שאל את הרב

איך להסביר לחילוני שיש אלוהים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 31/10/18 23:02 כב בחשון התשעט

שאלה

היי,

אמנם מדובר באתר דתי אבל בקשתי היא לתשובה לאדם חילוני.

1. בהנחה שאין לי ומעולם לא הייתה לי הרגשה של נוכחות מיסטית עליונה, שאני מעוניינת לקיים מצוות שבין אדם לחבירו ולחיות את חיי ע"פ תפיסתי ומצפוני, היכן מקומו של אלוהים?

2. בעבר תהיתי איך אנשים יכולים להאמין שהעולם נברא מאליו והעניין לא מטריד אותם. לאחרונה הבנתי שלהאמין שאלוהים ברא אותי ואת העולם לא פוטר לי את השאלה, אלא רק מחליף אותה בתעלומה מה זה אלוהים ולמה הוא עשה את זה. בראשונה אין לי הרבה עניין ואת השניה חקרתי (כדי שאוכל לזכות בטוב וכו') ולא השתכנעתי (בבחינת מוטב לאדם משלא נברא). באופן כללי הנושא מושאר כתחום מעבר להבנה האנושית כך שגם בורא עולם כתשובה עבור מהות הקיום לא רלוונטי.

3. את התורה שבכתב ובע"פ אני רואה כאוסף כתבים שאמיתותם ודיוקם מוטל בספק וכן הרלוונטיות שלהם. ישנם כמה דרכי התנהגות וכללים טובים ויפים, אבל כמו שנהוג לומר 'חוכמה בגויים תאמין'. מה הסיבה שאקח הכל כתורה מחייבת כשחלק מהדברים נוגדים את מצפוני?

אף על פי שמרוח הדברים נראה שאני רחוקה מאוד, הייתי שמחה לגלות תשובות ברורות וחדות שישכנעו אותי אחרת.

אולי אציין שעיינתי בכוזרי ובכמה כתבי פילוסופיה דתית וחילונית.

אם הדבר לא יכביד, אשמח גם לכתובת מייל להמשך התכתבות.

תודה רבה מראש

תשובה

לשואלת היקר שלום,

ראשית כל יישר כחך על היותך צינור של דבר השם לאחינו מן הציבור הכללי. יהי ה' בעזרך וייתן לך לב שומע ובינה להשיב כראוי ולכוון לאמיתתה של תורה. אמן.

כעת ניגש לתוכן השאלות, כפי מסת הזמן שברשותי:

1. א-להים נוכח בחיינו ראשית כל כמקור הסמכות למוסר. כיצד נדע אם מעשה מסויים הוא מוסרי או לא? ישנן כל מיני אמות מידה למוסריות, אצלנו המקור היחיד הוא בורא עולם על ידי התורה שהפקיד בידינו והחכמים שממשיכים את מסורת הקבלה ממעמד הר סיני.

אדם יכול להיות 'נחמד' לזולת, אבל במצבי קיצון כשיש התנגשות בין ערכים, הוא חייב להסתמך על מקור מוסר. אז יש כאלה שנשענים על מוסר הכנסייה, יש שנשענים על שכלם האישי בלבד, אנחנו סוברים שהמקור הא-להי הוא הבלעדי.

נוכחות נוספת של הא-ל היא בהשגחה על מעשינו. גם אם לא הרגשנו אותו אף פעם, ההשגחה שלו חקוקה בידיעתנו.

2. קודם כל, אנחנו לא מאמינים בדבר מסויים כי הוא נוח לנו, אלא כי הוא אמיתי. כי חקרנו את הנושא והגענו לסבירות גבוהה בנכונותו.

למה ה' ברא את העולם? כי הוא רצה להשפיע טוב. הוא היה מעוניין שהרצון שלו להטיב יקבל יישום מעשי. ייתכן ותשובה זו לא מספקת אותך וזאת משום שקשה לדבר על א-להים, שהוא יישות טרנסצנדנטלית, במושגים אנושיים של 'רצון' ו'מעוניין'. את הקושי הזה אין לי דרך לפתור. פילוסופים לאורך כל הדורות דיברו על 'המשגה', שזה דיבור בכלים אנושיים על דברים מעבר להכרה. אין ברירה, זה מה שיש לנו.

3. התורה שבעל פה היא מסורת בת אלפי שנים, שמקורה הוא דברי ה' אל משה בהר סיני. ישנן מספר הוכחות לאמיתות תורה שבעל פה, אחת מהן היא העובדה שקיימת ביקורת פנימית בכל הטקסטים, ובכך שהם התקבלו בשלמותיו דור אחר דור (ולכן לא ייתכן שהם הומצאו יש מאין, אלא תיארו מצב קיים דור אחר דור החל מזמן משה רבנו).

אשמח להמשיך ההתכתבות, אך אומר מראש שמסגרת הזמן לא מאפשרת מענה מהיר בשאלות כבדות משקל.

לחץ כאן לשליחת דוא"ל אל הרב

כתבות נוספות