שאל את הרב

אי קיומה של תחושת שבת בחוץ לארץ, ומה כדאי ללמוד בתורה ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/07/19 10:38 ב בתמוז התשעט

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב ותודה מראש על מתן התשובה !

אני מתחזקת בהדרגה עם בעלי ומשפחתי בעשור האחרון. לאחרונה השבתות עבורי הן באמת זמן לנחת ולימוד תורה והרגשת עומק בלימודי אלו ובכל דקה שעוברת. כאשר אני מחוץ לארץ , אינני מרגישה את השבת. לא מרגישה כלום. כמובן שעושים בכל זאת ומקפידים על פלטה ומיחם אבל מבחינת התחושה אין לי שום הרגשה שמימית ומתוקה שאני מרגישה בארץ. רציתי לדעת אם יש לזה איזשהו סימוכין להרגשה הזו? בנוסף , האם ישנם דברים ש׳ מותרים׳ או אינם במהלך שבת שאינה בארץ. הרי אם אני לא בארץ , (וסליחה מראש כי אני יכולה להבין שאני טועה שהרי השבת היא פנימית ככ שמה זה משנה היכן היא מתקיימת? ), אבל אם אני לא בארץ, מה הטעם של השבת? הרי רק בישראל ובאדמה ובאויר המתוק הזה אני מרגישה ומגיעה לגבהים. זו שאלתי הראשונה.

שאלתי השניה היא- אני לומדת אצל הרבנית ימימה מזרחי היקרה ובנוסף בבית עם ספרים שרכשתי, אני מרגישה צורך ללמוד עוד בצורה משמעותית יותר. היכן לומדים גמרא? היכן לומדים משנה? נשים כמובן.

תודה רבה בשנית על המענה, תשובותיך נעימות לקריאה ולהבנה ובעלות משמעות עבורי.

בברכה,

הודיה

תשובה

שלום וברכה

מסע התחזקות הדרגתי הוא חוויה רוחנית עמוקה מאוד, ומשמעותית מאוד, ואני מאחל לך כי תתאהבו בו, ותמשיכו במסע המיוחד הזה עוד ועוד.

אם זכיתם לחוש אחרת את השבת בארץ ישראל מאשר בחוץ לארץ – טפחו את התחושה הזו, כי זו זכות. רמב״ן לדוגמה טען כי יסוד כל המצוות הוא בארץ ישראל, וקיום מצוות בחוץ לארץ הוא רק כדי לזכור כיצד לקיים את המצוות עם השיבה לארץ, ודבריו מהווים מקור לכך שאפשר שהדבר נכון לא רק במישור התפיסתי והעקרוני, כי אם גם בעולם התחושתי. אולם – כל זה נכון במישור הפנימי והרוחני, אבל לא במישור המעשי. אנו מחויבים לשמור את הלכות שבת במלואן בכל מקום בעולם בו אנו נמצאים, כי גם אם בחו״ל המשמעות פחותה יותר – היא עדיין קיימת, וחובה מוחלטת לשמור אותה.

מה לומדים ? כלל ידוע הוא ש״אין אדם לומד אלא ממקום שלבו חפץ״. על כן, אם את מרגישה קשר מיוחד לתלמוד תורה מסוים – כדאי לך אכן להתנסות בלימוד שלו. איני מכיר את כל המקומות בהם ניתן ללמוד דברים אלה, בין גברים ובין נשים. אם נראה לך שאת עומדת מספיק טוב על הרגליים של עצמך כדי להיכנס ללימוד עצמי – מהדורת הרב שטיינזלץ של התלמוד מתאימה מאוד, ואני מציע להתחיל במסכת הראשונה בש״ס – ברכות, בפרקים הרביעי והחמישי. אם עדיין לא – אני מעריך שיש שיעורים באינטרנט, אבל כאמור איני בקיא בנושא.

אשמח לעזור עוד.

וכל טוב

כתבות נוספות