שאל את הרב

איך עושים תשובה בעולם הבא

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 12/04/20 22:12 יח בניסן התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב חנן שוקרון.

כבוד הרב יש לי 2 שאלות שאני אשמח מאוד אם תוכל לענות לי עליהן ולעזור לי להירגע.

1.כבוד הרב אני רוצה לדעת אם בעולם הבא אפשר לעשות תשובה על חטאים שנשמה עשתה בעולם הזה.

2.כבוד הרב המשפחה שלי מגדירה את עצמה כחילונית ואנחנו שומרים מצוות והולכים לבית כנסת בשישי ועושים מצוות אבל כבוד הרב אני יש לי הרגשה שכאילו אלוהים לא גאה בנו כזה.

כאילו שאנחנו לא טובים מספיק ואלוהים יעניש אותנו בחומרה.

ולאחרונה התחילו גם כל מיני שמועות וכתבות על סוף העולם ועל קץ האנושות וזה לא עוזר לי כי אני חושב שאלוהים יפגע בנו ראשונים ואני יודע שזה לא נכון אבל יש לי הרגשה כזאת.

כבוד הרב האם תוכל להרגיע אותי ולעזור לי להפסיק להרגיש ככה ולפחד.

תשובה

לשואל היקר שלום,

1. אין אפשרות לעשות תשובה בעולם הבא. העולם הבא, מצידו של האדם הוא סטטי. אין אפשרות שינוי מדרגה או התעלות. (ואמנם יש דרכים חיצוניות כגון קדיש ועילוי נשמה של קרוביו, אבל לא מצידו).

וכך אמר התנא רבי יעקב במסכת אבות (ד,יז): "הוּא הָיָה אוֹמֵר, יָפָה שָׁעָה אַחַת בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִכָּל חַיֵּי הַעוֹלָם הַבָּא".

2. חשוב להבין שבורא עולם הוא א-ל מלא רחמים. לעיתים יש הטועים ומדמיינים אותו כאיזה בריון עם פטיש 5 קילו שרק ממתין מאחורי הפינה לאדם שייכשל ומוריד עליו את הפטיש. אלו דמיונות כזב. אבא שבשמיים אוהב כל יהודי באשר הוא, ומצפה לו בזרועות פתוחות.

כל צעד שיהודי מתקדם בתורה ומצוות, מקדם אותו לאביו. תמיד צריך להיות בכיוון חיובי, להוסיף עוד הנהגה טובה, עוד מצווה. וכך יהיה הדבר לנחת רוח לפניו ובקרבה גדולה.

בהצלחה!

כתבות נוספות