שאל את הרב

איך מוצאים את המקצוע שיתאים לי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/03/21 21:59 א בניסן התשפא

שאלה

שלום וברכה!

תודה רבה על האתר המיוחד הזה!

בשנה הבאה בע"ה אני רוצה להתחיל לימודים אקדמאיים, וחשוב לי מאוד שהמקצוע שאלמד יהיה מספק ומתאים לכישורים שלי.

חשבתי על המון מקצועות, נכנסתי לאתרים של אוניברסיטאות ובררתי כמעט על כל מקצוע שנשמע לי רלוונטי, בסופו של דבר אני עדין לא בטוחה לגבי מה שנכון לי, מבלבל מאוד ומורכב, כי זו החלטה לחיים, נכון שאפשרי לשנות תמיד, אבל מבחינתי - עכשיו אני מתאמצת כמה שאני יכולה כדי שבהמשך בע"ה יהיה לי פשוט יותר.

מה אני יכולה לעשות כדי להצליח לבחור בצורה הטובה ביותר?

אשמח מאוד לעצות בנושא, תודה רבה!

תשובה

שלום תאיר.

שאלתך חשובה! בחירת מסלול לימודים היא אכן בחירה משמעותית עם השלכות על עתידך הקרוב והרחוק, ומובן כי אין ברצונך לעשות בחירה 'כלאחר יד', מתוך מחשבה שמקסימום תחליפי מסלול לימודים..

כדי לבחור במסלול הלימודים והמקצוע הנכון לנו, אכן טוב להתחיל, כפי שכתבת, בלהבין מהם הכישורים שלנו, ולבדוק איזה מקצועות ולימודים מאפשרים לנו לבטא הכי טוב את הכישורים שה' נתן לנו.

אולם, כפי שאת בעצמך רואה, גם אחרי הסינון הזה – עדיין יכול להיות מבחר גדול מאוד של לימודים ומקצועות שמתאימים לכישורים שלנו.

אז איך בוחרים את המסלול האחד והיחיד, מתוך מבחר המסלולים המסוננים הללו?

ובכן, לדעתי בשלב הזה, הבחירה היא אלו חיים את רוצה שיהיו לך. ואני אסביר:

ייתכן ואת רואה שיש לך כישרון במתמטיקה. הסתכלת באוניברסיטאות וניסית לברר על כל המקצועות שמתאימים לביטוי כישרונך במתמטיקה. נניח והצטמצמת לשלושה מקצועות: הוראת מתמטיקה, עובדת היי-טק בתחום, ועורכת חשבון. כל המקצועות הללו מתאים לביטוי כישרון במתמטיקה, אך כל אחד מהם מכוון לחיים מסוג אחר, עם דגש אחר.

לא אפרט כאן את הדגש של כל אחד מהמקצועות הללו, אך זו דוגמא כדי להסביר כי מלבד הכישרון המתבטא במקצוע, ישנם עוד היבטים חשובים נוספים בכל מקצוע.

ההיבטים הנוספים הללו יכולים להיות כמות זמן שהעבודה תדרוש ממך וההשלכות על התנהלותך כאמא, או למשל המשכורת שהמקצועות הללו מאפשרים, או אידיאל מסוים בו את מאמינה, שמתממש באמצעות אחד המקצועות, ההנאה האישית שלך מהעיסוק הזה, וכן הלאה.

השילוב של כל ההיבטים הללו יוצר מעין תסריט עתידי לצורה בה החיים שלך יכולים להיראות בעתיד, בהתאם למקצוע שתבחרי. ולכן, אחרי שעברת את השלב המשמעותי של סינון המקצועות, אולי כדאי שתנסי כעת להשקיע זמן ומחשבה בשאלה הפשוטה-מורכבת הזו: "אילו חיים אני רוצה לחיות? איך אני רוצה שייראו החיים שלי?"

אולי יסייע לך להיעזר באנשים נוספים שקרובים אלייך וכן גם בכאלו שכבר עובדים במקצועות עליהם את מתלבטת, כדי להבין יותר לעומק את האפשרויות וההיבטים הנוספים שיש בכל מקצוע.

אחרי כל זה, חשוב לי להוסיף נקודה קטנה, למקרה ובכל זאת תבחרי לשנות מסלול באמצע הדרך, גם אחרי כל המחשבה והזמן שתשקיעי בכך:

גם אם משנים את המסלול באמצע, טוב לזכור כי לפחות רכשת עוד כלים וידע לחיים, ואולי אף חברים, ואלו לא סתם שנים ש"נזרקות לפח". בדיוק כדי לא להרגיש כך, חשוב לנסות למצות בצורה הטובה ביותר את המסלול שאת בוחרת לעצמך. גם כאן בהקשר ללימודים, וגם בכלל בחיים.

והכי חשוב, את מוזמנת להתפלל לה' שיסייע לך לעשות את הבחירה הנכונה והטובה ביותר, כדי שתלכי במסלול החיים הנכון והמיועד לך :)

בהצלחה רבה לך בקבלת ההחלטה החשובה שאת עומדת בפתחה,

ואנחנו כאן לכל דבר שתצטרכי ו/או תרצי.

ריבי

כתבות נוספות