שאל את הרב

איך אנחנו יודעים מהי בחירתנו החופשית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/20 11:19 ט באייר התשפ

שאלה

שלום.

יש שאלה שמעסיקה אותי כבר זמן רב,ואני רוצה להבין אותה סופית כי שמעתי הרבה דעות ולא הצלחתי להבין.

נכון הרבה דעות אומרות שהקב"ה קבע לנו את מסלול חיינו שאם הגענו למקום מסויים בחיים ואלי קצת קשה לנו בו זה לא מבחירתו אלא הקב"ה הוא זה שסלל לנו את הדרך הזאת שנגיע למקום המסויים הזה שנעבור את החוויות המסויימות האלה שנעבור את הדברים הטובים האלה וגם את הדברים הפחות טובים, שהכל שהכל משמיים.

אבל גם יש אומרים שחיינו הם סובבים על בחירה חופשים שהקב"ה נתן את הזכות לבחור בחיים שאנחנו בוחרים לעשות ככה,ולא לעשות ככה.

אז השאלה שלי זה מתי בעצם אנחנו יכולים להבדיל בין דבר שאני בחרתי מבחירה חופשית שה' נתן לי או שזה לא מבחירתי אלא שה' בחר את המסלול הזה והוא בחר שאני יעשה זאת.

לצורך הדוגמא האם אני בחרתי לשים את הזוג נעליים האלו או שה' הוא זה שקבע הוא זה שבחר שאני אנעל את הזוג הזה בדיוק.

תודה מראש.

תשובה

שלום שני יקרה.

השאלה שלך איך ניתן להבדיל בין הבחירה שלך למשהו שהוא חלק מהמסלול שלך, היא מדהימה.

נשמע שהיא מגיעה באמת מתוך רצון להעמיק ולהבין. אז קודם כל אשרייך!

אמנם נכון הדבר שישנה בחירה חופשית, אך במקביל ישנה גם השגחה פרטית.

ולכן שתי הדעות שהבאת, אינן סותרות זו את זו, אלא מדברות על צד מסוים בתוך הנושא של בחירה חופשית, ומשולבות ביחד.

לכל אדם יש דרך לעבור, מסלול מיוחד ותוכנית אלוקית מדויקת שצריך לעבור בעולם, אך לכאורה לא הכל בחרנו. אנחנו לא בוחרים לאיזה נסיבות חיים להיוולד, לאיזה הורים ומשפחה, לאיזו סביבה ומציאות חיים כללית, ואנחנו לא בוחרים מה יעבור עלינו בהמשך, אבל תמיד יש לנו בחירה, כיצד להגיב ולהתמודד בכל סיטואציה בכל שלב.

גם אדם שגדל לתוך מציאות חיים מסוימת לא בחר בה, אבל בזכות כח הבחירה, שהוא כח עצום לאין שיעור, יכול לבחור בטוב ולהתרומם לגבהים ומדרגות עצומות. המטרה של הבחירה החופשית היא להביא את האדם לבחור בעצמו לפעול מתוך חיבור פנימה לקב"ה, ולהופיע את שמו בעולם. לכן "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" (גמרא מסכת ברכות, דף ל"ג עמוד ב´).

אז מדוע כתבתי שרק לכאורה לא בחרנו?

א. ישנה דעה שאומרת שמצד הנשמה, היא אכן בחרה למעלה והסכימה להופיע במסלול חיים מסוים שבה היא מופיעה, כולל המשפחה וההורים שלה.

ב. בכל מה שנוגע לבחירות אישיות, ישנה השפעה שמגיעה מבפנים, מהנשמה, וזהו קול ה' מתוכנו.

ככל שאדם יותר מכיר את עצמו וחש נטיה ורצון לעסוק בתחום מסוים, זה יכול להעיד על כך שהדבר באמת טמוע בו, בנשמתו, בדרך הופעתו בעולם. זאת אומרת, כל הדברים שהובילו אדם לבחור בדבר מסוים, כמו מציאות חיים מסוימת שבה אדם חווה בעבר חסך כלשהו בילדות או בהתבגרותו, כשרונות שיש לו, נטיות נפשיות לעסוק בתחומים מסוימים ובעצם הובילו אותו לבחור לעסוק בדבר מסוים - זהו תוצר של האופי הרוחני שלו, שזוהי נשמתו.

