שאל את הרב

איך אפשר לתפוס את ה' ?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 16/05/19 12:25 יא באייר התשעט

שאלה

כתוב בקבלה שהאדם אינו יכול לתפוס את ה' במחשבתו ושום דבר אינו יכול לתאר את ה' וכל תיאור שנתאר את ה' מצמצם את גודלו.

אז מה אנחנו צריכים לחשוב בעת התפילה למי אנחנו צריכים לחשוב שאנחנו מתפללים ואיך נתפוס את גודלו של ה' במחשבותינו הרי אנחנו לא יכולים לחשוב על מה זה או מי זה ה'?

כי כל מחשבה מגבילה ומצמצמת אותו.

איך נצליח להידבק במידותיו ולעבוד אותו באמת אם אנחנו לא יכולים לתפוס את גודל עצמיותו של ה'?

תשובה

לשואלת שלום,

איזו שאלה נהדרת. אני נפעם מהעמְקוּת והנושא החשוב שהעלת. אשתדל להשיב כמיסת הזמן.

אכן, אנחנו לא יכולים לתפוס את עצמותו של ה', כיוון שהוא במהותו 'טרנסצנדנטלי' = מחוץ לחומר ולא תלוי בו, מחוץ לעולמנו ולהשגתנו.

ואולם, יחד עם זאת, אנחנו מסוגלים להשיג ולקבל בדעת את התגלותו של הבורא.

שתי תנועות אלו באות לידי ביטוי בין היתר בקטע הזוהר המכונה "פתח אליהו": מצד אחד "לית מחשבה תפיסא ביה כלל" (המחשבה לא תופסת אותו), מצד שני "לית אתר פנוי מיניה" (אין מקום פנוי ממנו). הקדוש ברוך הוא ממלא כל עולמים וסובב כל עולמים כאחד.

משל למה הדבר דומה? לשמש.

אנחנו לא מסוגלים לגעת בשמש עצמה, אבל אנחנו מסוגלים להשיג את התגלויות השמש: חום, אור, ברק, וכו'. כל חומר שבו פוגעת השמש מקבל צורה ויזואלית שונה. להבדיל כך הקדוש ברוך הוא, את עצמותו לא משיגים, אבל חשים ויודעים את התגלותו דרך הנהגתו בעולם, נפלאות הבריאה, וההיסטוריה.

לכן, לשאלותיך:

דבקות במידותיו - מתוך הנהגתו את העולם ויחסו לבני האדם.

לחשוב בתפילה - על דרכי ההתגלות שלו, שבאות לידי ביטוי ב13 מידותיו, שבאות לידי ביטוי בהשגחה הפרטית של כל אחד ואחת, ובהשגחה הכללית של כלל ישראל. חסדים שה' משפיע עלינו.

לא לחשוב על 'עצמותו' כי אין לו דמות וגוף. לדמיין את ה' כאדם מבוגר עם זקן ארוך זה רמה המתאימה לקטנים, אבל ככל שהאדם גדֵל הוא מסוגל להגיע למחשבה מופשטת.

אם תרצי להעמיק בפן הפרקטי, אני ממליץ על הספר "בני מחשבה טובה" - ספר קצר של האדמו"ר מפיאסצנה, דרכים להתבוננות כלפי עצמותו של הקדוש ברוך הוא.

בהצלחה!

כתבות נוספות