שאל את הרב

איך להתפלל על סבתא שסובלת מאלצהיימר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/01/22 05:01 ה בשבט התשפב

שאלה

הי.. תודה על הזמן שלך.

לסבתא שלי יש מחלה שנקראת דמנציה, אלצהיימר..

מי שלא יודעה זו מחלת השיכחה בה בעצם מה שקורה זה שתאי מוח מתים, תא מוח שמת לא יכול להתחדש. כלומר, עם הזמן החולה רק מאבד תאי מוח, וזה גורם לשיכחה ושינוי בהתנהגות ועוד כאלה.. זו התדרדרות איטית וקשה לחולה ולסביבתו אבל אי אפשר לרפא אותה.

השאלה שלי היא איך אני אמורה להתפלל על סבתא? להתפלל שתחלים? שימצאו תרופה? שה' יגאל אותה? שיעשה מה שהוא רואה טוב?

תודה רבה ויום טוב.

תשובה

שלום לך.

קודם כל - כל הכבוד לך. ניכר מהכתיבה שלך שאת בחורה טובת לב, אכפתית עם רגישות גבוהה וחכמה. את מבינה במצבים מורכבים וברגישות הדרושה במצב שלך, אז סחטיין - מגיעה לך טפיחה על השכם!

המצב שלך שאת מתארת בצורה כנה וכואבת נשמע בהחלט לא קל. ומעלה הרבה שאלות אמוניות. תפילה זה דבר עוצמתי, וכשאנו מתפללים אנחנו רוצים לבקש דברים מדויקים לנו. בשאלתך את מתלבטת איך לגשת לנושא זה – להתפלל שתחלים כשכעת עוד לא נמצא תרופה, להתפלל לישועה עבורה או להתפלל שהתהליך עמה יעשה בצורה מיטבית.

התמודדות אל מול אדם קרוב לנו שנמצא בבעיה בריאותית חמורה מאד, קשה עבורנו בעיקר בגלל תחושת חוסר האונים. אנחנו מרגישים שאין הרבה שאנחנו יכולים לעשות ואם יש מה לעשות אנחנו לא תמיד יודעים איך לעשות את זה. ולכן דווקא פה תפילה זה דבר כל כך חזק שנותן לנו את הכוח לבקש את מה שאנחנו מקווים שיקרה, ולהמשיך ולהאמין שדברים טובים יצאו מזה. הרבה מאיתנו נתקלים בהתמודדויות והתלבטויות שונות ביחס לתפילה שלנו. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לסגל לעצמך גישה להתמודדות נכונה עבורך במצבים מורכבים דומים.

את בטח שואלת את עצמך – אז מה אפשר לעשות? הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה שאת יכולה לשקול ולבחון.

1. אם סבתא שלך נמצאת בשלב בריאותי בו היא עוד יכולה לנהל שיח, אז אפשר לדבר איתה על זה. לשאול אותה - איך היא הייתה רוצה שיתפללו עליה. דיבור כזה יכול לתת לך כוחות להמשך ואני מאמינה שחוויה זו תהיה משמעותית עבור שתיכן.

2. בכל מקרה את יכולה לדבר על כך עם בני משפחה נוספים. אני מאמינה שהם שואלים את עצמם שאלות דומות, ודיבור מסוג זה יכול לאפשר לכולכם לחלוק מעט את הכאב והפחד שאתם חווים, ולתת קריאת כיוון לפעילויות חברתיות בעניין. כמו למשל תפילה משפחתית או ספר עם תמונות משפחתיות שתוכלו להציג לסבתא.

3. חשוב שתזכרי: בתפילה אין נכון או לא נכון. היא באה מהלב ויש לתת מקום לאיך שאת מרגישה. לכן את יכולה להתפלל על כל המצבים שתיארת ופשוט להתפלל.

4. יש הרבה ספרים בעניין תפילה, אני מזמינה אותך לקחת אתגר זה כפתח לתפילה מדויקת יותר ונכונה לך. אני ממליצה על הספר 'תיכון תפילתי' של הרב דב זינגר, שנותן קריאות כיוון לזיכוך התפילה והדרכות להכנה לתפילה.

לסיכום: תיארת בשאלתך באופן מאוד מדויק וכואב על האלצהיימר של סבתא שלך. דיברת על הקושי שלך ביחס לשאלתך על מה את אמורה להתפלל במצב זה. ראינו שמדובר בנושא שכולנו נתקלים בו, וסקרנו כמה כיוונים לפעולה שיכולים לעזור: לדבר על העניין עם סבתא שלך במידה וזה עוד אפשרי, לפתוח שיח עם בני משפחתך ולחשוב יחד על דברים שאתם יכולים לעשות יחד (תפילה ביחד, ספר תמונות) לנסות להתפלל מהלב ואף להיעזר בספרים על תפילה.

בכל מקרה כדאי לחשוב על דמות מהמשפחה או החברות הקרובות, שאת יכולה לשתף שאלות שלך. וכמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298. נשמח לדבר איתך! בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות