שאל את הרב

אני בן אדם עצוב - איך אפשר להיות יותר שמחה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/11/21 02:17 כד בכסלו התשפב

שאלה

היי, אני מרגישה שמאז ומתמיד אני בן אדם עצוב... האמת לא תמיד הייתי ככה. פעם הייתי ילדה ממש שמחה שעם הזמן כל דבר עשה אותי עצובה. לפעמים אני יכולה לבכות משטויות. רגישות אובר. המצבי רוח שלי יכולים להשתנות בשניה, באמת ברמה קיצונית... יש לי בן זוג שאני אוהבת, והוא אותי. אבל באמת כבר רע לו ממני... הוא אומר שאני מורידה אותו. אפשר להבין אותו, אני תמיד ככ שלילית.. אני מפחדת שיוותר עלי בגלל זה.. האמת אני אפילו כבר לא יודעת מה גורם לי לשמוח. אפילו כשאני מנסה, אני לא מצליחה. אני רוצה לשנות את זה, אבל לא יודעת כבר איך… אמא שלי אומרת לי שהמצבי רוח הופכים אותי לבן אדם לא טוב. אני יכולה כ"כ מהר ממצב של שמחה לעבור לכעס... כעס לעצב.. וכו’. לפעמים אני בוכה ואין לי אפילו סיבה... יש בי כ"כ הרבה סודות מהילדות שכנראה עם הזמן עשו אותי כזו.. פחדנית, חרדתית, מפחדת להיות לבד… אני באמת רוצה לפתור את זה... להיות הבחורה החייכנית ולא עם פרצוף דאון כל הזמן... להיות בצד השמח תמיד, ולא רק העצוב והמדוכדך… קשה לי להפתח לאנשים ולספר להם שעל ליבי... וכך יוצא שהכל אני אוגרת. הלוואי יש פתרון לבעיה הזו, אני כבר מרגישה חנוקה …

תשובה

שלום לך.

כשאת מסתכלת סביבך על האנשים שאת, מכירה בוודאי יש אנשים שאפשר להגדיר כ"שמחים יותר" או "שמחים פחות". בני אדם הם מגוונים, ומחקרים מראים שיש לנתונים המולדים שלנו השפעה על היכולת שלנו להיות שמחים.

אבל! מסתבר שיש פעולות קטנות וגדולות שאנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את ההרגשה שלנו, ובזה נשתדל להתמקד.

ג'ורדן פיטרסון, פסיכולוג מקנדה, אומר שהשלב הראשון בדרך לחיים יציבים ושמחים הוא "הוא לדאוג לעצמך כאילו את אדם אחר שאכפת לך ממנו", זה נשמע מצחיק או מובן מאליו במחשבה ראשונה, אבל אם נתעמק נגלה שזה לא כל כך פשוט.

הוא מספר שכאשר מגיע אליו מטופל במצב של דיכאון השאלות הראשונות שהוא שואל אותו הן: אתה אוכל בצורה מסודרת? אתה ישן מספיק שעות בלילה? אתה מתעמל? יש לך סדר יום קבוע?

נניח שאת צריכה לדאוג למישהו במשך כמה ימים, אח קטן או אחיין. ברור שתדאגי קודם כל שהוא יאכל בצורה מסודרת אוכל מזין וטעים. אבל כשאנחנו עם עצמינו הרבה פעמים נסתפק ב"לחטוף" משהו על הדרך ולא נכין ארוחה מושקעת.

אז בתור התחלה תשדלי לדאוג לעצמך בדברים הבסיסיים, תזונה מלאה ומסודרת, שינה, התעמלות.

כתבת שאת כבר לא יודעת מה משמח אותך, נסי להשקיע בזה יותר מחשבה. היו תקופות שהרגשת יותר שמחה, ואני מניח שגם היום יש ימים בהם את שמחה יותר.

מה עושה לך טוב? פעילויות מסויימות? להיות עם חברה ספציפית? יצירה? ספורט? טיול בטבע? זרקתי הרבה רעיונות, אבל בסוף את מכירה את עצמך הכי טוב. ואם עדיין לא עולים לך דברים שישמחו אותך אז תעשי ניסויים! הכיני רשימה של רעיונות לפעילויות ותתנסי פעם בשבוע בפעילות אחרת, עד שתמצאי משהו שימצא חן בעינייך.

אחרי שמצאת מה משמח אותך (לא משנה באיזו שיטה) התשדלי להקדיש לזה זמן, לפחות פעמיים בשבוע.

עוד דבר שמסתבר שיש לו השפעה חיובית על השמחה שלנו הוא לעשות טוב לאחרים. תמיד כדאי להתחיל במי שקרוב אלינו, הורים, אחים, חברות טובות, בן זוג.

חשבי על דברים קטנים שיכולים לשמח אותם ותשתדלי לעשות מעשה כזה פעם ביום-יומיים.

כתבת על המעברים החדים, איך בבת אחת את עוברת משמחה לכעס. ככלל אני חושב ומקווה שאם באופן כללי תרגישי שיש יותר סדר ושמחה בחיים שלך, יהיה לך גם קל יותר להתמודד עם רגעים כאלה של כעס ולמתן את התגובה שלך.

ברגע שקורה משהו מכעיס, העצה שקבלנו בגן עדיין עדכנית: לספור עד 10, זה מאפשר לנו להוריד קצת את הווליום ולהתמודד מהראש ולא מהבטן.

ועכשיו לנושאים ה"גדולים", באיזה שלב את בחיים? עבודה? לימודים? יש לך כיוון ומטרה?

אחרי שהצלחת לסגל להרגלים טובים, לדאוג לעצמך, ולהקדיש זמן לפעילויות שמשמחות אותך, מגיעים לשאלות היותר גדולות של החיים.

וכאן יש מסר שיכול מאוד להקל: זה לא כל כך משנה לאיזה מטרה את מכוונת, כל עוד יש מטרה.

בני אדם מרגישים שמחה ומשמעות כשהם הולכים לעבר יעד מוגדר, יכול להיות שתבחרי לעצמך מטרה ואחרי שנתיים תגלי שזה לא בדיוק מה שמתאים ואת צריכה לדייק יותר את המטרה - וזה בסדר גמור.

העיקר להתחיל לצעוד בכיוון כלשהו.

רגע לפני סיום, חשוב לזכור שעצב הוא חלק מהחיים. זה בסדר להיות לפעמים עצובים וזה בסדר לא להיות תמיד מסמר הערב והחיוך הכי זורח.

אל תנסי להיות שמחה בשביל אחרים, בן זוג, אמא או חברות. תשקיעי בשמחה שלך ובתחושה הטובה שלך קודם כל בשביל עצמך.

אז לסיכום, הבנו שיש לנו אחריות והשפעה על השמחה שלנו. שצריך לדאוג לעצמינו כמו שהיינו דואגים למישהו אחר. שצריך להקדיש זמן למה שעושה לנו טוב ולהשתדל לעשות טוב לאחרים. ושבני אדם שמחים כשהם הולכים לעבר מטרה.

אני מקווה שהדברים יעזרו לך, ומזמין אותך תמיד לפנות אלינו בשאלה למוקד האינטרנטי או הטלפוני. בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות