שאל את הרב

איך להחליף לטלפון כשר מבלי לספר להורים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/10/19 23:09 ג בתשרי התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב

בזמן האחרון אני מתחזק ואני רוצה לקנות טלפון נוקיה.אני יעשה הכל ממנו ולאט לאט אני יפחית את הזמן שלי עם הפאלפון שלי עכשיו.

עכשיו השאלה שלי: האם ילד בגיל 14 יכול ללכת לחנות לבד ולקנות טלפון כזה? אני לא רוצה לערב את ההורים כ"כ כי אני מתבייש.

תשובה

עדיאל היקר שלום!

מעודד מאד לקרא את שאלתך, נער שמחליט לקחת את חייו לידיים בתחום של הפלאפון - הוא כמעט נס.

אשריך על ההתקדמות והשאיפה לצמוח ולגדול!

הייתי רוצה לגעת בשני מישורי שאלתך - הטכני והערכי.

מבחינה טכנית - אתה בהחלט יכול לרכוש מכשיר, כמו כל מוצר אחר, אין מניעה לעניין. אם יש לך כבר כרטיס סים ואתה מעוניין לקנות מכשיר אחר, אין בעיה. אם עדיין אין לך כרטיס סים, כנראה תצטרך סיוע מההורים.

מבחינה ערכית - כתבת כי אתה חש בושה למול הוריך באם ידעו שאתה מעוניין להחליף את המכשיר.

נתחיל מכך, שמצד האמת, לכל אדם יש את "המרחב" שלו. מקומות, מעשים, נפילות - שהם שלו והם במסגרת ההתמודדות שלו - וטוב שהדבר כך, שכן אנו יכולים מצד אחד להתקדם ולשתף אנשים ומצד שני תמיד נשמר מקום שהוא אך ורק שלנו.

כל זה מצד אחד.

מצד שני קיימים ההורים שלנו, שברוב המכריע של המקרים הם אלו שתמיד ירצו בטובתנו, תמיד ישמחו בשמחתנו או יצטערו בקשיינו. לאור זאת, ההורים רוצים וגם נכון שיהיו שותפים בחיים שלנו, בבחירות שלנו, הם לא "רק" הביאו אותנו לעולם, אלא הם חלק מהעולם שלנו, וגם זה חלק משמעותי מאד בנתיב החיים של האדם.

אם כך מה עושים בין הפער של המקום הפרטי, עליו אנו מעוניינים לשמור ולא לחשוף את עצמנו למול הקשר החשוב הפתוח והכנה עם ההורים שלנו?

התשובה לכך היא: אמת. ישנה תמיד אמת אחת - אבל האמת מורכבת.

ניקח את הדוגמא שאתה מציג, שמחד אתה מעוניין לרכוש פלאפון כשר ומאידך לא נעים לך לערב את ההורים כי זה יכול להביא למבוכה. אך חשוב, אם היינו אומרים להורים כי אנו מעוניינים לקנות פלאפון כי אנו מרגישים שאנו מבזבזים את הזמן עם הסמארטפון - האם הדבר יבייש אותנו? האם זה יגרום צער להורים? כנראה שלא.. אפילו להיפך!

האם אמרנו שקר? לא, שהרי כל דבר לא חיובי שעושים עם הסמארטפון – הוא בזבוז זמן. ויותר מכך לא נכנסנו למערכת של הסתרה שהיא ודאי פסולה למול ההורים שלנו.

כך שמצד אחד – שמרנו על חלק מן המרחב שיישאר איתנו וחלק אחר – חשפנו למול ההורים, ואפילו שימחנו אותם. בעומק אפ תחשוב על כך, הרי אם ההורים היו יודעים גם את האמת המלאה, והיו מבחינים בשאיפות הגבוהות של בנם – הם וודאי וודאי היו שמחים, כך שיש כאן אמת אחת שלימה-וכאמור, מורכבת.

חשוב לי הבהיר - פעמים רבות שעלינו לומר אמת בתצורה רחבה, ורבות הדוגמאות(אם פגעו בנו, אם יש משהו שמעיק עלינו וכד') אך ישנם מקרים שניתן מחד לומר את האמת ומאידך לא לפגוע במרחב האישי וגם לא בצד השני.

אז שוב תודה לך על שאלה משמחת שכזו,

הרבה הצלחה בנתיב בו אתה בוחר,

כל הטוב,

חנן

כתבות נוספות