שאל את הרב

איך לא נראים "חננות" בסביבה חדשה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/04/22 22:06 יז בניסן התשפב

שאלה

איך לא נראים "חננות" בסביבה חדשה?

תשובה

שלום לך,

מה שלומך?

מטבענו אנחנו אנשים חברתיים ורוצים שיהיה לנו נעים וטוב עם האנשים שסביבנו ואף שואפים לקשר טוב איתם. בוודאי שאנחנו לא רוצים להיראות שונים או אחרים מהסביבה שלנו, אלא רוצים להיות כמותה ולהשתייך אליה. לכן כשאנחנו נכנסים לחברה חדשה צפויים להתעורר בנו חששות שמא לא נצליח להתאקלם ולהשתלב בה וניראה שונים מהשאר. אנחנו חוששים גם שלא יראו אותנו כפי שאנחנו באמת, אלא יראו רק צדדים מסוימים שלנו או יגדירו אותנו באופן שלא תואם לאופי שלנו האמיתי. מדובר בחששות טבעיים שעולים אצל הרבה אנשים ואם ניתן להם מקום, נוכל גם לנסות להתמודד איתם.

יש משפט שאומר "ברומא התנהג כרומאי". לעיתים, כדי להצליח להתנהל בחברה מסוימת, וכל שכן להיכנס אליה, עלינו להתנהג כמו אותם האנשים שבחברה הזו. ההתנהלות הדומה לאותה חברה עשויה לחבר אותנו אליה ולהפוך אותנו לחלק ממנה. אין הכוונה לשנות את האופי שלנו לגמרי ולהידמות לגמרי לחברה שאליה נכנסנו. אלא אפשר לראות מה הם הדברים שהחברים האחרים עושים במהלך היום או במה הם מתעניינים, דברים שגם מעניינים אותך, ולדבר איתם עליהם, להתייעץ ואולי להציע להם לעשות אותם יחד. למשל, אם הם אוהבים טיולים וגם אתה, אפשר להתייעץ עם החברים לאן כדאי לטייל או להציע להם לטייל ביחד. כך גם כל דבר אחר שמעניין אותך כדורגל, משחקי מחשב, סרטים וכל דבר אחר. הרעיון הוא למצוא תחום עניין משותף שאפשר לשבור את הקרח דרכו, והוא יאפשר להם ולך להכיר באמת. לדוגמה, במפגש משפחתי נתקלתי בשתי ילדות, באותו גיל. בהתחלה הן ישבו בשיחה של המבוגרים, ואז אבא של אחת מהם אמר להן משהו על הארי פוטר ועל ספרים, והן מיד התחילו לדבר ביניהן, הקרח נשבר והן היו ביחד כמה שעות. המקרה הראה לי באופן מוחשי איך שברגע שיש תחום עניין משותף, יכולה להיווצר כימיה נפלאה ויש פתח להיכרות מעמיקה.

אתה יכול גם להביא משהו ייחודי שיש לך לסביבה החדשה – כלי נגינה, כדור מיוחד, כלי עבודה, ספר. משהו שיעניין את הסובבים ויקרב אותם אליך. דבר שיעזור להם להכיר אותך באמת ולא רק את הצדדים שהם רואים במילא. ייתכן שאם הם יראו צדדים נוספים בך, שמעניינים אותם, הם ירצו להתקרב אליך ואף יאפשרו לך להתקרב אליהם ולהיכנס למעגל החברתי הקיים.

נכון ששני הצעדים שהצעתי הפוכים קצת. מטרת הצעד הראשון היא להידמות לחברה, ומטרת הצעד השני היא להראות להם את הצד הייחודי שבך. אלה שני הצעדים שאנחנו נעים בהם לאורך כל החיים – הידמות לחברה והיבדלות ממנה, ועלינו למצוא את דרך האמצע ביניהם. לפעמים כדאי ללכת לצד אחד כי אנחנו יותר מדי נוטים לצד האחר, ואז לאט לאט לחזור לאמצע. האמצע כאן הוא שמירה על האישיות המיוחדת שלנו לצד היטמעות בחברה. אלה שני צדדים שלא חייבים לסתור אחד את השני. אנחנו יכולים להיות חברותיים וגם עם צדדים מיוחדים לנו. חברים לא אמורים להיות דומים בכול, אלא שיהיו להם צדדים משותפים שמעניינים את שניהם.

אפשר גם להתייעץ עם אחים גדולים, שלפעמים למדו או לומדים באותם מקומות שאנחנו למדנו בהם. ייתכן שהם גם עברו את אותן חוויות ואולי יהיו להם רעיונות נוספים להתמודד עם המצב. אחים יכולים להציע לנו הצעות לדברים שיותר מדויקים לנו כי הם מכירים אותנו היטב וגם את הסביבה שלנו. אתה מוזמן גם להמשיך להתייעץ עימנו באתר, בוואטסאפ (0524683927) ולעדכן אותנו בשלומך.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות