוד עליה והן בהקפדה בה. את יכולה ללמוד לעומק את ההלכות שלה וגם את הצד הרעיוני שבה, ויכולה גם לשים לב יותר כשאת מקיימת אותה. החיבור הרעיוני עשוי לעורר בך רצון להקפיד על המצווה ולקיים אותה כמו שצריך ומתוך כך להעמיק את החיבור עם ה'. כשאנחנו עושים משהו מתוך הבנה וחיבור, הקשר עם ה' מתחזק וכן מתעורר רצון לעשות עוד דברים מתוך חיבור אמיתי.

דבר שני, שאפשר לעשות על מנת להתחבר יותר אל ה', הוא לנסות לחשוב איך מעשים יומיומיים שאני עושה מחברים אותי לה'. למשל, מפגש עם חברות משמח אותי ונותן לי כוח לעשות מצוות בעולם, טיול מחבר אותי לעולם שה' ברא וכמובן מזכה אותנו בהליכה בארץ ישראל. חשוב שלא תפסיקי לעשות דברים חשובים שאת עושה אם את לא מוצאת אליהם חיבור לעבודת ה', אלא תמשיכי לחשוב על כך גם במהלך החיים והעשייה ואת יכולה גם להתייעץ עם אנשים אחרים על כך.

עם כל העשייה והחתירה לחיבור עמוק עם ה', חשוב לזכור שני עניינים: האחד, לא כדאי להפסיק לקיים מצווה כלשהי בגלל חוסר חיבור משום שההרגל והעשייה הקבועה חשובים מאוד, והרגל שנפסק לא קל בהכרח לחדש אותו. אומנם אנחנו שואפים תמיד לעשייה בכוונה וזו מטרת המצוות, אך אל לנו לתלות בה את עשיית המצווה. עניין שני, עבודת ה' היא עבודה מתמדת כל החיים ועבודה מתמדת שכזו עשויה להישחק עם הזמן, לכן עלינו להיות מודעים לכך ולא להיבהל מעליות וירידות בקשר עם ה'. העבודה בעבודת ה' אינה נמדדת בהצלחות אלא במאמצים שהשקענו – " לפום צערא אגרא". משום כך עלינו להתמקד בעשייה ולא במדידת עצמנו כל הזמן. אם אנחנו שמים לב לשחיקה מסוימת, אפשר לנסות להכניס חיות חדשה בעבודת ה' בעזרת לימוד חדש, הקפדה חדשה על מצווה שלא הקפדנו בה, ואפילו שינוי מקום בתפילה או קניית סידור חדש.

בהצלחה רבה!

מוזמנת לפנות אלינו שוב באתר, בוואטסאפ ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות