שאל את הרב

עקרונות להתמודדות עם משקל הגוף: איך מצליחים לעמוד ביעד ולרזות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/04/20 15:40 ג באייר התשפ

שאלה

היי, שלום כבוד הרב.

אני בת 16. ואני שוקלת 90+ ויחסית גבוהה.

החלום שלי הוא לרזות, וכולם אומרים לי שתמיד צריך להתרכז במטרה והרצון זה מעל הכל, ורק ככה אני אצליח.

אבל אני לא מצליחה באמת, למרות שאני רוצה.

אני לא מזמן קמתי בבוקר ואמרתי שאתחיל דיאטה ואשמור על מה אני מכניסה לפה, אבל אמא שלי הכינה אוכל שלא מתאים לדיאטה ואני כמובן אכלתי בלי לחשוב. וזה מה שקורה לי בכל מאכל, אני פשוט אוכלת בלי לחשוב ורק לאחר מכן אני מתחרטת. זה קורה כל פעם מחדש, אפילו שאני מחליטה לעשות ספורט. זה ישר נהרס. ולכן אני מתייאשת במהירות כל פעם מחדש. עכשיו, יש לי שאלה...

איך באמת להצליח, ולא להישבר כל פעם?

איך לשים לב מה אני מכניסה לעצמי לפה?

תודה רבה.

תשובה

שלום שואלת יקרה!

ברשותך, אפתח ואומר שאני לא רב, אבל אני מקווה שהתשובה כאן בכל זאת תעזור לך במה שאת מבקשת.

לפני שניגש לתשובה, חשוב לי להבהיר נקודה לגבי יופי:

אידיאל היופי

בתרבות המערבית הנוכחית, יש אידאל יופי מסוים. יש עקרונות כיצד כביכול אישה אמורה להיראות, במבנה גופה ופניה, וכן גם במשקלה. אך יש לדעת, שזה לא תמיד היה ככה. "אידיאל היופי" הזה, אינו זהה בין תקופות שונות בהיסטוריה, וכן גם כיום – הוא אינו זהה בכל התרבויות ואצל כל האנשים. למשל, בעבר דווקא אלו שהיו מלאים – היו נחשבים יפים יותר. ויש תרבויות בהן שיער חלק נחשב כיפה יותר, ויש תרבויות בהן דווקא המתולתל והאותנטי זה האידיאל. ובתוך כל זה – יש גם את הטעם האישי של כל אחד ואחת. "על טעם וריח אין להתווכח", זה בהחלט נכון.. יופי זה גם עניין של טעם אישי, והוא לא מורכב ממספרים בלבד, שמראים לנו את משקל גופנו. הוא מורכב גם מדברים חיצוניים נוספים, ובאופן אישי – לדעתי הוא מורכב בעיקר מהאופי של האדם, המקרין החוצה.

אז ככה לפני שנמשיך הלאה, היה לי חשוב להבהיר את הנקודה, שיופי ומראה חיצוני – לא מסתכמים במספרים.

ולשלב המעשי:

קודם כל – אהבה

כדי להתקדם, עלינו קודם כל – לאהוב את עצמנו, לקבל את עצמנו ולסלוח לעצמנו – לא משנה מה. קשה מאוד להתקדם בחיים, אם מדלגים על השלב הזה. זה בסדר (ואף נצרך) לא להסתפק במי שאנחנו כרגע אלא תמיד לשאוף ליותר. אבל זה צריך לבוא על בסיס קבלה עצמית, ולא דחייה עצמית.

(אם תרצי הרחבה בנושא הזה, אז מוזמנת לכתוב/להתקשר אלינו שוב, ולחפש תשובות באתר בנושא).

ולכן, חשוב שתעברי את ההתמודדות הזו, מתוך כך שאת אוהבת ומקבלת את עצמך גם עכשיו. ככה. שהאהבה העצמית שלך לא תהיה מותנית במראה חיצוני או בהצלחה בהתמודדות ספציפית. על האהבה העצמית להיות משוחררת מכל התנאים הללו.

ואוסיף הערה קטנה בנושא – הכרתי מישהי שסיפרה לי, שברגע שהיא הפסיקה להיאבק עם המשקל שלה אלא למדה לאהוב את עצמה ולקבל את עצמה כמו שהיא – היא כבר הורידה 10 קילו. אז כמובן שזה לא המרכיב היחידי שנדרש בשביל ההתמודדות עם משקל, אבל זה בהחלט מרכיב מהותי.

שלב שני - רצון

דיברת על כוח רצון, על זה שאת שומעת מאחרים שאת פשוט צריכה להתרכז במטרה ולרצות בה מספיק חזק – וככה תצליחי להשיג מה שאת רוצה.

אני לא אומרת שזה לא נכון, אבל.. זה חלקי. מאוד חלקי.

לפעמים אנחנו רוצים משהו מאוד חזק, ועדיין לא מצליחים. אז מה זה אומר? שאנחנו לא מספיק ממוקדי מטרה? שהרצון שלנו בעצם חלש?

לא! זה פשוט אומר שרצון זה לא הכל. הוא לא המרכיב היחיד שנדרש בדרך להצלחה.

אין ספק, שרצון זה כוח אדיר והכרחי, המניע אותנו קדימה. כבודו במקומו מונח. אבל במקומו. לא מעבר לזה, לא להוציא אותו מפרופורציות.

(למשל – אני מאוד מאוד רוצה לפרוש כנפיים ולעוף. אז אני יכולה לפרוש ידיים בהתלהבות ולקפוץ מגובה רב, מתוך אמונה שלימה שהרצון החזק שלי יחולל פלאות ויאפשר לי לעוף. אבל הניסיון הנחמד הזה ייגמר בנפילה לא כל-כך נחמדה, ודי כואבת..)

אז הבהרנו שרצון הוא מרכיב חשוב, אבל לא הגורם היחידי בדרך שלנו להגיע למטרה.

וכאן אוסיף, שגם יש מקום לברר מה בעצם אנחנו רוצים. לפעמים אנחנו כל כך מרוכזים בדרך להשיג משהו, שאנחנו כבר שוכחים על מה בעצם אנחנו נלחמים. יכול להיות שאם ניעצר רגע לבדוק מה אנחנו באמת רוצים – נגלה שלמעשה יש לנו מרחב פעולה הרבה יותר רחב ממה שחשבנו. שבעצם, הדרך שבחרנו בה – היא לא הדרך היחידה האפשרית, כדי להשיג את המטרה שהצבנו לעצמנו. כמו שיש הרבה אפשרויות הגעה וקווי אוטובוס להגיע ליעד זהה, כך גם לעיתים רבות יש דרכים נוספות להגיע לאותו היעד.

ברגע שברור לנו יותר מה בעצם אנחנו רוצים, יכולים להתגלות בפנינו גם אפיקי פעולה נוספים.

אז אחרי שנבחין בלמה בעצם אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים – שווה להיעצר רגע, ולבדוק למה אנחנו רוצים את המטרה שהצבנו לעצמנו. האם אנחנו עושים את זה כי החברה מצפה מאיתנו לכך? האם אנחנו עושים את זה כדי שיאהבו אותנו? האם אנחנו עושים את זה כדי שאנחנו נאהב את עצמנו? וכן הלאה.

לכן, לפני שנמשיך לצד המעשי, רציתי להזמין אותך להתחיל קודם בבירור הרצון שלך: מה בעצם את רוצה, ולמה. למה את רוצה לרדת במשקל? אילו דברים את חושבת שתשיגי או תרגישי, ברגע שתגיעי למשקל הנכסף? האם זוהי הדרך היחידה להשיג את הדבר שאותו את באמת רוצה?

מציעה לך לבחון זאת בעזרת שאלות הדוגמא שרשמנו כאן, וכן גם להיעזר באנשים הקרובים אלייך ושאת סומכת עליהם.

זהו בירור שמאוד מומלץ לעשות, כדי לוודא עם עצמך שאת פועלת מתוכך, וממניעים טובים ונכונים.

ולשלב האחרון: אז תכל'ס, מה עושים?

התמודדות עם שליטה באכילה, היא דבר מאוד נפוץ ורווח בעולמנו. (אפשר לתלות את זה בתרבות השפע שאנחנו חיים בה היום, או בעליית המודעות בנושאי משקל ומראה, אבל המסקנה היא – שזוהי תופעה מאוד ידועה ומדוברת). אז מה שנחמד בסיפור, זה שאת לא לבד בהתמודדות הזו.

וזה אומר, שאת יכולה למצוא המון מידע על הנושא באינטרנט, מאנשים קרובים, מקבוצות פייסבוק שנפתחות בעניין, וכן הלאה.

אבל כדי לא לאבד את עצמך בתוך כל זה – אני ממליצה לך למצוא מישהי שכבר עברה את זה או מבינה בנושא, כדי שהיא תכווין אותך בתוך כל ים המידע הזה. גם כדי לוודא מה נכון, וגם כדי למצוא בתוך כל זה - את מה שנכון ומתאים לך.

עקרונות בריאותיים בהורדה ושמירה על משקל – לרוב נכונים לכולם. אבל המינון המדויק של כל סוג מאכל וסוג פעילות גופנית – זה כבר משתנה בין אנשים. (בהתחשבות באופי האדם, בגוף שלו, וכדומה). לכן, חשוב שתבחרי את השיטה המתאימה לך. גם לאופי שלך וגם לגוף שלך.

למשל, יש כאלו שיבחרו להוריד מהתפריט שלהם כל מאכל שיש בו סוכר, יש כאלו שיבחרו בשיטה של ספירת קלוריות, יש שילכו לתזונאית פרטית, ויש כאלו שיבחרו להצטרף לקבוצת שומרי משקל. בנוגע לאפשרות האחרונה – ייתכן שתמצאי שדווקא קבוצה כזו היא מה שאת מחפשת. ראשית, זה מאוד מנחם ומרגיע לראות שיש עוד בנות שמתמודדות עם אותו הקושי שאת מתמודדת איתו. שנית, יש יתרון בלהיות תחת הכוונה מקצועית ומנוסה, שמתמחת בדיוק בקושי שלך, ויש להם ידע וטיפים שיכולים לעזור. ושלישית, יש רווח גדול להתמודד עם משהו – בתוך קבוצה. הכוח של הקבוצה, וכן גם טיפים שיכולים לעבור בקבוצה, יכולים מאוד לעזור בהתמודדות.

(אני באופן אישי שמעתי על קבוצות של "חלי ממן" ושל "שומרי משקל", אבל ממליצה לך לברר קודם עם אנשים שכבר עשו זאת דרכם, ובמידה ואת מצטרפת לקבוצה – אז אני ממליצה לך להצטרף לקבוצה של נערות בלבד ובנות גילך, שתרגישי יותר בנוח).

אז בתמצות, מה אמרנו כאן?

- אידיאל היופי הוא עניין של תקופה, וחשוב לזכור שהמשקל הוא לא המדד היחיד ליופי.

- לקבל את עצמך כבר עכשיו, ולא לתלות את הקבלה העצמית במשקל אחר.

- רצון הוא דבר מדהים, אבל הוא לא המרכיב היחיד בדרך להצלחה. ולפני שעוברים להתמודדות – יש לבחון יותר לעומק את הרצון, מניעיו, וביטוייו.

- לבחור את דרך ההתמודדות הנכונה והמתאימה לך.

מקווה שעזרנו לתת זריקת כיוון. מוזמנת בשמחה להמשיך לשאול אותנו, באתר ובטלפון!

בהצלחה רבה,

ריבי

כתבות נוספות