שאל את הרב

איך אפשר לתפוס את גודלו של השם בתפילה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/05/19 23:26 כא באייר התשעט

שאלה

כתוב בקבלה שהאדם אינו יכול לתפוס את ה' במחשבתו ושום דבר אינו יכול לתאר את ה' וכל תיאור שנתאר את ה' מצמצם את גודלו. אז מה אנחנו צריכים לחשוב בעת התפילה? למי אנחנו צריכים לחשוב שאנחנו מתפללים? ואיך נתפוס את גודלו של ה' במחשבותינו? הרי אנחנו לא יכולים לחשוב על מה זה או מי זה ה' כי כל מחשבה מגבילה ומצמצמת אותו. איך נצליח להידבק במידותיו ולעבוד אותו באמת אם אנחנו לא יכולים לתפוס את גודל עצמיותו של ה'?

תשובה

שלום הודיה.

יש הרבה הדרכות על כוונה בתפילה, ולכל אחד יכולה להתאים הדרכה אחרת. ולכן כדאי לחפש ספר שמוצא חן בעינייך, וללמוד קצת יותר על מהות התפילה ועל הדרכים להתרכז בה ולהפוך אותה לחלק מהותי מהיום יום. אפשר גם לקבוע עם חברה או חברות, וללמוד ביחד! אפשר גם למצוא לא מעט שיעורים ברשת.

קשה להגיע לתפיסה של גודלו של השם, וזו לא המטרה היחידה בתפילה. התפילה מלווה אותנו בכל יום, ונותנת לנו הזדמנות לעצור לשעה קלה, ולחשוב לא רק על הצרכים הפרטיים שלנו, אלא על אלה של העם והעולם, ולקשור בין השניים. תוך כדי כך אנחנו גם נזכרים שאנחנו חלק קטן בתוך הבריאה כולה, ומקבלים פרופורציות. במובן הזה ההכרה בגודל (או קוטן) היחסי שלנו ביחס לעולם כולו, נותן לנו קצת מושג וענווה על גודלו של הקב"ה.

לסיכום: התפילה באמת יכולה להיות הרבה דברים, ואפשר לחוות אותה בהרבה דרכים. לאט לאט תמצאי את הדרך שלך להתפלל ולהתעצם כתוצאה מההפסקה הרוחנית הזאת ביומיום העמוס.

בהצלחה!

אוהד

כתבות נוספות