כשאדם קשוב לרצון ולנטיות נפשו, כל עוד אינן סותרות את ההלכה כמובן, אז הוא יכול לסמוך עליהן שהן מגיעות ממקום טהור ונקי ואיתן לפעול.

זאת דרך אחת להבין שבעומק, הבחירה שלנו ושל אלוקים היא ביחד ואמורה להיות מסונכרנת, כי היא בעצם מגיעה מאלוקים, מתוך הנשמה, ולכן היא מופיעה גם בנו.

כל זה כאשר מדובר על בחירה בתחום האישי, לא ההלכתי, ששם אנו נצרכים ללמוד ולדעת איך לנהוג על פי ההוראות שקיבלנו.

ג. נקודה נוספת - מכיון שנושא הבחירה הוא משולב עם השגחה פרטית, ישנם מצבים בחיים שאדם מסתכל על בחירות מסוימות וטעויות שעשה בחייו כמיותרות, ורק במבט לאחור ובדיעבד מגלה שהן הועילו לו. כשמצד הפנים, במבט אלוקי הטעויות האלו לא היו בדיעבד, אלא לכתחילה על מנת שאדם יגדל ויתקדם לעבר הייעוד שלו.

ככל שאדם לומד להכיר את עצמו ומשתדל לעבוד את השם, אז גם בתחומים אחרים יוכל להבחין האם הרצון הוא שלו בלבד, או משהו שאליו הוא הובל.

לנסות להבחין תמיד בכל סיטואציה האם את מופעלת או נפעלת, זה קצת קשה. כי כמו שאמרנו, תמיד יש רבדים נסתרים ועמוקים יותר שקשורים בנשמה ובתוכנית האלוקית שסלולה ומכוונת מלמעלה.

אבל מה שכן אפשר לעשות, זה לפתח את המבט המתבונן במציאות ובמי שאת.

ללמוד להכיר את מי שאת, לנסות לעשות סדר בדברים שאת בחרת לבין דברים שלכאורה לא היתה לך בחירה בהם באופן גלוי, כמו דברים שלא בחרת שהיית קטנה, או שעברת ובנו אותך, אבל הם שם.

וכשאת עומדת לפני סיטואציה שבה את בוחרת, לנסות רגע לפני כן לעצור, להתבונן ולשאול את עצמך: מי בוחרת עכשיו? זאת אומרת , האם אני מובלת? (בעקבות נסיבות, לחץ חברתי, אופנה או כי זה מה שצריך?)

או שאני מובילה? (-זאת אומרת, כי זה מה שנכון, כי אני מאמינה בזה, כי אני קשובה לרצון שלי, ומנסה שיהא רצוני כרצונו?)

זהו תהליך שעובדים עליו כל הזמן, כי הרי תמיד יש לנו זכות ודרישה להשתמש בבחירה החופשית, כן גם בדברים הכי קטנים. מאמינה שככל שתכירי ותלמדי את עצמך ואת המציאות סביבך, תוכלי לגלות איפה הבחירה שלך בדבר.

חשוב לדעת שברובד הכי נסתר, לא תמיד אפשר לדעת באמת עד הסוף האם הבחירה היתה שלנו או כתוצאה מדבר מסוים, וזה בסדר כי זה מסתדר עם רצון השם - ולכן זוהי גם בחירתנו האמיתית.

ככל שנכנסים פנימה מבינים שזה אינסופי, ושם זה המקום לשחרר , להתחזק באמונה ולהיות בשלום עם האי ידיעה, ולהבין שבתוך הבחירות החופשיות אנחנו תמיד בהשגחה אלוקית וזה לטובתנו.

מזמינה אותך לעיין בתשובות לשאלות דומות שנשאלו כאן בעבר,

ואולי הן יוכלו לעזור לך ליישב מעט את הדברים.

בחירה חופשית-יש דבר כזה בכלל?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=691294

בחירה חופשית ורצון ה' -

https://www.makshivim.org.il/answer?id=636075

ידיעה ה' ובחירה חופשית -

https://www.makshivim.org.il/answer?id=657918

מקווה שהדברים הועילו.

ומאחלת לך הרבה בהירות ושמחה!

טליה

כתבות נוספות