שאל את הרב

איסורים בספירת העומר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/04/17 12:03 ל בניסן התשעז

שאלה

האם איסור להתגלח בספירת העומר זה רק מנהג או שזה ממש איסור? אם מישהו מתגלח או מסתפר הוא עובר על איזו עבירה? שמעתי ממישהו שאמר שהוא מתגלח אחרי השבוע הראשון של ספירת העומר כי זה רק מנהג אבל רציתי לוודא. האם דברים אחרים כמו איסור שמיעת מוזיקה גם הם רק מנהג?

תשובה

לשואל שלום

זה נוסח דברי מרן השולחן ערוך שחיבר את ספר ההלכה שהתקבל על כלל ישראל: "[נוֹהֲגִים] שֶׁלֹּא לִשָּׂא אִשָּׁה בֵּין פֶּסַח לַעֲצֶרֶת עַד ל´´ג לָעֹמֶר, מִפְּנֵי שֶׁבְּאוֹתוֹ זְמַן מֵתוּ תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא.. [נוֹהֲגִים] שֶׁלֹּא לְהִסְתַּפֵּר עַד ל´´ג לָעֹמֶר".

לשאלתך: הימים הללו הם ימים שיש בהם צער, הואיל ומתו בהם עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא. לכן נהגו ישראל חלק ממנהגי האבלות. זהו אינו איסור גמור, אלא מנהג. יחד עם זאת, תוקפו של מנהג ישראל הוא חשוב ומרכזי ביהדות.

רבים הם החילוקים בין העדות השונות בדבר היקף המנהג, אילו מעשים הוא כולל, באיזה פרק זמן, ועוד.

לדוגמא, יוצאי תימן הפוסקים לפי הרמב"ם אינם נוהגים שום אבלות בימי הספירה. הנוהגים כאר"י לא מסתפרים עד שבועות, יש מיוצאי אשכנז שנוהגים אבלות רק מראש חודש אייר, ועוד.

לכן לגבי החבר שלך – כנראה מנהגו שונה משלך.

לגבי שאלתך השניה: גם שמיעת מוזיקה היא חלק מהנהגה זו.

ולסיום, ראוי לצטט את דברי מרן הרב קוק זצ"ל: "לבד כל דיני התורה המעשיים שהם מן התורה, גם כל מילי דרבנן וכל מנהגי ישראל הקבועים ומיוסדים על פי התורה [הם חתומים בחותם שם ה´], וכדברי הזוהר: עובדין בכנסת ישראל תליין".

(מקורות: שולחן ערוך אורח חיים סימן תצג | עין איה ברכות רעא)

כל טוּב.

כתבות נוספות