שאל את הרב

איך ייתכן שהקב"ה משנה את דעתו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/08/19 23:58 ג באב התשעט

שאלה

איך יכול להיות שאלוקים משנה את דעתו? כאילו, אם הוא אלוקים הוא מושלם, והוא אמור לדעת מההתחלה מהי הדעה הנכונה ,ואז לדבוק בה.

אשמח מאוד אם תוכלו לענות לי על זה.

תודה מראש.

תשובה

שלום אמה.

ראשית, השאלה שלך נשאלה לפני מאות שנים וכנראה גם לפני כן, ובאמת זוהי שאלה חשובה להבנת עולמו של הקב"ה.

שנית, אם הבנתי נכון, השאלה שלך מתחלקת לשני חלקים:

1. איך יכול להיות שבאמצעות התפילה ניתן לשנות גזירות של הקב"ה, וגם בתנ"ך אפשר לראות שה' משנה את גזירותיו (כמו יונה ונינווה או חטא העגל/המרגלים)? הרי מי שמושלם אי אפשר "לשכנע" אותו?

2. כיון שהקב"ה יודע כבר מה יקרה בסוף מדוע מלכתחילה גוזר מה שגוזר? (השאלה הזו גם נקראת שאלת "הידיעה והבחירה")

אשתדל לענות על ראשון-ראשון ואחרון-אחרון.

לשאלה הראשונה יש כמה תשובות והתייחסות של גדולי ישראל בדורות שונים. ההתייחסות שאני מתחבר אליה קשורה גם למצוות התשובה ומצויה בהלכות תשובה לרמב"ם. הרמב"ם מסביר שכאשר אדם עושה תשובה, הוא משתנה. ולכן אם ה' יתברך גזר על פלוני עונש מסוים, ברגע שאדם משתנה, בעצם הגזירה היא לא עליו אלא על "מישהו אחר". חלק מגדולי ישראל (הרב קוק, למשל) אומרים את זה גם על התפילה. כאשר אדם מתפלל הוא משתנה ומתקרב אל הקב"ה. ולכן הגזירה שנגזרה היא גם כביכול גם על "מישהו אחר".

לשאלה השנייה יש גם הרבה תשובות והתייחסויות. הרמב"ם, למשל, מעלה את השאלה הזו בהלכות יסודי התורה וגם נותן את תשובתו. את התשובה שהניחה את דעתי מצאתי בכתבי המגיד ממעזריטש (הרב דב בער ממזריטש), בכיר תלמידיו של הבעש"ט הקדוש. שאלת "הידיעה והבחירה" בעצם יוצאת מתוך נקודת הנחה שלקב"ה יש איזשהו "קו-זמן" כמו שלנו. כלומר, הקב"ה של עכשיו יודע כך, לעומת הקב"ה של אחר כך שיודע אחרת. אבל האמת היא שזמן הוא דבר נברא כמו כל הברואים (יש לזה כיום גם הוכחות פיזיקליות), והקב"ה נמצא מעל לזמן.

וזה מה שהתכוונו חז"ל באומרם "הכל צפוי". כלומר, הקב"ה כביכול צופה בהכל במין "חדר" כזה שאין בו מימד של זמן, אך הרשות נתונה, משום שבתוך ה"סרט" שהוא צופה בו, יש לבני האדם בחירה כיצד לפעול, למרות שהקב"ה יודע את סוף ה"סרט". קצת קשה לעכל את זה כי קשה לנו להבין איך יכול להיות דבר שהוא מנותק ממימד הזמן, אך ה' יתברך הוא למעלה מן הזמן.

ממליץ לך להרחיב בנושאים הללו בהלכות יסודי התורה של הרמב"ם או בספרו "מורה נבוכים". אפשר גם לקרוא על כך במאמרו של הרב אורי שרקי:

https://ravsherki.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3214:32143214-3214&catid=278&Itemid=100513

עד כאן ברובד השכלי שהוא חשוב וחיוני, אבל יש גם הרבה מעבר. הקב"ה שאנחנו רוצים וצריכים "לצייר" לנו בראש הוא לא איזו משוואה מתמטית בלתי משתנה. בסופו של כל סיכום שכלי או פלפול לוגי, נמצא אבא שבשמים שאוהב אותנו, גאה בנו, שמח בהצלחות שלנו ומצטער בכישלונות שלנו. איזו מין חוויה של עבודת ה' תהיה לנו אם נאמר שהוא חס וחלילה דמות שלא ניתן להזיז שום דבר ברצונו או בפעולתו בעולם? האם היינו רוצים אבא כזה? ודאי שלא. חשוב שנזכור את זה בעיקר בשביל הכוח והתנועה שלנו בעבודת ה', ובעיקר כדי לזכור שהוא תמיד אוהב אותנו ומוכן להפוך את כל העולם בשבילנו.

מוזמנת להמשיך ולברר את הנושא באמצעות לימוד, באולפנא, עם חברות, או עם דמות אחרת שאת מתחברת אליה. וכמובן מוזמנת לשאול שוב גם באתר.

בהצלחה!

שמואל

כתבות נוספות