שאל את הרב

ההיסטוריה של העולם, אברהם, והדינוזאורים - כל השאלות והתשובות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/12/21 16:55 כה בטבת התשפב

שאלה

אהלן הרב,

אני זוכר ששמעתי מתי שהוא שאברהם אבינו היה בעולם קדום יותר מעולמינו אנו, ושהוא חזר בגלגול של אברהם אבי האומה.

מה לגבי השכבות השונות באדמה? והאם יש אפשרות להסביר במידה מסוימת את מה שהמדענים אומרים לגבי גיל העולם שבו אין הפרדה בין לפני ואחרי עולמות קיימים או הרוסים? (״בונה עולמות ומחריבן״ - זה מושג גדול מדי בשביל להסביר שהקב"ה בונה עולמות ואז יש פיצוצים וזהו. ״חוששני״ שיש יותר עומק מזה)

שלא לציין שיש התייחסות לדינוזאורים שהרב זמיר כהן אמר באיזה סרטון איפה שהוא שאולי הם מתקופת דוד המלך (ראם).

אני מודע שיש חוקרים שטוענים ששיטת המדידה של החוקרים מוטעית וכו', אבל עדיין יש פה איזה עניין לא פתור (לפחות לפי המידע שיש בידי).

אשמח לתשובה ארוכה ולעניין איך למה כמה …

תודה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, יישר כח על שאלה רצינית שמגלמת רצון לדעת מה דעת חכמינו לגבי קדמות העולם, ובכלל רצון לדעת מה דעת תורתנו על נושאים מגוונים כמו דינוזאורים.

אני מבין שיש כמה לך שאלות – האם אברהם אבינו חזר בגלגול מעולם קדום יותר? האם היו עולמות קדומים יותר, ומה לגבי גיל העולם וההתייחסות לדינוזאורים?

אשתדל להתייחס לכל השאלות, אבל לפני כן חשוב לי להבהיר. כששואלים מהו גיל העולם הנכון – האם מיליארדי שנים או ה' אלפים תשפ"ב שנים – התשובה לכך צריכה להיות שזה לא משנה. מדוע? כי אם אנו יודעים שהקב"ה הוא שברא את העולם יש מאין – זה כבר פחות חשוב מתי זה קרה....

אברהם אבינו

אינני מכיר מקור כלשהו (לפחות לא ביהדות) על כך שאברהם אבינו היה בעולם קדום יותר לפני שנולד כאברהם בן תרח. הופעתו של אברהם אבינו בעולם היא לאחר דור הפלגה. בדור זה התרחשה למעשה חלוקת העולם לשבעים אומות נפרדות (לאחר מגדל בבל). ומכיוון שהפילוג יכול לגרום למחלוקות ומלחמות, הקב"ה הקדים רפואה למכה והביא לעולם את אברהם אבינו שמטרתו ליצור עם ייחודי וקדוש, עם קוסמופוליטי (= מאחד של כל האנושות). עם שיתקן את העולם על ידי קידוש הכוחות הלאומיים והפוליטיים. וכך נאמר לאברהם אבינו (בראשית יב, ב): "ואעשך לגוי גדול, ונברכו בך כל משפחות האדמה". המטרה היא שבזכות אברהם אבינו, והגוי הגדול שיצא ממנו, יתחברו יחד כל משפחות האדמה, ויהיה שלום בעולם.

