שאל את הרב

איך להתמודד עם מחשבות טורדניות וטקסים שמפריעים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/22 09:21 ט באייר התשפב

שאלה

שלום.

אני סובל מהפרעות קשב וריכוז ומחשבות טורדניות וכפייתיות (OCD).

אני מרגיש שאני חייב לבקש על כל דבר סליחה מאלוהים, בדרך כלל על מחשבות, כך שכל הזמן אני מפסיק את החיים שלי בגלל זה, והחיים שלי הפכו לסיוט. זה בגלל המחשבות הטורדניות. ואז מצאתי את התרופה, להישבע לא לבקש סליחה על כך בזמן הקרוב! החיים שלי הפכו לגן עדן. השתדלתי תמיד לא לעבור על השבועות שלי, אך קראתי היום כמה חמור להישבע...

הגעתי למצב שאינני יכול לחיות בלי להישבע ובכך להימנע מטקסי הסליחה, אחרת חיי הם סיוט חרדתי, וקשרים רבים שלי נפגעו, וכך קרה שהתמכרתי לשבועות.

אז מה עלי לעשות? סוף סוף מצאתי אתה פתרון שלי לחיים טובים, איך אוכל להתמודד עם התחושה שאני חוטא?

דבר חשוב, אני לא יכול לעשות שום הפרת שבועות.

תודה

תשובה

שלום לך!

נשמע ממש כואב ומרגיז. אתה מתאר מציאות מורכבת של שבועות שנותנות מנוח בטווח הקצר אך זה כמו אבן כבדה שמושכת אותך למטה ולא נותנת לך שלווה. אני כואבת איתך את המקום האישי שלך ומקווה שתשובה זו תתן לך תחושה שאתה לא לבד וכלים להתמודדות. רבים מתמודדים עם מצבים כמו שלך (לפי המחקר כ2.5% מהאוכלוסייה).

זה לא פשוט לשתף בכאבים ובטלטלה הרגשית שלך. ניכר מהכתיבה שלך שאתה כל כך מתאמץ ומשתדל לגרום שיהיה לך טוב. ומגיע לך שיהיה לך טוב! עצם כך שאתה כותב ומתעניין בדרכי פעולה, זה כבר צעד לכיוון שינוי טוב עבורך – ההבנה שאתה מתמודד עם קושי ומחפש כלים לקבלת עזרה. אז כל הכבוד על כך! צורת הביטוי והכתיבה שלך משקפים בך הרבה עוצמה. אתה מתמודד עם שתי דברים לא פשוטים – הפרעת קשב וריכוז ומחשבות טורדניות מה שמעיד על עוצמה וכוח שיש בך! ניכר מכתיבתך הרבה פשטות, חכמה ורגישות, מגיע לך טפיחה על השכם על כך!

אתה מתאר מצב שיש בו אלמנטים של חשיבה (שבועה) ופעולה (הימנעות מדבר מסוים). הטורדנות מתחילה במחשבה וממשיכות בפעולה כפייתית כהמשך למחשבה. כחלק מכך, ישנה גם תחושה של אשמה, ושל "מה יקרה אם לא אקיים את הטקס? דברים רעים יקרו בגללי". האשמה נובעת, בין היתר, מכעס שלא מצליח להיות מבוטא החוצה, במקום אני מפנה פנימה – בצורה של אשמה ואחריות.

חשוב לציין, אם לא נשבעת בפה אלא הכל היה בהרהור הלב, זה לא חל בכלל ומבחינה הלכתית אין שבועה כך שגם אין צורך בהתרת נדרים. בנוסף לכך, אתה מוזמן לשלוח לנו עוד שאלה או להיות בקשר בווצאפ להבנת מקומך האישי וסיבת התנגדותך להתרת נדרים.

ביהדות ישנו עיקרון חשוב "דרכיה דרכי נועם" – התורה אינה דרך של פרישות אובססיבית חמורת סבר, אלא אמורה להיות נעימה ומרוממת בתוך חיי העולם הזה השיגרתים. הרמח"ל בהקדמתו למסילת ישרים כותב: "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא - שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו וּלְמַה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו". דבר חשוב בחיינו זה לחשוב על משמעות חיינו, מה טעם החיים? איך אני חי חיים מלאים ומשמעותיים? רמח"ל ממשיך וכותב: "והנה, מה שהורונו חז"ל הוא: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו, שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול בכל העידונים שיכולים להימצא". 'נוסחת הפלא' לפי הרמח"ל לשאלה קיומית זו היא להתענג על ה'! להנות מעצם היותנו קרובים לקב"ה. לפעמים העולם מרגיש קשה ואכזר אך מומלץ להציב את המטרה לנגד עיננו שהיא להנות מהדרך בעולם הזה ולזכות בסוף בקירבה הנכספת בעולם הבא.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה כיוונים לדרכי פעולה.

1. לדבר עם אדם קרוב על תוכן המחשבות שמובילות אותך לשבועה. אתה יכול משיחה כזו קצת לשחרר מעצמך את העול של המחשבות שלך.

2. לפנות לגורם מקצועי. אחד הטיפולים שנמצאו יעילים במיוחד ל הוא טיפול קוגניטיבי- התנהגותי ((cognitive behavioral therapy -CBT. בתהליך טיפול זה עובדים על תהליכי מחשבה ותגובות התנהגותית בצורה הדרגתית – וזה ממש עובד ועוזר!

3. למצוא דרך לשחרר לחצים, כעס ואשמה. כמו שכתבתי, לפעמים המחשבות מובילות לאשמה והתכה פנימה. אתה יכול לעשות ספורט מכל סוג (אולי גם שק אגרוף), או להקשיב לשירים שמרגיעים ומשמחים אותך. בכללי, להתעסק בדברים שעוזרים לך לבטא ולשחרר את מה שעובר עליך.

4. מומלץ מאוד לקרוא את הספר "בוחרים להרגיש טוב", שמסביר בצורה באוד ברורה על האופן שבו מחשבות טורדניות פועלות, וכיצד אפשר לצמצם אותן ולחזור לתפקוד. הוא נמצא בכל חנויות הספרים.

לסיכום, התייחסנו למרכיב שהאשמה משחקת במחשבות טורדניות, על טעם החיים לפי הרמח"ל של להתענג על ה'. והצענו כמה דרכי פעולה כמו לפנות לגורם מקצועי שמומחה בטיפול CBT, לדבר עם אדם קרוב ולמצוא דרכים לשחרר לחץ ואשמה.

מצדיעה לך מרחוק ומאחלת לך הרבה טוב! בנוסף לכך, כמובן שאתה מוזמן תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח להיות איתך בקשר!

בהצלחה רבה רבה!

חזק ואמץ,

מוריה

כתבות נוספות