קדמות העולם

המושג "בונה עולמות ומחריבן" הוא באמת מושג גדול. מקורו במדרש רבה על קהלת (פרק ג'): "אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ מִכָּאן שֶׁהָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בּוֹנֶה עוֹלָמוֹת וּמַחֲרִיבָן, בּוֹרֵא עוֹלָמוֹת וּמַחֲרִיבָן, עַד שֶׁבָּרָא אֶת אֵלּוּ וְאָמַר דֵּין הַנְיָין לִי, יָתְהוֹן לָא הַנְיָין לִי". לדעת המקובלים מדובר בכלל בעולמות רוחניים שנחרבו (כדי לתת מקום לעולם הגשמי שלנו), ולשיטות אחרות רבי אבהו בא לומר שהעולם הזה הוא העולם המושלם, שלפני כן היצירות הקודמות לא היו טובים בעיני הקב"ה, ואילו העולם הזה אשר יצר – הוא טוב בעיניו – "וירא אלוהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד". שוב, לא הכוונה שהיו עולמות ש'התפקששו' לקב"ה חלילה, אלא לומר שמה שהקב"ה ברא בעולם הוא טוב ומושלם. וראיתי פירוש יפה שאומר שמטרת רבי אבהו לומר שיש לעולם גם יכולת להיחרב, ושלא נחשוב שהעולם שלנו הוא אינסופי ויכול להתקיים לעד, אלא הכל תלוי במעשינו (אולי מסתדר קצת עם תופעת 'משבר האקלים' שעולה לאחרונה...). ייתכן ומדובר גם בבריאה שהייתה בעולם קודם הבריאה שלנו, אבל הסבר זה לא מתקבל על לבבי, בפרט שאנו יודעים שהעולם נברא יש מאין, ולא שהעולם היה קיים קודם.

דינוזאורים

לכאורה, מציאת עצמות הדינוזאורים שמתוארכות למיליוני שנים הן הוכחה לכך שהיו עולמות קודמים. אך ניתן להסביר שהם נבראו בבריאת העולם. הרי התורה אמרה (בראשית א, כ"א): "ויברא אלוהים את התנינים הגדולים". התנינים הם שם כולל לכל הזוחלים, וכנראה שנבראו גם הדינוזאורים, אלא שהם נכחדו במבול. יש פירוש שאומר שהראם הוא הוא הדינוזאור שנכחד (כך לפי פירוש רבנו סעדיה גאון למדרש רבה), אך אינני יודע האם מדובר בראם מתקופת דוד המלך. לא שמעתי על כך.

גיל העולם

כידוע, אנשי מדע טוענים שהעולם עתיק מאוד – בן מיליוני ואפילו מיליארדי שנים. כפי שציינתי קודם, מה שחשוב הוא שהעולם לא נוצר מאליו אלא "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". כשם שהקב"ה ברא את העולם לפני 5,782 שנים כך ניתן לומר שהוא ברא אותו לפני מיליוני שנים..... אז איך מיישבים את הסתירה הזו?

צריך לזכור שמי שברא את המדע הוא גם זה שנתן את התורה, ואחדות זו אמורה להתבטא בשני התחומים, ולא ייתכן לומר שיש ביניהם סתירה. מוכרח להיות קשר עמוק בין התורה והמדע מעצם העובדה שאותו אלוה שברא את העולם הוא שנתן את התורה, וכמו כן – התורה ניתנה לבני אדם שחיים בעולם שהמדע חוקר. אמונת הייחוד של עם ישראל מחדשת שאלוהים נוכח בכּל – גם בתורה וגם במדע. יוצא שבאמת אין סתירה בין התורה למדע. התורה מלכתחילה איננה ספר עובדות מדעיות, אלא מסמך רעיוני וחינוכי המעביר את דבר השם לעם ישראל, ומעם ישראל – ערכים ומוסר לעולם כולו. התורה מעבירה את דבר השם דרך סיפורים שהתאימו לכלי היכולת של הדורות שקיבלו אותה, עם הקירבה האפשרית לאמת המדעית של אותה תקופה, ולא סיפרה את האמת המדעית כהווייתה היום (למשל שהעולם קיים מיליארדי שנים, או שכדוה"א מסתובב סביב השמש), כי זו הייתה מפוררת את המסר הערכי שהתורה רצתה להעביר, בפרט בדורות הקדומים. הקשר העמוק הזה בין התורה למדע הוא בעצם הביטוי הערכי והאמוני של התורה, לתהליכים המדעיים שהולכים ומתגלים בתקופתנו. צריך רק להסתכל עליהם בלי לפחד או להתערער באמונתנו.

מאחל לך שתזכה להחכים ולמצוא את המאחד שבין תורתנו ועולמנו, מתוך העמקה בלימוד התורה.

בהצלחה רבה!

אבי

כתבות נוספות